Gå til innhold

17. mai gjør meg flau

Anbefalte innlegg

Vi har nå langt igjen fortsatt.

Den dagen vi blir som det forbaskede amerikanske selvdiggende pakket, da er det på tide å bli flau. Verre pakk skal man lete lenge etter. De tror at USA er et jævla bra land, men det er jo ikke et vettugt menneske der, bortsett fra cheerleader da, men hun er norsk :)

Fortsetter under...

• Svar 77
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Solsikke

20

• Sør

8

• Amiga

8

• Livia

4

Mest aktive i denne tråden

Jeg har gått i 17 mai tog i Hamburg i dag, med flagg og bunad. Hurra Hurra. Jeg er stolt av å være norsk, men jeg er IKKE bedre en noen annen.

Faren min og samboeren var nok i det samme 17. mai toget som du, de bor i Stade men skulle feire i Hamburg i dag! :-)

Jeg føler meg ikke bedre enn noe annet menneske, men jeg liker 17.mai og er slett ikke flau over. Det jeg er flau over er at så mange nordmenn lar vår kultur og våre tradisjoner forsvinne. Jeg vil ikke at det norske skal forsvinne jeg. Jeg vil at vi skal opprettholde våre tradisjoner både de norske og familiens. Dette var noe jeg ikke tenkte på før jeg fikk barn. Da ga jeg vel blanke blaffen i alt av tradisjoner. Men nå som jeg har fått egne barn synes jeg det er viktig at barna lærer om vår kultur om våre tradisjoner. Jeg synes det er viktig at de lærer og forstår hvor vi kommer fra og lærer om våre tradisjoner. Jeg vil holde på alle tradisjoner jeg og synes det er trist og se at så mange forsvinner med årene.

Jeg er ikke flau over 17.mai, jeg er stolt av å være norsk, men det gjør meg ikke noe bedre enn andre mennesker uansett.

Hva èr norsk tradisjon?

mvh

Hvordan har du feiret 17. mai i dag da?

Jeg har ikke feiret, ungene var på skolen som vanlig og jeg trente som vanlig, det har vært en lang og drittkjedelig dag! Jeg skeiet ut med Entrecôte og bernaisesaus og noe snacks da, men huff for en hjemlengsel jeg har hatt.....

Annonse

17 mai-dagens intensjon og grunnidè er fin den. Imidlertid er jeg enig i at formen dagen utspilles på - i dens pomp og prakt - er et godt eksempel på hva som kalles nasjonalisme. Likevel er det langt frem til USA, vel å merke.

Det er generelt land og kulturer som føler seg på en eller annen måte tilsidesatt, underminert eller lignende, som har behov for slike markeringer, som - hvis en ser nærmere på detaljene - er fylt av kunstige elementer. 17 mai-feiringen er historisk bygd opp under en tid hvor nordmenn og Norge trengte noe som var "deres", et symbol som viser selvstendighet. Da var det bare å putte inn noe som var "norsk", noe "vi" kunne identifisere oss med (i forhold til svensker og dansker, bl.a.).

Et eksempel, for å nevne noe professor i sosialantropologi Thomas Hylland Eriksen har skrevet et sted, er den "tradisjonelle" gammeldansen, med bunader og "gamle" klesdrakter, som vi gjerne ser som innslag på 17.mai rundt om i hele landet. Hva folk ikke tenker på er at svært få - om enn ingen - i dette landet har forfedre som faktisk danset slik, og som hadde disse draktene på seg. Dansen fantes muligens i noen få bygder i Møre-distriktet, og burde vel neppe være et symbol for folk i Troms og Østfold (og resten av landet). Poenget er at man må finne noe særegent som kan sies å være "norsk" - derfor denne "norske" dansen - som ble svært fokusert under OL på Lillehammer. SLIK ER VI NORDMENN, viste bildene, og så danset de gammeldans til felespillet. 99,5 % av nordmenn har ingen slik tradisjon i "blodet" sitt - derfor blir det svært kunstig. Det blir kanskje flaut for noen ja, og for andre blir det bare komisk. :-))

Skottene har faktisk noe lignende, kanskje litt mer tvilsomt. Vi forbinder skottene med kilten, ikke sant? Skottene har gjennom historien også hatt behov for egen nasjonalisering og egen identitet. Kilten er faktisk skapt på 1860-70-tallet, og plassert som et skotsk symbol - identitetssymbol - slik vi ser normenn bruker om dans og klesdrakter. Man tror gjerne at det er noe svært tradisjonelt, men så viser det seg at ting er fiktive for å SKAPE en identitet - sannsynligvis i MANGEL av sådan.

Det finnes utrolig mange lignende eksempler, bl.a. fra indianersamfunn som har vært (nesten) utradert, og som i senere tid har prøvd å overbevise om sin "kultur" - på kunstige premisser.

Vel, 17. mai er både en nasjonaldag og en nasjonalistisk dag. Jeg tror nok nasjonalismen har røtter i en tid hvor nordmenn virkelig hadde behov for egenverd og selvstendighet, fra før 1905.

Mvh.

På 17. mai pleier jeg å være med å feire bursdagen til en kamerat på denne dagen. utrolig at jeg gidder å møte opp år etter år, fy faen for en selgodhet! Feires? Hva tror han at han er? Gaver forventes det at han skal ha også. Snakk om selvgodhet..

I morgen skal jeg ut på byen med en annen kamerat for å feire at han nettopp har fått drømmejobben sin. Vell, jeg sier det igjen.. fy f...

Gjest Maddemor

Vet du jeg er helt uenig med deg. Selv om Norge er blitt flerkulturell skal vi viske ut våre tradisjoner? Vår kultur? Det synes jeg blir helt feil. Ja det blir så feil at jeg blir flau bare ved tanken. Håper 17. mai består slik den er i dag uten noen form for endringer. Slik skal den være og endrer den seg blir i alle fall ikke jeg å delta. Vi bor i Norge og ingenting kan endre på det. 17. mai feirer vi Norge og nordmenn og det håper jeg virkelig vi vil fortsette å gjøre.

HURRA FOR 17.MAI

Ja, vi elsker dette landet,

som det stiger frem

furet, værbitt over vannet,

med de tusen hjem,

-elsker, elsker det og tenker

på vår far og mor

og den saganatt som senker

drømmer på vår jord.

Dette landet Harald berget

med sin kjemperad,

dette landet Håkon verget

medens Øyvind kvad;

Olav på det landet malt

korset med sitt blod,

fra dets høye Sverre talte

Roma midt imot.

Bønder sine økser brynte

hvor en hær drog frem;

Tordenskjold langs kysten lynte,

så den lystes hjem.

Kvinner selv stod opp og strede

som de vare menn;

andre kunne bare grede,

men det kom igjen!

Visstnok var vi ikke mange,

men vi rakk dog til,

da vi prøvdes noen gange,

og det stod på spill;

ti vi heller landet brente

enn det kom til fall;

husker bare hva som hendte

ned på Fredrikshald!

Hårde tider har vi drøyet,

ble til sist forstøtt;

men i verste nød blåøyet

frihet ble oss født.

Det gav faderkraft å bære

hungersnød og krig,

det gav døden selv sin ære -

og det gav forlik.

Fienden sin våpen kastet,

opp visiret for,

vi med undren mot ham hastet;

ti han var vår bror.

Drevne frem på stand av skammen

gikk vi søderpå;

nu vi står tre brødre sammen,

og skal sådan stå!

Norske mann i hus og hytte,

takk din store Gud!

Landet ville han beskytte,

skjønt det mørkt så ut.

Alt hva fedrene har kjempet,

mødrene har grett,

har den Herre stille lempet,

så vi vant vår rett.

Ja, vi elsker dette landet

som det stiger frem,

med de tusen hjem.

Og som fedres kamp har hevet

det av nød til seir,

også vi, når det blir krevet,

for dets fred slår leir.

Unnskyld meg, men er det like før det klikker for deg?

17 mai-dagens intensjon og grunnidè er fin den. Imidlertid er jeg enig i at formen dagen utspilles på - i dens pomp og prakt - er et godt eksempel på hva som kalles nasjonalisme. Likevel er det langt frem til USA, vel å merke.

Det er generelt land og kulturer som føler seg på en eller annen måte tilsidesatt, underminert eller lignende, som har behov for slike markeringer, som - hvis en ser nærmere på detaljene - er fylt av kunstige elementer. 17 mai-feiringen er historisk bygd opp under en tid hvor nordmenn og Norge trengte noe som var "deres", et symbol som viser selvstendighet. Da var det bare å putte inn noe som var "norsk", noe "vi" kunne identifisere oss med (i forhold til svensker og dansker, bl.a.).

Et eksempel, for å nevne noe professor i sosialantropologi Thomas Hylland Eriksen har skrevet et sted, er den "tradisjonelle" gammeldansen, med bunader og "gamle" klesdrakter, som vi gjerne ser som innslag på 17.mai rundt om i hele landet. Hva folk ikke tenker på er at svært få - om enn ingen - i dette landet har forfedre som faktisk danset slik, og som hadde disse draktene på seg. Dansen fantes muligens i noen få bygder i Møre-distriktet, og burde vel neppe være et symbol for folk i Troms og Østfold (og resten av landet). Poenget er at man må finne noe særegent som kan sies å være "norsk" - derfor denne "norske" dansen - som ble svært fokusert under OL på Lillehammer. SLIK ER VI NORDMENN, viste bildene, og så danset de gammeldans til felespillet. 99,5 % av nordmenn har ingen slik tradisjon i "blodet" sitt - derfor blir det svært kunstig. Det blir kanskje flaut for noen ja, og for andre blir det bare komisk. :-))

Skottene har faktisk noe lignende, kanskje litt mer tvilsomt. Vi forbinder skottene med kilten, ikke sant? Skottene har gjennom historien også hatt behov for egen nasjonalisering og egen identitet. Kilten er faktisk skapt på 1860-70-tallet, og plassert som et skotsk symbol - identitetssymbol - slik vi ser normenn bruker om dans og klesdrakter. Man tror gjerne at det er noe svært tradisjonelt, men så viser det seg at ting er fiktive for å SKAPE en identitet - sannsynligvis i MANGEL av sådan.

Det finnes utrolig mange lignende eksempler, bl.a. fra indianersamfunn som har vært (nesten) utradert, og som i senere tid har prøvd å overbevise om sin "kultur" - på kunstige premisser.

Vel, 17. mai er både en nasjonaldag og en nasjonalistisk dag. Jeg tror nok nasjonalismen har røtter i en tid hvor nordmenn virkelig hadde behov for egenverd og selvstendighet, fra før 1905.

Mvh.

Ja, det der med kunstig kultur er en rar greie. Jeg kommer fra et sted som heter Skjervøy. Det ligger i nord-troms. I nabokommunen, som heter Nordreisa, bor det en del mennesker av samisk herkomst. E6 går gjennom Nordreisa, og fører således med seg en del turister på gjennomfart. Dette har samene forstått! Langs veien finner du flere såkalte "autentiske" samiske bosetninger, der de selger samiske souvenirer. Disse "bosetningene" består av et telt eller tre + pluss en innhegning der det går ett par reinsdyr. Dette er selvsagt turistbutikker, og har selvfølgelig ingenting med samiske tradisjoner å gjøre. Turistene blir fra seg av begeistring over å ha fått besøke de innfødte i deres naturlige omgivelser. Det disse samene selger er bare plastikk og tøys.... men det funker.

Dette er nesten det samme som har skjedd med indianerne, som du jo nevner.

Relvansen til 17. mai er ikke åpenbar, men eksempelet er likevel ikke uten relevans. Begge deler er en kunstig greie, der vi lures til å tro at "dette er virkelig" eller "slik var det i gamle dager".

Det der med skotter og kilt var jeg ikke klar over. Interessant!

Ja, det der med kunstig kultur er en rar greie. Jeg kommer fra et sted som heter Skjervøy. Det ligger i nord-troms. I nabokommunen, som heter Nordreisa, bor det en del mennesker av samisk herkomst. E6 går gjennom Nordreisa, og fører således med seg en del turister på gjennomfart. Dette har samene forstått! Langs veien finner du flere såkalte "autentiske" samiske bosetninger, der de selger samiske souvenirer. Disse "bosetningene" består av et telt eller tre + pluss en innhegning der det går ett par reinsdyr. Dette er selvsagt turistbutikker, og har selvfølgelig ingenting med samiske tradisjoner å gjøre. Turistene blir fra seg av begeistring over å ha fått besøke de innfødte i deres naturlige omgivelser. Det disse samene selger er bare plastikk og tøys.... men det funker.

Dette er nesten det samme som har skjedd med indianerne, som du jo nevner.

Relvansen til 17. mai er ikke åpenbar, men eksempelet er likevel ikke uten relevans. Begge deler er en kunstig greie, der vi lures til å tro at "dette er virkelig" eller "slik var det i gamle dager".

Det der med skotter og kilt var jeg ikke klar over. Interessant!

Det med skottene hadde jeg en referanse på, men har selvsagt "mistet" den i mylderet av bøker. Vil kanskje ta dagevis å finne den :-))

mvh.

Nei man skal ikke frykte endringene, men så mange tradisjoner, gode tradisjoner vil forsvinne. Det er det jeg er redd for. Og da tenker jeg ikke bare på mine familietradisjoner. Jeg tenker på vårt lands tradisjoner også. Hvorfor skal nasjonalsangen vår plutselig endres på? For å få en hippere sang? For å få en enklere tekst? Nei jeg synes ikke endringene trenges akkurat her. Mange ganger er endringer positive, men mange ganger er endringer negative også. Jeg er redd for at Norge skal forandre seg så mye at vi ikke kjenner landet vårt igjen. Ja jeg skal være ærlig og si at jeg er redd for at Norge til slutt skal bli ett flerkulturelt land, med moskeer på annet hvert hjørne og bønnerop i gatene i tide og utide. Men det er en annen diskusjon. Men samtidig vanskelig og ikke komme inn på, når man snakker om frykten for at våre norske tradisjoner skal dø ut.

Og en annen ting jeg når nickenick nevner buanden. Jeg er stolt av min bunad og jeg bærer den med stolthet. Selv om den desverre har blitt litt trang i år. Og jeg vil ikke at bunaden skal bli ett moteplagg, der folk bestemmer seg for at den bunaden vil jeg ha uten å ha tilknytting til stedet bunaden er fra. Når man ser en nordlandsbunad så skal man vite at den personen har aner i Nordland o.l.

Huff - jeg orker ikke å kommentere innlegget ditt.

Det gjør meg bare så inderlig trist.

Annonse

Nei man skal ikke frykte endringene, men så mange tradisjoner, gode tradisjoner vil forsvinne. Det er det jeg er redd for. Og da tenker jeg ikke bare på mine familietradisjoner. Jeg tenker på vårt lands tradisjoner også. Hvorfor skal nasjonalsangen vår plutselig endres på? For å få en hippere sang? For å få en enklere tekst? Nei jeg synes ikke endringene trenges akkurat her. Mange ganger er endringer positive, men mange ganger er endringer negative også. Jeg er redd for at Norge skal forandre seg så mye at vi ikke kjenner landet vårt igjen. Ja jeg skal være ærlig og si at jeg er redd for at Norge til slutt skal bli ett flerkulturelt land, med moskeer på annet hvert hjørne og bønnerop i gatene i tide og utide. Men det er en annen diskusjon. Men samtidig vanskelig og ikke komme inn på, når man snakker om frykten for at våre norske tradisjoner skal dø ut.

Og en annen ting jeg når nickenick nevner buanden. Jeg er stolt av min bunad og jeg bærer den med stolthet. Selv om den desverre har blitt litt trang i år. Og jeg vil ikke at bunaden skal bli ett moteplagg, der folk bestemmer seg for at den bunaden vil jeg ha uten å ha tilknytting til stedet bunaden er fra. Når man ser en nordlandsbunad så skal man vite at den personen har aner i Nordland o.l.

Hvis vi skulle flytte til Norge en gang, hvilken bunad hadde da passet for mine barn mener du? Eller de som er født på en plass og foreldrene på et helt annet sted, hva mener du blir rett?

Hvis vi skulle flytte til Norge en gang, hvilken bunad hadde da passet for mine barn mener du? Eller de som er født på en plass og foreldrene på et helt annet sted, hva mener du blir rett?

Barna vil tradisjonellt ta sine foreldres bunad, hvis de ike har bundet segtil et nytt sted de er fortrolige med i Norge. Du selv må jo velge nordlandsbunaden, den blå som er den fineste, den vil du kle og bli flott i.

Du skriver: "Ja jeg skal være ærlig og si at jeg er redd for at Norge til slutt skal bli ett flerkulturelt land, med moskeer på annet hvert hjørne og bønnerop i gatene i tide og utide."

Men VI nordmenn gir oss selv retten til å feire 17. Mai over absolutt alle steder i verden, ikke sant?

Singapore, Australia, USA, Mosambik, Thailand, osv i det uendelige.

Men når "de" vil feire her - da skal de liksom ikke få lov?

Du nevner moskéer.... Hva med de norske sjømannskirkene som finnes overalt i verden? Er du mot dem også?

Hykleri og dobbelmoral kalles slikt!

Med vennlig hilsen

Gjest herregud

Vet du jeg er helt uenig med deg. Selv om Norge er blitt flerkulturell skal vi viske ut våre tradisjoner? Vår kultur? Det synes jeg blir helt feil. Ja det blir så feil at jeg blir flau bare ved tanken. Håper 17. mai består slik den er i dag uten noen form for endringer. Slik skal den være og endrer den seg blir i alle fall ikke jeg å delta. Vi bor i Norge og ingenting kan endre på det. 17. mai feirer vi Norge og nordmenn og det håper jeg virkelig vi vil fortsette å gjøre.

HURRA FOR 17.MAI

Ja, vi elsker dette landet,

som det stiger frem

med de tusen hjem,

-elsker, elsker det og tenker

på vår far og mor

og den saganatt som senker

drømmer på vår jord.

Dette landet Harald berget

med sin kjemperad,

dette landet Håkon verget

medens Øyvind kvad;

Olav på det landet malt

korset med sitt blod,

fra dets høye Sverre talte

Roma midt imot.

Bønder sine økser brynte

hvor en hær drog frem;

Tordenskjold langs kysten lynte,

så den lystes hjem.

Kvinner selv stod opp og strede

som de vare menn;

andre kunne bare grede,

men det kom igjen!

Visstnok var vi ikke mange,

men vi rakk dog til,

da vi prøvdes noen gange,

og det stod på spill;

ti vi heller landet brente

enn det kom til fall;

husker bare hva som hendte

ned på Fredrikshald!

Hårde tider har vi drøyet,

ble til sist forstøtt;

men i verste nød blåøyet

frihet ble oss født.

Det gav faderkraft å bære

hungersnød og krig,

det gav døden selv sin ære -

og det gav forlik.

Fienden sin våpen kastet,

opp visiret for,

vi med undren mot ham hastet;

ti han var vår bror.

Drevne frem på stand av skammen

gikk vi søderpå;

nu vi står tre brødre sammen,

og skal sådan stå!

Norske mann i hus og hytte,

takk din store Gud!

Landet ville han beskytte,

skjønt det mørkt så ut.

Alt hva fedrene har kjempet,

mødrene har grett,

har den Herre stille lempet,

så vi vant vår rett.

Ja, vi elsker dette landet

som det stiger frem,

med de tusen hjem.

Og som fedres kamp har hevet

det av nød til seir,

også vi, når det blir krevet,

for dets fred slår leir.

Jeg tror ikke du har helt godt av 17 mai.

Du skriver: "Ja jeg skal være ærlig og si at jeg er redd for at Norge til slutt skal bli ett flerkulturelt land, med moskeer på annet hvert hjørne og bønnerop i gatene i tide og utide."

Men VI nordmenn gir oss selv retten til å feire 17. Mai over absolutt alle steder i verden, ikke sant?

Singapore, Australia, USA, Mosambik, Thailand, osv i det uendelige.

Men når "de" vil feire her - da skal de liksom ikke få lov?

Du nevner moskéer.... Hva med de norske sjømannskirkene som finnes overalt i verden? Er du mot dem også?

Hykleri og dobbelmoral kalles slikt!

Med vennlig hilsen

Solsikke gir uttrykk for en bekymring over hordene av kriminielle og velferdssøkere som velter inn i Norge. og konskevensene av dette. Dette er en rasjonell bekymring og deles av et stort flertall av nordmenn.

For øvrig finnes det allerede nå langt flere moskeer her i landet enn det finnes norske sjømannskirker rundt omkring i verden.

Resten av innlegget ditt er såpass rørete at det er vanskelig å kommentere.

Solsikke gir uttrykk for en bekymring over hordene av kriminielle og velferdssøkere som velter inn i Norge. og konskevensene av dette. Dette er en rasjonell bekymring og deles av et stort flertall av nordmenn.

For øvrig finnes det allerede nå langt flere moskeer her i landet enn det finnes norske sjømannskirker rundt omkring i verden.

Resten av innlegget ditt er såpass rørete at det er vanskelig å kommentere.

Løgn. Og vrøvel.

Solsikke diskuterer nasjonalsangen, og nevner ikke kriminalitet.

Selvsagt er det flere moskéer i Norge en ***norske*** kirker i ett bestemt land. Dette fordi moskéer representerer en hel religion, og derfor må sammenlignes med antall (kristne) *kirker* (uansett nasjonalitet).

Med vennlig hilsen

Løgn. Og vrøvel.

Solsikke diskuterer nasjonalsangen, og nevner ikke kriminalitet.

Selvsagt er det flere moskéer i Norge en ***norske*** kirker i ett bestemt land. Dette fordi moskéer representerer en hel religion, og derfor må sammenlignes med antall (kristne) *kirker* (uansett nasjonalitet).

Med vennlig hilsen

Så vidt jeg kan se, diskuterer hun innvandring av muslimer, men innlegget står jo der og kan leses...

Tøvet med sjømannskirker var det du selv som brakte på bane.

For øvrig er ikke antall moskeer i Norge noen selvsagt størrelse. Antall velferdssøkende som slippes inn, er et politisk valg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...