Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest toddie

Jeg datt ned en trapp i fylla i går (dum som jeg er....) og har nå fått en STOR hevelse på ankelen. Den er nesten tre ganger så stor som den andre :( og det gjør VELDIG vondt. I går etter fallet danset og løp jeg på foten, men det får jeg betale for nå. Må sitte inne på 17.mai med smerter. Jeg gidder aldri gå til legen med mindre det er livet om å gjøre, men er litt i stuss nå... tror dere jeg burde få tatt et røngten/gått til lege? Eller er en sånn hevelse ufarlig og går snart ned i gjen??

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/54164-hjelp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ro, nedkjøling, kompresjon og elevasjon er førstehjelp på slike akutte bløtdelsskader. Nå har jo du allerede gått glipp av litt her, i og med at du ikke enset at du skadet deg - dessverre vil du måtte regne med minst tre-fire dagers ekstra rekonvalesenstid pga dette.

Nå er det om å gjøre for deg å få tak i en kompresjonsbandasje, som du surrer relativt stramt fra tærne og opp til ankelen, helst i åttetall rundt foten. Det må ikke være så stramt at tærne blir blå og vonde. Legg gjerne først en hestesko av skumgummi rundt ankelkulen for ekstra trykk mot ankelen der. Elastisk teip kan også brukes (da er det jo letter å få på seg sko, i den grad du i det hele tatt klarer det).

Så snart du har muligheten til det må du legge beinet høyt, og vipp gjerne på ankelen så mye du har gidd til. Jeg vil tro at du har behov for krykker halvannen uke eller mer. Is gjerne ned ankelen på kveldstid.

Etter en drøy ukes tid kan du forsøke deg på varme-kuldebehandling. Da gjør du klar to bøtter med vann - varmt i den ene og iskaldt i den andre. Dypp foten opp i bøttene annenhver gang, med ca et halvt minutt i hver bøtte, en femten-tjue ganger. Beveg/ vipp på ankelen mens du holder på. Dette øker blodgjennomstrømingen og hjelper kroppen å fjerne det gamle blodet som har sivet ut i vevet og skaper hevelse (og smerte). Etter en drøy uke kan du forsiktig forsøke å tråkke ordentlig ned på beinet når du går, mens du fortsatt bruker krykkene.

Hvor kritisk skaden er kan jeg vanskelig uttale meg om over nettet; dersom du har mistanke om brudd eller brist vil det absolutt være lurt å ta en rtg-sjekk. Leddbåndsskader vil ikke synes på rtg, men må testes manuelt. Det kan jo også være at du har behov for en sykemelding, husk at jo mer du får holdt beinet i ro den første uka jo raskere vil det heles igjen. I løpet av drøyt fire uker bør en ankel med ordinær overtråkkskade være så godt som ok igjen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/54164-hjelp/#findComment-220364
Del på andre sider

Gjest toddie

Ro, nedkjøling, kompresjon og elevasjon er førstehjelp på slike akutte bløtdelsskader. Nå har jo du allerede gått glipp av litt her, i og med at du ikke enset at du skadet deg - dessverre vil du måtte regne med minst tre-fire dagers ekstra rekonvalesenstid pga dette.

Nå er det om å gjøre for deg å få tak i en kompresjonsbandasje, som du surrer relativt stramt fra tærne og opp til ankelen, helst i åttetall rundt foten. Det må ikke være så stramt at tærne blir blå og vonde. Legg gjerne først en hestesko av skumgummi rundt ankelkulen for ekstra trykk mot ankelen der. Elastisk teip kan også brukes (da er det jo letter å få på seg sko, i den grad du i det hele tatt klarer det).

Så snart du har muligheten til det må du legge beinet høyt, og vipp gjerne på ankelen så mye du har gidd til. Jeg vil tro at du har behov for krykker halvannen uke eller mer. Is gjerne ned ankelen på kveldstid.

Etter en drøy ukes tid kan du forsøke deg på varme-kuldebehandling. Da gjør du klar to bøtter med vann - varmt i den ene og iskaldt i den andre. Dypp foten opp i bøttene annenhver gang, med ca et halvt minutt i hver bøtte, en femten-tjue ganger. Beveg/ vipp på ankelen mens du holder på. Dette øker blodgjennomstrømingen og hjelper kroppen å fjerne det gamle blodet som har sivet ut i vevet og skaper hevelse (og smerte). Etter en drøy uke kan du forsiktig forsøke å tråkke ordentlig ned på beinet når du går, mens du fortsatt bruker krykkene.

Hvor kritisk skaden er kan jeg vanskelig uttale meg om over nettet; dersom du har mistanke om brudd eller brist vil det absolutt være lurt å ta en rtg-sjekk. Leddbåndsskader vil ikke synes på rtg, men må testes manuelt. Det kan jo også være at du har behov for en sykemelding, husk at jo mer du får holdt beinet i ro den første uka jo raskere vil det heles igjen. I løpet av drøyt fire uker bør en ankel med ordinær overtråkkskade være så godt som ok igjen.

wow.... tusen takk for KJEMPESVAR!!Hvordan vet du så utrolig mye om dette da? er du en hyppig ankelskader eller? *s*

Men da er det bare for meg å gå og finne fram støttebandasjen og taipen jeg har fra håndballbanen, og sette i gang.....

Takker og bukker for supert svar, ble jo helt overveldet jeg nå!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/54164-hjelp/#findComment-220546
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...