Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jaha, så er da bunadsdagen over, og nå må man vel gjøre ett eller annet med bunadsskjorta????

Hva gjøre dere - vasker dere den og stryker den nå, eller bare vasker dere den og stryker den neste gang den skal brukes?

Er selvfølgelig alt for stolt til å spørre mor sjøl om dette... (Bunaden min er 9 år nå, og gjett hvorfor jeg ikke vet hva som gjøres med skjorta....)

Håper noen kan komme med svar slik at jeg slipper å krype til korset og spørre sjøla....

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/54190-dagen-derp%C3%A5bunadsskjorte/
Del på andre sider

Fortsetter under...

I følge min mor, som er helt fersk i bunadsgamet *S*, bør man vaske skjorten med en gang sånn at ikke skitten "setter seg". Det er vanskeligere å få den ren hvis man venter til neste gang den skal brukes.

Så kunne man visst vaske den på nytt når man skulle ha den på neste gang... (Vet ikke om det er et must da...)

I følge min mor, som er helt fersk i bunadsgamet *S*, bør man vaske skjorten med en gang sånn at ikke skitten "setter seg". Det er vanskeligere å få den ren hvis man venter til neste gang den skal brukes.

Så kunne man visst vaske den på nytt når man skulle ha den på neste gang... (Vet ikke om det er et must da...)

Det gikk visst litt fort dette her :) Skulle jo ha med at det ikke er noen vits i å stryke den nå, men heller vente til du skal bruke den igjen. Hvorvidt du gidder å vaske den på nytt eller om du bare væter den på en eller annen måte (er visst så mye enklere å stryke den våt sier de *S*) det er vel opp til deg...

Jeg pleier alltid å vaske bunadsskjorta med engang den er brukt. Når den er tørr, legger jeg den i plastpose (ikke tett) til neste gang den skal brukes.

Når neste bunad - anledning kommer, hvis den ikke trenger vaskes pånytt, dynker jeg skjorta og legger den i lukket plastpose etpar timer i kjøleskapet før den strykes. Da blir den stiv og fin!

Lykke til!

Vask bunadsskjorta med ein gong, ellers blir det vanskeleg å få ho rein neste gong, skit som får sitte på vil etter kvart misfarge sjölve stoffet. Svette og slikt også, som du ikkje ser med ein gong, vil misfarge skjorta når det får sitte i stoffet og "jobbe".

Er det linskjorte? I så fall skal du IKKJE stryke skjorta men vente med det til du skal bruke ho neste gong. Ellers vil ho gulne i skapet. eg ville vore före var med bomullsskjorter også, viss det er dét. Vask, riste godt ut skrukker og törke flatt, heng så opp på solid kroppsforma hengar som ikkje påverkar fasongen. Dynk lett med vatn og stryk under strykeklede neste gong du skal bruke bunad.

Hugs også at ingenting har godt av å bli pakka inn i plast, det gir gulning og misfarging av stoffet. Du bör oppbevare bunad osv i töypose.

Jeg vasker bunadskjorten nå. Så henger jeg den i skapet ustrøket. For jeg vet at det er ett år til neste gang den skal brukes og den er gjerne gulnet litt i skapet, så da må den fram og vaskes på nytt igjen for så strykes. Stryker ikke for moroskyld nei:o)

Annonse

Vask bunadsskjorta med ein gong, ellers blir det vanskeleg å få ho rein neste gong, skit som får sitte på vil etter kvart misfarge sjölve stoffet. Svette og slikt også, som du ikkje ser med ein gong, vil misfarge skjorta når det får sitte i stoffet og "jobbe".

Er det linskjorte? I så fall skal du IKKJE stryke skjorta men vente med det til du skal bruke ho neste gong. Ellers vil ho gulne i skapet. eg ville vore före var med bomullsskjorter også, viss det er dét. Vask, riste godt ut skrukker og törke flatt, heng så opp på solid kroppsforma hengar som ikkje påverkar fasongen. Dynk lett med vatn og stryk under strykeklede neste gong du skal bruke bunad.

Hugs også at ingenting har godt av å bli pakka inn i plast, det gir gulning og misfarging av stoffet. Du bör oppbevare bunad osv i töypose.

Min skjorte gulner i skapet selv om jeg ikke stryker den.

Min skjorte gulner i skapet selv om jeg ikke stryker den.

Bruker du skyllemiddel? Det kan i så fall være grunnen til at den gulner. Heng den i plast eller rull den pent sammen når den er våt ha en plastpose rundt å legg den i fryseren. Jada, Solsikke, du leste rett i fryseren. Der kan den ligge helt til du skal bruke den neste gang og den blir kejmpefin når du stryker den kjølig rett fra frysen.

Gjest lilja

Etter tips fra husfliden: Jeg vasker og skyller den grrrundig. Skyllingen er kjempeviktig, for selv den minste såperest kan føre til at skjorta gulner. Bruker ikke skyllemiddel.

Når skjorta er helt tørr, bretter og ruller jeg den til en stram "pølse" og pakker den inn i et hvitt tøystykke (f.eks. håndkle) Når jeg skal bruke den, dynker jeg den før den strykes. Det går finfint.

Jeg har hatt samme skjorta i 10 år, fått kaffe, sjokolade, snørr og blod (sistnevnte forårsaket av ungene mine..) vasket den omlag 40 ganger, og den er fremdeles like fin.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...