Gå til innhold

Begravelse eller eksamen?

Anbefalte innlegg

Hva synes dere?

Min samboers stemor døde 17 mai. Det var ikke helt uventet, men fryktelig, fryktelig, trist allikevel. Vi hadde en del kontakt, men sambo har aldri bodd sammen med sin far og stemor.

Nå skal hun begraves, og det på den dagen jeg skal(?) ha eksamen.

Det er grunnfagseksamen, som jeg ikke kan ta i gjen før nov/des. Tar jeg ikke eksamen nå, så blir det ett halvt år forskyvning i studieplanene (tid, penger osv). - Kjenner meg selv så godt at jeg vet jeg ikke makter to eksamener samtidig (Ikke av dette formatet i alle fall).

- så å ta denne "ved siden av " til høsten er ingen løsning.

Men hvordan blir det å sitte på eksamen å "tenke på begravelsen"? Hvordan blir resultatet - følelsesmessig og karaktermessig? Vi hadde fin kontakt, og jeg synes det er vondt å ikke kunne være med. Men ikke så vondt at jeg ikke orker å gå til eksamen...tror jeg (flinke jenter skjerper seg vettu!)

Er jo redd for hva "andre" skal tro om meg også! Blir jo en arketype på en fæl svigerdatter! (som "bare tenker på seg selv" liksom...)

Sambo luftet det så vidt med sin far (enkemannen), og det hørtes ut som om han hadde forståelse for at jeg evt tar eksamen.

- Og tenk om vi få "drømmeoppgaven" - som kanskje er lett å svare på - selv "samtidig med en begravelse"? Da kommer jeg nok til å angre på at jeg ikke tok den...

*Sukk* Dette er så trist...og det er så dumt å måtte tenke så "inmari praktisk for min egen del" i en sånn situasjon...

Si noe lurt da! Please!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/54211-begravelse-eller-eksamen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kingik problemstilling, helt klart. Jeg synes likevel at du skal ta eksamen. Fra tid til annen opplever vi triste ting, blant annet dødsfall. Det er klart at vi skal sørge, men man må sørge for å komme seg videre på et tidspunkt. Hvis du går i begravelsen, vil du settes flere måneder tilbake, og det er ingen tjent med. Jeg er rimelig sikker på at folk har forståelse for dette.

Du sier at dere likte hverandre godt. Dette er nok folk klar over, så jeg tror ikke at du skal bekymre deg over at folk tror du er en fæl svigerdatter.

Jeg ville tatt eksamen - ikke av egoisme, men av praktiske årsaker. Et halvt år er mye tid og penger.

Kan ikke si noe lurt jeg. Men jeg kan fortelle deg at jeg har vært igjenom det samme som deg. Eller jeg fikk dødsbudskapet samme dagen som min regnskapseksamen. Nå betydde den karakteren neppe så mye som den eksamen du skal ha, siden jeg da gikk på videregående. Men jeg fikk stryk på den eksamen. Jeg klarte ikke konsentrere meg og tankene bare forsvant, bort fra klasserommet og bort fra regnskap. Jeg fikk ta opp igjen eksamen og fikk 4 da. Ikke like god karakter som jeg hadde før eksamen men likevel bedre enn stryk. Jeg kan også si at jeg ikke hadde noe alternativ, jeg måtte ta eksamen, fikk ikke fritak og familien min satt i en helt annen by, langt vekk fra meg.

Du må selv føle på hva du klarer, om du klarer å konsentrere deg om eksamen og ikke begravelsen. Det er kun du selv som kan svare på.

Gjest (ikke undertegnet)

Jeg jobber i begravelsesbyrå, og vi har ofte lignende tilfeller. Det kan være eksamener, familie som er bortreist etc. etc.

Hvis du ønsker å gå i begravelsen, kan du jo ta en prat med svigerfar, og høre om han kunne tenke seg å flytte begravelsen en dag. I så fall bør dere ta det opp med begravelsesbyrået så snart som mulig.

Håper det ordner seg!

Jeg jobber i begravelsesbyrå, og vi har ofte lignende tilfeller. Det kan være eksamener, familie som er bortreist etc. etc.

Hvis du ønsker å gå i begravelsen, kan du jo ta en prat med svigerfar, og høre om han kunne tenke seg å flytte begravelsen en dag. I så fall bør dere ta det opp med begravelsesbyrået så snart som mulig.

Håper det ordner seg!

Kirka hadde bare tid den aktuelle dagen - desverre! Neste aktuelle dato er så lenge til at det ikke er et alternativ....

- Men takk for tipset!

Annonse

Jeg forstår hva du sier - hva tenker de andre om deg hvis du ikke kommer i begravelsen.

Jeg ville tatt eksamen og fortalt de andre om mitt valg. Jeg ville spesielt henvendt meg til de som sto den avdøde nærmest og fortalt dem om at selv om jeg ikke deltar i begravelsen, så er min sorg like fullt sann og ekte.

Å gå i begravelse gjør jeg hovedsaklig pga de pårørende - for når det kommer til å sørge, så gjør jeg det ellers hele tiden hvis vedkommende har stått meg nær. Men du kan gjøre andre ting ovenfor de pårørende enn bare gå i begravelse - det er bare for deg å tenke nytt, tenke anderledes.

Men eksamen hadde jeg tatt.

Ta et valg, stå ved det, og konsentrer deg om det ene valget. Jeg ville valgt eksamen. Velger du å gå på eksamen, må du få unna en del tanker om andre ting enn fagstoffet. Det tror jeg de fleste stort sett klarer. Du har fått en uke på deg til å bearbeide tankene omkring dødsfallet, og du vil da lettere klare å konsentrere deg.

mvh.

Jeg har faktisk vært i akkurat samme situasjon. Min tante døde, og begravelsen skulle være på samme dag som en _svært_ viktig eksamen for meg. Jeg følte at uansett hva jeg valgte, ville det være feil...

Det avgjørende var da samboeren min spurte meg hva jeg trodde at HUN hadde villet. Jeg er ikke et sekund i tvil om at hun ville dratt meg avgårde på eksamen!

Et "kompromiss" fra min side var at jeg skrev noen ord, en slags liten tale, til begravelsen - fra meg til henne. Vi hadde et veldig nært forhold, og det var helt naturlig for meg å gjøre det. Om du evt. vil gjøre noe lignende får være opp til deg, men jeg ville valgt eksamen, og visst at jeg hadde fått forståelse fra dem som sto henne nærmest - så får de andre evt. tro hva de vil.

Men jeg misunner deg ikke avgjørelsen, det er vanskelig! Lykke til!

Gjest Z@pvir

Dette var en slik situasjon som en bare håper en slipper å havne i!

Jeg mener derimot at de som etter en skikkelig forklaring ikke skjønner at du tar eksamen, må du bare la vær å ta hansyn til.

Det er din samboers stemor. Han har ikke en gang bodd sammen med henne. HAN går vel selv om ikke du gjør.

Nei ta eksamenen din med god samvittighet. Kanskje rekker du å være tilstede i litt av minnelaget?

Gjest Samura

Jeg tenker at du absolutt bør ta eksamen.

Et halvt år er lenge og kostbart og en altfor høy pris å betale for å vise noen den "siste respekt".

Det er flere måter å ta del i sørgeprosessen som flere har foreslått her.

Det at livet går videre, i dette eksempelet med eksamen, er sikkert noe din stemor ville ha ønsket.

Noen foreslo flytting av begravelsen, men hva med flytting av eksamen?

Kunne du tatt den feks dagen før?

Kanskje du kan undersøke med utdanningsinstitusjonen du går ved.

Håper alt går bra.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...