Gå til innhold

Jeg har noen spørsmål om Militæret.


Gjest Gutt på 17år

Anbefalte innlegg

Gjest Gutt på 17år

Hei. Nå har ikke jeg så veldig lyst til å dra til militæret. Men hvaordan er det det fungerer da? Er det sånn at ALLE blir innkaldt når de er 18år? Er det sånn det fungerer? Nå ble jo jeg 17 for to måneder siden så er det noen som vet når sånn ca jeg blir innkaldt? Jeg gruer meg skikkelig til jeg skal inn i militæret, er det noen måte å slippe på?

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alle gutter blir innkalt, etter det jeg vet. Du kan bare slippe unna militæret hvis du har psykiske eller fysiske problemer. Fysiske innbærer legeerklæring, og psykiske innbærer psykologerklæring, fra en psykolog som antakeligvis sesjonslegen vil henvise deg til. Når du blir innkalt til sesjon, gå med et åpent sinn, ikke kvi deg, se på det som en utfordring, ikke et ork! På sesjonen får du masse informasjon om hva militæret er, og hva slags grener av militæret som finnes. Hvem vet, kanskje du finner ut at noe av det interesserer deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gutt på 17år

Alle gutter blir innkalt, etter det jeg vet. Du kan bare slippe unna militæret hvis du har psykiske eller fysiske problemer. Fysiske innbærer legeerklæring, og psykiske innbærer psykologerklæring, fra en psykolog som antakeligvis sesjonslegen vil henvise deg til. Når du blir innkalt til sesjon, gå med et åpent sinn, ikke kvi deg, se på det som en utfordring, ikke et ork! På sesjonen får du masse informasjon om hva militæret er, og hva slags grener av militæret som finnes. Hvem vet, kanskje du finner ut at noe av det interesserer deg?

Det var ikke akkurat svaret jeg håpet på men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke akkurat svaret jeg håpet på men.

Jeg kan ikke være til så stor hjelp, men hva er det du egentlig lurer på? Hvorfor du gruer deg? Om du kan slippe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke være til så stor hjelp, men hva er det du egentlig lurer på? Hvorfor du gruer deg? Om du kan slippe?

jeg svarte nå iallefall på spørsmålene dine, men jeg kan forstå at det kanskje ikke var svarene du ville høre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gutt på 17år

jeg svarte nå iallefall på spørsmålene dine, men jeg kan forstå at det kanskje ikke var svarene du ville høre.

Nei det er jo det at jeg har litt angs for å være sammen med mennesker. Så det blir nok et problem! Men når tror du at jeg kommer til å bli innkaldt.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei det er jo det at jeg har litt angs for å være sammen med mennesker. Så det blir nok et problem! Men når tror du at jeg kommer til å bli innkaldt.

Mvh

Siden du akkurat fylte 17... hm.. antakeligvis til våren neste år tenker jeg. Jeg ble kalt inn på høsten fordi jeg er født på våren, så det er vel logisk at du blir kalt inn på våren fordi du er født på høsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gutt på 17år

Siden du akkurat fylte 17... hm.. antakeligvis til våren neste år tenker jeg. Jeg ble kalt inn på høsten fordi jeg er født på våren, så det er vel logisk at du blir kalt inn på våren fordi du er født på høsten.

Ja jo lenger tid det går desto bedre. Jeg er helt alvårlig når det gjelder å ikke vil inn i militæret. Jeg vil virkelig ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jo lenger tid det går desto bedre. Jeg er helt alvårlig når det gjelder å ikke vil inn i militæret. Jeg vil virkelig ikke.

Hvis du har sosial angst, så bør du si det til sesjonslegen, men det innebærer at han vil henvise deg til en psykolog som vil lage en profil på deg etter samtaler med deg og sende en erklæring tilbake til sesjonslegen om du er dyktig eller udyktig for militæret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Havard Dahl, psykiater

Du blir kalt inn til førstegangstjeneste når du blir 19 år. Dette blant annet fordi en skal kunne bli ferdig med vidregående skole før militærtjenesten. Derfor vil jeg tro at juli-2002 er det tidligste du kan bli kalt inn.

Om du har psykiske problemer som tilsier at du ikke kan utføre vanlig tjeneste, er det viktig at du har søkt hjelp hos lege i god tid FØR du skal møte til tjeneste. Helst også før du møter til sesjon.

Det vil bli tatt langt mer hensyn til en attest om utredning og behandling som er gjort i god tid før tjenesten enn mulige problemer som oppstår samtidig med innkallingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei gutt 17 år. Militæret er ikke så ille. Mange er skoleleie etter 12 års skolegang og vil gjerne ha et "friår" før de bestemmer seg for hva de skal gjøre videre.

Sønnen min er ute nå og tjenestegjør i Nord-Norge. Han trives ganske bra selv han har kommet i Storm hvor de har det litt tøffere enn mange andre. (tror jeg)

Han skriver t.o.m. sms-meldinger i knappetelt under øvelse :-))

Ikke ta sorgene på forskudd.

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...