Gå til innhold

webpsykolog


Gjest hermine

Anbefalte innlegg

Gjest hermine

Hei

Leste i avisen idag en kronikk skrevet av Margrete Bondevik Brekke.

Hun driver en nett-tjeneste kalt webpsykolog.no

I sin kronikk snakker hun om ansvaret som følger med når man tilbyr psykiatrisk hjelp over nettet. Slik hun skrev innlegget virket det nesten som om DOL var en betalings-tjeneste, ikke gratis, slik det jo er.

Har kikket på hennes tjeneste, og der må man betale 250 kr pr. tilbakemelding man får derfra. Man er garantert svar innen 24 timer bortsett fra på helligdager.

Jeg må si jeg synes den tjenesten hun tilbyr er horribel, og utnytter mennesker som er i en vanskelig situasjon.

Hun skriver på startsiden at ventetiden på behandling kan være lang, og da virker det som om det hun tilbyr er midlertidig behandling. Her på DOL har det vel aldri vært snakk om behandling, men heller svar på konkrete spørsmål, men behandlingen må man eventuelt ordne på egenhånd i RL.

Jeg forstår om du ikke vil gå ut og kommentere en kollega's virksomhet, men jeg ville satt pris på en tilbakemelding om hva du mener om verdien av en slik tjeneste.

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Nils Havard Dahl

Under visse forutsetninger tror jeg en slik tjeneste kan ha ha flere positive sider.

I uprioritert rekkefølge:

*Det må være en erfaren terapeut med mange års fartstid i psykiatrien.

*Det må tydelig fremgå begrensningene ved denne type tjeneste, samt være en funksjon hvor brukerne bekrefter at de har lest dette.

*Det må være en veiledning til brukerne om hvilke basisopplysninger en trenger for å kunne gi fornuftige svar.

*Det må i klartekst fortelles om forskjellen på konsultasjon i RL og på nett. Bl. annet at en her kun kan forholde seg til det som er skrevet. Minikk, tonefall, kroppsspråk osv er utigjengelig for rådgiveren. Derfor får en uansett ikke bedre svar enn det det legges til rette for i spørsmålet.

Prisen synes jeg det i utgangspunktet ikke er noe å si på sammenlignet med hva en del andre tjeneste koster f. eks. å gå til frisøren.

Et motto har blitt en ledetråd for meg etter mange år i psykiatrien: "Det beste må ikke bli det godes fiende".

Når det beste ikke er tilgjengelig, må en ikke derfor la være å gjøre det nest beste.

Dette ligger også til grunn for mitt engasjement har på Dr. Online.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under visse forutsetninger tror jeg en slik tjeneste kan ha ha flere positive sider.

I uprioritert rekkefølge:

*Det må være en erfaren terapeut med mange års fartstid i psykiatrien.

*Det må tydelig fremgå begrensningene ved denne type tjeneste, samt være en funksjon hvor brukerne bekrefter at de har lest dette.

*Det må være en veiledning til brukerne om hvilke basisopplysninger en trenger for å kunne gi fornuftige svar.

*Det må i klartekst fortelles om forskjellen på konsultasjon i RL og på nett. Bl. annet at en her kun kan forholde seg til det som er skrevet. Minikk, tonefall, kroppsspråk osv er utigjengelig for rådgiveren. Derfor får en uansett ikke bedre svar enn det det legges til rette for i spørsmålet.

Prisen synes jeg det i utgangspunktet ikke er noe å si på sammenlignet med hva en del andre tjeneste koster f. eks. å gå til frisøren.

Et motto har blitt en ledetråd for meg etter mange år i psykiatrien: "Det beste må ikke bli det godes fiende".

Når det beste ikke er tilgjengelig, må en ikke derfor la være å gjøre det nest beste.

Dette ligger også til grunn for mitt engasjement har på Dr. Online.

Må bare si deg, Nils Håvard, du er en klok og innsiktsfull mann. Humor har du også, det er bra. Og så duller du ikke med folk. Det er enda bedre.

Må bare rose deg litt. Det fortjener du!

Ha en fantastisk sommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...