Gå til innhold

trygderettigheter ved delt omsorg

Anbefalte innlegg

Vi står foran en separasjon. Jeg går på skole, og han jobber. Jeg er ferdig med to år av en 5 årig utdannelse. Dersom vi nå separeres har jeg forstått det slik at jeg ikke vil få noe støtte, fordi vi velger å dele på omsorgen. Halvparten hver. Stemmer dette?

Dersom jeg har krav på noe, i så fall hva?

Hvordan det skal gå opp økonomisk for meg dersom jeg ikke får noen støtte, skjønner jeg ikke. Det å ha barn krever jo litt mer enn en studenthybel, og barnepassen nå koster jo rundt 6000 kr pr måned, altså 3000 kr for meg å betale dersom vi har delt omsorg.

Takknemlig for svar, da dette bekymrer meg veldig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/55772-trygderettigheter-ved-delt-omsorg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du sier ikke noe om hvor mange barn dere har, men med 6000 i måneden i barnepass, er det vel flere enn ett ?

Da er løsningen å ta omsorgen for hvert deres barn på papiret. Så blir dere begge enslige forsørgere.

Hei Atene

Vi har tre barn sammen, så de blir litt vanskelig å dele på to:-)

Er det lov å "dele" barnene på papiret, eller er det eneste snikmuligheten for å kunne få støtte?

Jeg har sjekket litt nå, og stemmer det at jeg har krav på barnebidrag fra barnefar, studiestøtte fra lånekassen og barnetrygd dersom vi deler omsorgen? Hva gjør man med barnetrygden ved delt omsorg? Deler på to?

Dersom jeg blir aleneforsørger, vil jeg da ikke kunne få noe støtte til utdanning fordi jeg allerede er i gang?

Håper du vet noe om dette. Det var mange spørsmål, men jeg er helt blank på området. Du vet det skjer jo ikke meg......

Hei Atene

Vi har tre barn sammen, så de blir litt vanskelig å dele på to:-)

Er det lov å "dele" barnene på papiret, eller er det eneste snikmuligheten for å kunne få støtte?

Jeg har sjekket litt nå, og stemmer det at jeg har krav på barnebidrag fra barnefar, studiestøtte fra lånekassen og barnetrygd dersom vi deler omsorgen? Hva gjør man med barnetrygden ved delt omsorg? Deler på to?

Dersom jeg blir aleneforsørger, vil jeg da ikke kunne få noe støtte til utdanning fordi jeg allerede er i gang?

Håper du vet noe om dette. Det var mange spørsmål, men jeg er helt blank på området. Du vet det skjer jo ikke meg......

Reglene for studiestøtte kjenner jeg ikke.

Dere kan jo dele barna slik at en av dere tar to, og den andre ett ? Eller for å gjøre det helt matematisk "rettferdig", en til hver og en til delt omsorg.

Muligens er det noe dere må passe på angående samværsavtalen for å få det til. Prøv http://www.f2f.no - der finner du sikkert mye informasjon om delt omsorg, og også om å ta ett barn hver for å omgå regelverket.

Reglene for studiestøtte kjenner jeg ikke.

Dere kan jo dele barna slik at en av dere tar to, og den andre ett ? Eller for å gjøre det helt matematisk "rettferdig", en til hver og en til delt omsorg.

Muligens er det noe dere må passe på angående samværsavtalen for å få det til. Prøv http://www.f2f.no - der finner du sikkert mye informasjon om delt omsorg, og også om å ta ett barn hver for å omgå regelverket.

Tusen takk!

Jeg skal se på denne siden etterpå.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...