Gå til innhold

Oppsett av formelt brev


Gjest (ikke undertegnet)

Anbefalte innlegg

Gjest (ikke undertegnet)

Hei!

Er det noen her som kan hjelpe meg med oppsett av formelt brev?

Hvordan skal det se ut, hvilken adresse på toppen, hvor skal dato stå, hvor mange linjer i mellom....etc...?

Jeg skal søke på en ganske høy stilling, men har nå glemt alt om brev-oppsett...

Takker for hjelp! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ingen ekspert, men her følger forslag fra meg...:-)

På PC'en min er det innstallert Lotus Word. Den pakka inneholder en hel haug med ferdige brevmaler. Har ikke du noe lignende på din PC i tekstbehandlingsprogrammet du har/skal bruke ?

Ellers er det øverst til venstre på arket, (uten blanke linjer i mellom som det ble her !!!) men rett under hverandre;

Mottakers navn

Mottakers gate/postadresse

Mottakers postnr og sted

Slå fire-fem blanke linjeslag. Så kommer din adresse (avsenders adresse) på samme måte. Når du har skrevet det siste i din adr, altså postnr og sted, bruker du TAB og flytter deg nesten helt ut til høyre marg. Der, på samme linje som ditt postnr, skal altså sted og dato stå. For eks; " Oslo, 01.06.2002 "

Slå nye mellomrom, fire kanskje fem, og lag en linje med markert ("BOLD") overskrift, understreket.

Nye mellomrom, også starter "the body" på brevet.

Du ser hva som ser fint ut når du printer og kan justere senere om det ble for mye eller for lite. Jeg tviler på at noen sitter og teller linjemellomrom, men det viktigste er hvordan helheten ser ut ! At alt ser RYDDIG, LUFTIG og OVERSIKTLIG ut. Den som åpner søknaden din og kaster et blikk på den, skal ikke få førsteinntrykk av et rotete sammenknotet kaos. Det skal flyte lett og avsnitt skal brukes.

Første side skal altså inneholde en overskrift, som gir en henvisning til stillingen (stillingsbetegnelse og evt nummer hvis det er oppgitt i annonsen) for eksempel SØKNAD PÅ STILLING SOM DAGLIG LEDER. Deretter en kortfattet presentasjon av deg selv, sivilstatus, alder og om du har barn eller ei. Bare en linje eller to. Opphold med avsnitt og deretter en presentasjon i sammendragsform av dine meritter og ferdigheter. Og kanskje hvorfor du tror at akkurat du skulle passe til stillingen og hvorfor du søker. "Nye utfordringer ? osv osv" Det er denne forsiden din mulig fremtidige sjef vil lese, så her gjelder det å fange oppmerksomheten. Ikke rot det til, men lag en lettfattet og lesbar søknad. Blir de interesserte, kan de legge den i "muligens"bunken og se over attester og slikt senere.

Nederst henviser du til side 2 i søknaden, der du lager din CV (Curriculum Vitae, latin for livsløp, rett og slett). Skal du legge ved attester (det står ofte i annonsen om man skal sende det eller ei), så husk å nummere alle ark, og skriv nederst (fotnote) på forsiden i søknaden din hvor mange vedlegg du har lagt ved, inkl CV'en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vanessa

Jeg er ingen ekspert, men her følger forslag fra meg...:-)

På PC'en min er det innstallert Lotus Word. Den pakka inneholder en hel haug med ferdige brevmaler. Har ikke du noe lignende på din PC i tekstbehandlingsprogrammet du har/skal bruke ?

Ellers er det øverst til venstre på arket, (uten blanke linjer i mellom som det ble her !!!) men rett under hverandre;

Mottakers navn

Mottakers gate/postadresse

Mottakers postnr og sted

Slå fire-fem blanke linjeslag. Så kommer din adresse (avsenders adresse) på samme måte. Når du har skrevet det siste i din adr, altså postnr og sted, bruker du TAB og flytter deg nesten helt ut til høyre marg. Der, på samme linje som ditt postnr, skal altså sted og dato stå. For eks; " Oslo, 01.06.2002 "

Slå nye mellomrom, fire kanskje fem, og lag en linje med markert ("BOLD") overskrift, understreket.

Nye mellomrom, også starter "the body" på brevet.

Du ser hva som ser fint ut når du printer og kan justere senere om det ble for mye eller for lite. Jeg tviler på at noen sitter og teller linjemellomrom, men det viktigste er hvordan helheten ser ut ! At alt ser RYDDIG, LUFTIG og OVERSIKTLIG ut. Den som åpner søknaden din og kaster et blikk på den, skal ikke få førsteinntrykk av et rotete sammenknotet kaos. Det skal flyte lett og avsnitt skal brukes.

Første side skal altså inneholde en overskrift, som gir en henvisning til stillingen (stillingsbetegnelse og evt nummer hvis det er oppgitt i annonsen) for eksempel SØKNAD PÅ STILLING SOM DAGLIG LEDER. Deretter en kortfattet presentasjon av deg selv, sivilstatus, alder og om du har barn eller ei. Bare en linje eller to. Opphold med avsnitt og deretter en presentasjon i sammendragsform av dine meritter og ferdigheter. Og kanskje hvorfor du tror at akkurat du skulle passe til stillingen og hvorfor du søker. "Nye utfordringer ? osv osv" Det er denne forsiden din mulig fremtidige sjef vil lese, så her gjelder det å fange oppmerksomheten. Ikke rot det til, men lag en lettfattet og lesbar søknad. Blir de interesserte, kan de legge den i "muligens"bunken og se over attester og slikt senere.

Nederst henviser du til side 2 i søknaden, der du lager din CV (Curriculum Vitae, latin for livsløp, rett og slett). Skal du legge ved attester (det står ofte i annonsen om man skal sende det eller ei), så husk å nummere alle ark, og skriv nederst (fotnote) på forsiden i søknaden din hvor mange vedlegg du har lagt ved, inkl CV'en.

Leste innlegget ditt, for jeg er selv interesert i få svar på hvordan man skirver slike brev...

Men jeg trodde at motakkers navn og adresse skulle stå som nummer 2?

Skal ikke ditt eget navn stå øverst, slik at mottaker ser med en gang hvem brevet er fra? øh....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste innlegget ditt, for jeg er selv interesert i få svar på hvordan man skirver slike brev...

Men jeg trodde at motakkers navn og adresse skulle stå som nummer 2?

Skal ikke ditt eget navn stå øverst, slik at mottaker ser med en gang hvem brevet er fra? øh....

*blander seg inn*

Du har rett, det er ditt navn som står øverst og mottaker som nr 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Leste innlegget ditt, for jeg er selv interesert i få svar på hvordan man skirver slike brev...

Men jeg trodde at motakkers navn og adresse skulle stå som nummer 2?

Skal ikke ditt eget navn stå øverst, slik at mottaker ser med en gang hvem brevet er fra? øh....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest avsender først

Jeg er ingen ekspert, men her følger forslag fra meg...:-)

På PC'en min er det innstallert Lotus Word. Den pakka inneholder en hel haug med ferdige brevmaler. Har ikke du noe lignende på din PC i tekstbehandlingsprogrammet du har/skal bruke ?

Ellers er det øverst til venstre på arket, (uten blanke linjer i mellom som det ble her !!!) men rett under hverandre;

Mottakers navn

Mottakers gate/postadresse

Mottakers postnr og sted

Slå fire-fem blanke linjeslag. Så kommer din adresse (avsenders adresse) på samme måte. Når du har skrevet det siste i din adr, altså postnr og sted, bruker du TAB og flytter deg nesten helt ut til høyre marg. Der, på samme linje som ditt postnr, skal altså sted og dato stå. For eks; " Oslo, 01.06.2002 "

Slå nye mellomrom, fire kanskje fem, og lag en linje med markert ("BOLD") overskrift, understreket.

Nye mellomrom, også starter "the body" på brevet.

Du ser hva som ser fint ut når du printer og kan justere senere om det ble for mye eller for lite. Jeg tviler på at noen sitter og teller linjemellomrom, men det viktigste er hvordan helheten ser ut ! At alt ser RYDDIG, LUFTIG og OVERSIKTLIG ut. Den som åpner søknaden din og kaster et blikk på den, skal ikke få førsteinntrykk av et rotete sammenknotet kaos. Det skal flyte lett og avsnitt skal brukes.

Første side skal altså inneholde en overskrift, som gir en henvisning til stillingen (stillingsbetegnelse og evt nummer hvis det er oppgitt i annonsen) for eksempel SØKNAD PÅ STILLING SOM DAGLIG LEDER. Deretter en kortfattet presentasjon av deg selv, sivilstatus, alder og om du har barn eller ei. Bare en linje eller to. Opphold med avsnitt og deretter en presentasjon i sammendragsform av dine meritter og ferdigheter. Og kanskje hvorfor du tror at akkurat du skulle passe til stillingen og hvorfor du søker. "Nye utfordringer ? osv osv" Det er denne forsiden din mulig fremtidige sjef vil lese, så her gjelder det å fange oppmerksomheten. Ikke rot det til, men lag en lettfattet og lesbar søknad. Blir de interesserte, kan de legge den i "muligens"bunken og se over attester og slikt senere.

Nederst henviser du til side 2 i søknaden, der du lager din CV (Curriculum Vitae, latin for livsløp, rett og slett). Skal du legge ved attester (det står ofte i annonsen om man skal sende det eller ei), så husk å nummere alle ark, og skriv nederst (fotnote) på forsiden i søknaden din hvor mange vedlegg du har lagt ved, inkl CV'en.

Avsenders navn og adresse skal stå øverst, (hvis det ikke allerede er trykket ferdig på brevarket, da).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest avsender først

Avsenders navn skal stå øverst (tenk på alle ferdigtrykte brevark, de har avsender ferdig trykket øverst).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at mollis maskin foreslår mottager øverst og avsender under; tror det må være en egen amerikansk standard? Jeg er i alle fall vant med at avsender står øverst på arket, med navn, gateadresse og postadresse i tre linjer under hverandre, evt. med andre relevante opplysninger i en fjerde linje (f.eks. kontonr, tlf.nr., mailadresse, fødselsdato - alt etter hva brevet dreier seg om; i dette tilfelle vil jo fødselsdato være aktuelt å sette der).

Et par tomme linjer, deretter datoen høyrejustert, nye tomme linjer og så kommer mottakers navn (evt. pluss adresse - først og fremst akutelt dersom du benytter vinduskonvolutt). Dersom det er til en navngitt person i et firma vil det være naturlig å skrive firmaets navn i første linje av dette avsnittet, deretter "v/ navn eller avdeling" i linja under.

Et kort mellomrom før tittel på brevet, deretter hopper du over ei linje og begynner på selve brevet.

Nederst skriver du en høflighetsfrase og avslutter med vennlig hilsen (eller no'), to-tre linjeskift og navnet ditt. Du signerer i tomrommet mellom mvh og den maskinskrevne utgaven av navnet ditt.

Antall vedlegg oppgis helt nederst, gjerne høyrejustert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*blander seg inn*

Du har rett, det er ditt navn som står øverst og mottaker som nr 2.

- dersom man bruker vinduskonvolutter havner mottakerens navn automatisk på rett sted - inni "hullet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avsenders navn og adresse skal stå øverst, (hvis det ikke allerede er trykket ferdig på brevarket, da).

Nei, det skal det ikke. Mottaker først. Det skal være likt, også for de som bruker vinduskonvolutter.

Amerikanere er litt omvendte av oss, de snur datoskrivingen og alt. Noe jeg mener å ha sett i brev også (seg selv øverst). Men slik gjøres det ikke i Norge, nei !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at mollis maskin foreslår mottager øverst og avsender under; tror det må være en egen amerikansk standard? Jeg er i alle fall vant med at avsender står øverst på arket, med navn, gateadresse og postadresse i tre linjer under hverandre, evt. med andre relevante opplysninger i en fjerde linje (f.eks. kontonr, tlf.nr., mailadresse, fødselsdato - alt etter hva brevet dreier seg om; i dette tilfelle vil jo fødselsdato være aktuelt å sette der).

Et par tomme linjer, deretter datoen høyrejustert, nye tomme linjer og så kommer mottakers navn (evt. pluss adresse - først og fremst akutelt dersom du benytter vinduskonvolutt). Dersom det er til en navngitt person i et firma vil det være naturlig å skrive firmaets navn i første linje av dette avsnittet, deretter "v/ navn eller avdeling" i linja under.

Et kort mellomrom før tittel på brevet, deretter hopper du over ei linje og begynner på selve brevet.

Nederst skriver du en høflighetsfrase og avslutter med vennlig hilsen (eller no'), to-tre linjeskift og navnet ditt. Du signerer i tomrommet mellom mvh og den maskinskrevne utgaven av navnet ditt.

Antall vedlegg oppgis helt nederst, gjerne høyrejustert.

Du kan nesten din Norsk Standard. for brevoppsett :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Leste innlegget ditt, for jeg er selv interesert i få svar på hvordan man skirver slike brev...

Men jeg trodde at motakkers navn og adresse skulle stå som nummer 2?

Skal ikke ditt eget navn stå øverst, slik at mottaker ser med en gang hvem brevet er fra? øh....

Nei, avsender skal IKKE stå øverst. Jeg vet ikke hva denne forvirringen skyldes, for flere ser ut til å tro det skal være sånn.

Se for deg en vinduskonvolutt. Hvordan skal du brette brevet dersom du skal ha deg selv øverst, men skal ha mottakers navn i vinduet på konvolutten ? Det hadde blitt mye merkelig sammenknoting og bulker og bretter i de brevene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan nesten din Norsk Standard. for brevoppsett :-)

Jeg er muligens en smule mer slumsete i mine forklaringer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest avsender først

Nei, det skal det ikke. Mottaker først. Det skal være likt, også for de som bruker vinduskonvolutter.

Amerikanere er litt omvendte av oss, de snur datoskrivingen og alt. Noe jeg mener å ha sett i brev også (seg selv øverst). Men slik gjøres det ikke i Norge, nei !

men alle ferdigtrykte brevark i Norge har jo avsender /firmanavn osv øverst?

Og hvis man skal tilpasse brevet til vinduskonvoluttene, må jo avsender øverst (eller midt på arket) for å ikke komme inni vinduet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avsenders navn skal stå øverst (tenk på alle ferdigtrykte brevark, de har avsender ferdig trykket øverst).

Du har selvfølgelig helt rett, eg hadde ett aldri så lite "drypp" når eg skreiv innlegget mitt ! he.he..

Men det viktigste er uansett innholdet, att det kommer frem og blir lest !

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vinduskonvolutt

Nei, avsender skal IKKE stå øverst. Jeg vet ikke hva denne forvirringen skyldes, for flere ser ut til å tro det skal være sånn.

Se for deg en vinduskonvolutt. Hvordan skal du brette brevet dersom du skal ha deg selv øverst, men skal ha mottakers navn i vinduet på konvolutten ? Det hadde blitt mye merkelig sammenknoting og bulker og bretter i de brevene...

Bretter du brevet vanlig i tre, kommer navnet på addressaten midt i vinduet når du har avsender øverst, og mottaker / addressaten nedenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, avsender skal IKKE stå øverst. Jeg vet ikke hva denne forvirringen skyldes, for flere ser ut til å tro det skal være sånn.

Se for deg en vinduskonvolutt. Hvordan skal du brette brevet dersom du skal ha deg selv øverst, men skal ha mottakers navn i vinduet på konvolutten ? Det hadde blitt mye merkelig sammenknoting og bulker og bretter i de brevene...

molli, da??

Dette har jeg gjort så mange ganger at jeg er villig til å vedde ganske så mye på at du tar feil. Når mottager står under vil jo bretten gå like under der igjen - og dermed havner vedkommende i vinduet! Vinduet i en konvolutt sitter ganske langt nede, altså - dersom det var slik at du satte mottager øverst i brevet måtte du i alle fall ty til merksnodige bretteløsninger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det skal det ikke. Mottaker først. Det skal være likt, også for de som bruker vinduskonvolutter.

Amerikanere er litt omvendte av oss, de snur datoskrivingen og alt. Noe jeg mener å ha sett i brev også (seg selv øverst). Men slik gjøres det ikke i Norge, nei !

Vær så snill å sjekk denne linken - http://www.dagbladet.no/dinside/2001/05/30/260944.html - nederst står eksempel på oppsett av en standardsøknad. Der står avsender først og deretter mottaker. Slik lærte vi det også da jeg gikk på kontorlinjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...