Gå til innhold

Oppsett av formelt brev


Gjest (ikke undertegnet)

Anbefalte innlegg

Nei, avsender skal IKKE stå øverst. Jeg vet ikke hva denne forvirringen skyldes, for flere ser ut til å tro det skal være sånn.

Se for deg en vinduskonvolutt. Hvordan skal du brette brevet dersom du skal ha deg selv øverst, men skal ha mottakers navn i vinduet på konvolutten ? Det hadde blitt mye merkelig sammenknoting og bulker og bretter i de brevene...

Jeg tror ærlig talt det må være du som er forvirret. Hvis du tar en titt på brev du selv har fått så står avsenders navn øverst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ser at mollis maskin foreslår mottager øverst og avsender under; tror det må være en egen amerikansk standard? Jeg er i alle fall vant med at avsender står øverst på arket, med navn, gateadresse og postadresse i tre linjer under hverandre, evt. med andre relevante opplysninger i en fjerde linje (f.eks. kontonr, tlf.nr., mailadresse, fødselsdato - alt etter hva brevet dreier seg om; i dette tilfelle vil jo fødselsdato være aktuelt å sette der).

Et par tomme linjer, deretter datoen høyrejustert, nye tomme linjer og så kommer mottakers navn (evt. pluss adresse - først og fremst akutelt dersom du benytter vinduskonvolutt). Dersom det er til en navngitt person i et firma vil det være naturlig å skrive firmaets navn i første linje av dette avsnittet, deretter "v/ navn eller avdeling" i linja under.

Et kort mellomrom før tittel på brevet, deretter hopper du over ei linje og begynner på selve brevet.

Nederst skriver du en høflighetsfrase og avslutter med vennlig hilsen (eller no'), to-tre linjeskift og navnet ditt. Du signerer i tomrommet mellom mvh og den maskinskrevne utgaven av navnet ditt.

Antall vedlegg oppgis helt nederst, gjerne høyrejustert.

Hjemme-PC'en min er ikke det stedet jeg skriver formelle brev i det daglige :-) ! Det svaret jeg gir her er basert på det jeg har lært på jobben de siste ti årene også, ikke bare rusten skolelærdom.

Jeg jobber i et stort konsern, og tipper jeg hadde fått høre det om jeg satt og blandet kortene slik og satte avsender øverst. Jeg har søkt ulike jobber innen firmaet gjennom disse ti årene, og også vært med og sortert søknader fra andre. :-)

I forretningssammenheng, er de ferdigtrykte brevarkene noe helt annet. Hos oss står firmaadressen under en linje helt i bunnen. Andre velger å ha det f.eks. øverst til venstre.

På ett hvit, privat ark, skal mottaker stå slik jeg skrev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær så snill å sjekk denne linken - http://www.dagbladet.no/dinside/2001/05/30/260944.html - nederst står eksempel på oppsett av en standardsøknad. Der står avsender først og deretter mottaker. Slik lærte vi det også da jeg gikk på kontorlinjen.

Her finner du aetat sitt forslag til hvordan du kan sette opp søknadsbrevet ved utlyst stilling:

http://www.aetat.no/arbeidssoker/vedlegg_1.htm

Der er også avsender først og deretter mottaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er muligens en smule mer slumsete i mine forklaringer..

Det skal selvsagt være et eksagt antall linjeskift her og der. Men hvem er så formell og nøyaktig? Hovedsaken er at formelle brev ser ryddig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær så snill å sjekk denne linken - http://www.dagbladet.no/dinside/2001/05/30/260944.html - nederst står eksempel på oppsett av en standardsøknad. Der står avsender først og deretter mottaker. Slik lærte vi det også da jeg gikk på kontorlinjen.

Det var det verste..........! :-)

Vel, vel, jeg får ta hatten i hånda og få sparken. :-)

Står det slik i Dagbladet, så er det vel slik. Jeg klør meg imidlertid voldsomt i hodet over det, for DEN måten har jeg aldri til dags dato sett i jobbsammenheng.

Men så har jeg ikke sett søknader på sjefsnivåer heller da....

Jeg hadde en bok fra Postverket en gang i tiden (-95 ?) der det var vist eksempler på slike brev og søknader. Og banna bein, der stod det slik jeg lærte å gjøre det på skolen !

Kanskje NS er endret de siste åra ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at mollis maskin foreslår mottager øverst og avsender under; tror det må være en egen amerikansk standard? Jeg er i alle fall vant med at avsender står øverst på arket, med navn, gateadresse og postadresse i tre linjer under hverandre, evt. med andre relevante opplysninger i en fjerde linje (f.eks. kontonr, tlf.nr., mailadresse, fødselsdato - alt etter hva brevet dreier seg om; i dette tilfelle vil jo fødselsdato være aktuelt å sette der).

Et par tomme linjer, deretter datoen høyrejustert, nye tomme linjer og så kommer mottakers navn (evt. pluss adresse - først og fremst akutelt dersom du benytter vinduskonvolutt). Dersom det er til en navngitt person i et firma vil det være naturlig å skrive firmaets navn i første linje av dette avsnittet, deretter "v/ navn eller avdeling" i linja under.

Et kort mellomrom før tittel på brevet, deretter hopper du over ei linje og begynner på selve brevet.

Nederst skriver du en høflighetsfrase og avslutter med vennlig hilsen (eller no'), to-tre linjeskift og navnet ditt. Du signerer i tomrommet mellom mvh og den maskinskrevne utgaven av navnet ditt.

Antall vedlegg oppgis helt nederst, gjerne høyrejustert.

Se svaret mitt til Unni nedenfor her !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hjemme-PC'en min er ikke det stedet jeg skriver formelle brev i det daglige :-) ! Det svaret jeg gir her er basert på det jeg har lært på jobben de siste ti årene også, ikke bare rusten skolelærdom.

Jeg jobber i et stort konsern, og tipper jeg hadde fått høre det om jeg satt og blandet kortene slik og satte avsender øverst. Jeg har søkt ulike jobber innen firmaet gjennom disse ti årene, og også vært med og sortert søknader fra andre. :-)

I forretningssammenheng, er de ferdigtrykte brevarkene noe helt annet. Hos oss står firmaadressen under en linje helt i bunnen. Andre velger å ha det f.eks. øverst til venstre.

På ett hvit, privat ark, skal mottaker stå slik jeg skrev.

*flirer*

Det ser ikke ut til at vi blir enige, men vi har da tydeligvis fått frem brevene våre til rette mottager begge to. Jeg lurer nå fremdeles på hvordan du bretter brevarkene, da.. ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

molli, da??

Dette har jeg gjort så mange ganger at jeg er villig til å vedde ganske så mye på at du tar feil. Når mottager står under vil jo bretten gå like under der igjen - og dermed havner vedkommende i vinduet! Vinduet i en konvolutt sitter ganske langt nede, altså - dersom det var slik at du satte mottager øverst i brevet måtte du i alle fall ty til merksnodige bretteløsninger..

Jeg skal gi meg jeg. Men jeg er mer forvirret nå enn ei hodekappa høne :-)

*klør i hodet*

Dette må jeg sjekke på jobben !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var det verste..........! :-)

Vel, vel, jeg får ta hatten i hånda og få sparken. :-)

Står det slik i Dagbladet, så er det vel slik. Jeg klør meg imidlertid voldsomt i hodet over det, for DEN måten har jeg aldri til dags dato sett i jobbsammenheng.

Men så har jeg ikke sett søknader på sjefsnivåer heller da....

Jeg hadde en bok fra Postverket en gang i tiden (-95 ?) der det var vist eksempler på slike brev og søknader. Og banna bein, der stod det slik jeg lærte å gjøre det på skolen !

Kanskje NS er endret de siste åra ?

Hehe - se lyst på det, som arbeidsledig blir det myyye mer tid til DOL'ing!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var det verste..........! :-)

Vel, vel, jeg får ta hatten i hånda og få sparken. :-)

Står det slik i Dagbladet, så er det vel slik. Jeg klør meg imidlertid voldsomt i hodet over det, for DEN måten har jeg aldri til dags dato sett i jobbsammenheng.

Men så har jeg ikke sett søknader på sjefsnivåer heller da....

Jeg hadde en bok fra Postverket en gang i tiden (-95 ?) der det var vist eksempler på slike brev og søknader. Og banna bein, der stod det slik jeg lærte å gjøre det på skolen !

Kanskje NS er endret de siste åra ?

NS er sikkert forandret, men se lyst på det - du lærte noe nytt i dag også :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men alle ferdigtrykte brevark i Norge har jo avsender /firmanavn osv øverst?

Og hvis man skal tilpasse brevet til vinduskonvoluttene, må jo avsender øverst (eller midt på arket) for å ikke komme inni vinduet?

Niks, ikke alle, ikke hos oss. Og jeg jobber i et veldig stort firma. Vi har logoen vår til høyre øverst, og firmaets adresse og opplysn. om ting som tlf, faks, gateadr o.l. helt nederst, under en linje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sussi

Vær så snill å sjekk denne linken - http://www.dagbladet.no/dinside/2001/05/30/260944.html - nederst står eksempel på oppsett av en standardsøknad. Der står avsender først og deretter mottaker. Slik lærte vi det også da jeg gikk på kontorlinjen.

Jeg også har lært det slik som du. Både på ungdomsskolen og på mitt ene år på handel og kontor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg også har lært det slik som du. Både på ungdomsskolen og på mitt ene år på handel og kontor!

Det er bra at det ikke bare er jeg som har lært det slik. Kan heller ikke huske å ha sett det praktisert annerledes :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sussi

Det er bra at det ikke bare er jeg som har lært det slik. Kan heller ikke huske å ha sett det praktisert annerledes :o)

Ikke jeg heller :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ærlig talt det må være du som er forvirret. Hvis du tar en titt på brev du selv har fått så står avsenders navn øverst.

Jeg kaster inn håndkleet og gir meg, Tornerose! :-) Og du har helt rett, jeg ER forvirret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest metronom

- dersom man bruker vinduskonvolutter havner mottakerens navn automatisk på rett sted - inni "hullet".

- og fordi det skal være kjapt for mottaker å finne tilbake til brevet etter at de har arkivert det. For med en bunke brev, kan man bare bruke en sånn dings på fingern (hva det nå heter igjen), bla seg igjennom og finne det en leter etter, uten å måtte lese langt nedpå hvert ark. Dette lærte jeg en gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...