Gå til innhold

Røyking; Lufta er for alle


Gjest Dag

Anbefalte innlegg

Gjest Pricilla

Jeg er selv røyker og er enig i at "lufta er for alle" og da mener jeg frisk luft.. så røyker ikke der andre plages av det..

(Holder meg til røykerom, røyker ikke oppi fleisen på ikke-røykere osv.)

Greit at man ikke bør overdramatisere dette med røyk, men jeg synes man burde respektere hverandre såpass at man viser hensyn - enten man er ikke-røyker eller røyker... Men prøver å unngå å plage andre med min dårlige vane..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg for min del, tviler litt på om du egentlig mener at vi røykere har "samme moral" til å vurdere. Vi har stort sett ikke tillatelse til å komme med andre argumenter enn de som er akseptert av ikke-røykerene? Altså at vi er jo såå svake og vi er nå engang røykere og det skulle vi svært gjerne ønske oss at det ble akseptert. Noen ganger virker denne "konflikten" like fastlåst som når nordmenn for evig ønsker å straffe enhver usympatisk tysker pga. at de måtte tåle så mye fælt under krigen.

Eller fargede som for evig har en høne å plukke med de hvite fordi noen holdt deres forfedrer som slaver.

Javisst, så langt synes det som at ikke-røykere fanatisk ønsker å klistre røykere til veggen(e). Offentlig steder har mangfold på godt og vondt. Skulle jeg ha en mening ville det vel være at vi skulle kunne ta hensyn, begge veier. Slik det er nå, skriker ikke-røykere ut - bare fordi de mener det er deres rett!

Vi røykere hører ulv, ulv overalt - og da kan vi komme i fare for å ikke vise skikkelig hensyn når det da dukker opp noen som virkelig blir plaget av røyken. At det er ubehagelig og "giftig" synes jeg fremdeles er unødvendig å hakke på røykere non-stop.

Det er mange typer atferd fra andre mennesker som er skadelig for meg og andre. Det virker som om røyken har blitt plukket ut til å "slakte" nettopp fordi det ikke finnes så mange "gode argumenter" for oss røykere. Vi røyker likevel av utallige grunner, og sliter med å forsøke å slutte. For min del er det utrolig vanskelig å motivere meg til å slutte, nettopp fordi det ofte står et hylekor av folk som sier: "Ja, det var på tide", "det skulle bare mangle", eller "det kan da ikke være så jævlig vanskelig, bare la vær å tenne neste røyk" osv. osv.

Beklager at jeg ikke kan gjøre bot for urett gjort mot ikke-røykere fra foreldre, besteforeldre, oldeforeldre og "gamle tider". Jeg gjør mitt beste for at min dårlige side ikke skal plage unødig. Utover det forsøker jeg å akseptere at msk'er som ikke kjenner meg velger å mislike meg, ene og alene for at jeg røyker....

mvh.

Først, røykere har samme moralske utgangspunkt som ikke-røykere, hvorfor antyder du jeg mener noe annet? Jeg peker på noen som har uttalt noe en på generelt grunnlag kan stadfeste som egoistisk og umoralsk, og jeg må jo, selv om det skulle være unødvendig, presisere at jeg ikke generaliserer og sier "slik er alle røykere".

Videre, det er kanskje ikke helt relevant å trekke inn forfedres overgrep mot andre mennesker når det gjelder barna til ofrenes irritasjon over det nettopp i dag. Med røyking, og ikke-røykeres krav til frisk luft, snakker vi om noe som skjer fysisk og aktivt i dag, ikke om noe som skjedde på 1930-tallet.

Jeg er enig i at det kan bli litt mye kritikk til tider mot røykere. Men likevel kan en faktisk påstå at det florerer av eksempler på irriterende røykeatferd ved felles steder for alle. Gåseøynene på _giftig_ bør du fjerne. Passiv røyking èr giftig.

Jeg nevnte i et av innleggene under her noe om respekt for "hverandre". Respekt får du idèt du respekterer andre. Motsatt, hvis du ikke tar hensyn til andre mennesker, så møter du lite hensyn tilbake. SÅ enkelt er det. Skulle det være noen som går rundt og hakker på deg fordi du har en tobakkspakke i lomma (altså vet at du evt. røyker), så er ikke de representativ for "gruppen" ikke-røykere. Poenget er her at respekten i de fleste tilfeller er god - begge veier. Ikke-røykere lar røykeren ta seg et blås i et sosialt lag, røykere går ut på trappa og røyker hvis det er barn i huset de besøker.

Jeg vil jo uansett ønske deg lykke til med å slutte med røyken, hvis du ønsker det. Ikke for at ikke-røykerne skal få en røyker mindre, men for din egen helses skyld.

Mvh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte faktisk å le til den kommentaren. Er det virkelig noen røykere som mener slikt enda ? Snodig. Men jeg må nok tilstå at jeg synes du har en temmelig egoistisk slekt..! :-) Prakke på andre sin egen stank, det er vel ikke særlig hensynsfullt.

Røyking kan godt forbys på offentlige, innedørs steder for min del. Jeg røyker selv, men jeg er fullstendig enig i at røyk forpester luften innendørs. Samme hvor godt avtrekk det er i lokalet eller på stedet, så er den osen av gammal sigarettrøyk gjennomtrengende.

Det hele går på vaner. Dersom man venner seg til å aldri røyke slike steder, så er det helt greit. Det er bare en vanesak å la være.

Før hadde vi lov å røyke inne på våre egne kontorer på jobben. Så ble det forbudt. Snakker om ramaskrik ! Til og med selskapets advokat, en middelaldrende rått innrøyka herremann, nektet å overholde forbudet. Han satt og piffa i vei på kontoret sitt likevel, han! Det var ingen andre som våget det...

Selv hadde jeg ingen problemer med å gå på røykerom når trangen meldte seg. Det var litt rart de to første ukene, men så var det over. Deilig faktisk ! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...