Gå til innhold

Skeive tenner


Gjest Koseline

Anbefalte innlegg

Gjest Koseline

Jeg har tenner som for meg ikke er som de burde være. Hjørnetennene er ganske spisse og mellom hjørnetennene og neste tann(bakover) er det et ganske stort mellomrom. Desse bakerste tennene er skeive, derfor dette mellomrommet. Noen råd om hva som kan gjøres? Har hørt om regulering på baksiden av tennene, men etter det jeg har forstått, er dette ganske dyrt.

Har også hørt at en kan sette på porselenskroner for å rette på skeivheten. Er dette en dyr måte å gjøre det på?

Håper på hjelp. Gleder meg til jeg tør å smile skikkelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest tainnlægen

Hei Koseline!

Begge metodene du spør om er mulig for å rette på ditt problem. Dersom du har relativt feilfrie tenner (utenom feilstillingen), er det et relativt stort inngrep å sette porselenskroner på disse. Da ville jeg nok heller vurdert regulering, som ikke medfører noe inngrep i selve tennene.

Jeg anbefaler deg å ta kontakt med en tannlege for å få vurdert problemet. Begge behandlinger kan nok bli ganske kostbare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik Johannessen, Tannlege

Hei koseline.

Jeg skulle gjerne ha visst hvor gammel du er. Tenner bryter frem i tur og orden, men av og til forstyrres frembruddet. Tenner kan mangle, de kan av og til være overtallige, det kan være for liten plass for dem eller for god plass.

Der er bare en grundig undersøkelse som kan gi deg svar på dette.

Det er riktig at tenner kan reguleres gra ”baksiden”. Metoden er imidlertid så dyr at folketrygden ikke yter full refusjon for slik behandling. Det kan lages forskjellige typer kroner på tenner, men når dette skal gjøres av kosmetiske grunner vil nok tannlegen vurdere alle alternativer nøye opp mot hverandre. Vi kvier oss litt for å slipe til en frisk tann bare fordi den står i en feil stilling.

Jeg er sikker på at du kan behandles for problemet ditt, men det må vurderes og undersøkes nøye. Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med tannlege, lege eller annet

kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av

problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din

kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...