Gå til innhold

bruke svart dagmamma?


Gjest lurerpådet

Anbefalte innlegg

Gjest (ikke undertegnet)

Hva pokker forventer dere at folk som er ansatt her skal svare på sånt?? Dessuten smilte hun og blunka.

La Irene være i fred.

Har du (og IG) noen anelse om hvor vanskelig det er å skaffe en "hvit" dagmamma? Jeg lette med lys og lykte, men det var på nippet. Jeg kontaktet også trygdekontoret, og fikk absolutt intrykk av at det ikke var noe problem for dem (vedr. barnetilsyn). De kom ikke til å "forfølge" saken. Ligningskontoret, derimot, kunne selvsagt ikke gi meg skattefradrag. Men som han på ligningskontoret sa: "Vi har vel alle benyttet og av en svart dagmamma på ett eller annet tidspunkt..."

Uansett, den som startet tråden stilte et ærlig spørsmål som det må være lov å fået ordenlig svar på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest lurerpådet

Svart arbei er pr definisjon et lovbrudd.

Jeg ønsker ikke å sette løyvet mitt som rettshjelper på spill ved å gi deg råd om hvorvidt du kan utnytte et lovbrudd til din økonomiske vinning.

"....ved å gi deg råd om hvorvidt du kan utnytte et lovbrudd til din økonomiske vinning." Hva? Mener du at jeg oppnår økonomisk vinning ved å bruke svart fremfor hvit dagmamma???? Da tar du i så fall skammelig feil. Jeg taper på å ha svart dagmamma, det er jeg faktisk klar over.

Uansett så kunne du svart meg på en skikkelig måte, og ikke på en slik "morsom" måte som det du gjorde. Jeg hadde ventet meg et seriøst svar fra en fagperson.

Jeg har forresten akkurat nå ringt mitt trygdekontor og snakket med min saksbehandler, jeg spurte han om akkurat det samme som jeg har spurt om her. Han opplyste meg først om lover og regler angående dagmamma, men han hadde ingen som helst problemer med å faktisk fortelle meg at de ikke henger seg opp i om jeg bruker svart eller hvit dagmamma, slikt blir ikke sjekket opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lurerpådet

Økonomiske vinning? Jeg vil vel heller si at hun taper penger ved å bruke svart dagmamma.

Til lurerpådet:

Den forrige dagmammaen jeg brukte var svart, hun skrev ut kvitteringer til meg. Trygdekontoret spør ikke om du bruker svart eller hvit dagmamma.

Jeg vil likevel råde deg til å bruke hvit dagmamma, du tjener mer på det, og da har du også rettigheter.

Ja jeg er klar over at det lønner seg med hvit dagmamma. Men nå har jeg "funnet" min dagmamma, jeg kjenner henne fra før og vet at hun er flink med barn. Jeg ønsker ikke å levere mitt barn til et menneske jeg knapt kjenner, enten det er en svart eller hvit dagmamma. Jeg skal bruke denne dagmammaen kun i noen få måneder, frem til vi får barnehageplass.

Men takk for seriøst svar. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du (og IG) noen anelse om hvor vanskelig det er å skaffe en "hvit" dagmamma? Jeg lette med lys og lykte, men det var på nippet. Jeg kontaktet også trygdekontoret, og fikk absolutt intrykk av at det ikke var noe problem for dem (vedr. barnetilsyn). De kom ikke til å "forfølge" saken. Ligningskontoret, derimot, kunne selvsagt ikke gi meg skattefradrag. Men som han på ligningskontoret sa: "Vi har vel alle benyttet og av en svart dagmamma på ett eller annet tidspunkt..."

Uansett, den som startet tråden stilte et ærlig spørsmål som det må være lov å fået ordenlig svar på.

Har du noen anelse om hvor sytete og barnslig det høres ut å påberope seg retten til å skjelle ut fremmede folk fordi man selv har et praktisk problem?

La folk som gjør jobben sin bra få være i fred, og engasjer deg heller politisk hvis du vil endre noe. Det blir ikke lettere å få hvit dagmamma av å være surmaga mot folk som svarer greit (og GRATIS) på nettet.

Jeg gjentar: La Irene være i fred.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lurerpådet

Har du noen anelse om hvor sytete og barnslig det høres ut å påberope seg retten til å skjelle ut fremmede folk fordi man selv har et praktisk problem?

La folk som gjør jobben sin bra få være i fred, og engasjer deg heller politisk hvis du vil endre noe. Det blir ikke lettere å få hvit dagmamma av å være surmaga mot folk som svarer greit (og GRATIS) på nettet.

Jeg gjentar: La Irene være i fred.

Nå er det ikke jeg som er (ikke undertegnet), men jeg lurer på hva du mener med at vi skal la Irene være i fred? Er det noen som plager henne? Og er du hennes store beskytter?

Jeg kan med det samme fortelle deg at min saksbehandler på "mitt" trygdekontor ikke hadde noen problemer med å gi meg et seriøst svar på det jeg spurte om i mitt hovedinnlegg. Grøneng er en fagperson, og bør svare seriøst når hun får et ærlig spøsrmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke jeg som er (ikke undertegnet), men jeg lurer på hva du mener med at vi skal la Irene være i fred? Er det noen som plager henne? Og er du hennes store beskytter?

Jeg kan med det samme fortelle deg at min saksbehandler på "mitt" trygdekontor ikke hadde noen problemer med å gi meg et seriøst svar på det jeg spurte om i mitt hovedinnlegg. Grøneng er en fagperson, og bør svare seriøst når hun får et ærlig spøsrmål.

Irene Grønneng skrev:

"Er du svart dagmamma er det skikkelig tåpelig å bekrefte skriftlig at du tar betaling for å passe barn! ;-)))"

og fikk pepper for surt svar.

Nei, jeg kjenner henne ikke, er ikke hennes store beskytter. Men jeg syns likevel det må være lov å gi folk adekvat tilbakemelding når de plager fagfolk som svarer gratis på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest (ikke undertegnet)

Har du noen anelse om hvor sytete og barnslig det høres ut å påberope seg retten til å skjelle ut fremmede folk fordi man selv har et praktisk problem?

La folk som gjør jobben sin bra få være i fred, og engasjer deg heller politisk hvis du vil endre noe. Det blir ikke lettere å få hvit dagmamma av å være surmaga mot folk som svarer greit (og GRATIS) på nettet.

Jeg gjentar: La Irene være i fred.

Hva i all verden mener du med:

- Har du noen anelse om hvor sytete og barnslig det høres ut å påberope seg retten til å skjelle ut fremmede folk fordi man selv har et praktisk problem?

Den eneste jeg kan se skjeller ut noen i denne tråden er da du, eller hva?

Tror du skal slappe littegrann av nå, og ha en fin dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i all verden mener du med:

- Har du noen anelse om hvor sytete og barnslig det høres ut å påberope seg retten til å skjelle ut fremmede folk fordi man selv har et praktisk problem?

Den eneste jeg kan se skjeller ut noen i denne tråden er da du, eller hva?

Tror du skal slappe littegrann av nå, og ha en fin dag.

Ja, nå var jo dette første svaret til nixx, men da en (ikke undertegnet) forsvarte ytringen "for et surt svar" med at det var så vanskelig å skaffe hvit dagmamma, så syns jeg da det må være på sin plass å si at det ikke er i orden å kalle folks smilende bemerkninger sure bare fordi man sliter med et praktisk problem. Men nå er du kanskje både (ikke undertegnet) og nixx?

Syns ikke det er av veien å gi folk tilbakemeldinger på vanlig folkeskikk her, men guuud så viktig det er at _ingen_ oppfører seg kjerringaktig! Men selvsagt blir jeg da irritert på den slag, og ja, innrømmer glatt at jeg ikke hadde avvæpnende glimt i øyet da jeg skrev.

Men her er det visst forbudt å være litt skarp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest (ikke undertegnet)

Ja, nå var jo dette første svaret til nixx, men da en (ikke undertegnet) forsvarte ytringen "for et surt svar" med at det var så vanskelig å skaffe hvit dagmamma, så syns jeg da det må være på sin plass å si at det ikke er i orden å kalle folks smilende bemerkninger sure bare fordi man sliter med et praktisk problem. Men nå er du kanskje både (ikke undertegnet) og nixx?

Syns ikke det er av veien å gi folk tilbakemeldinger på vanlig folkeskikk her, men guuud så viktig det er at _ingen_ oppfører seg kjerringaktig! Men selvsagt blir jeg da irritert på den slag, og ja, innrømmer glatt at jeg ikke hadde avvæpnende glimt i øyet da jeg skrev.

Men her er det visst forbudt å være litt skarp.

Nei, jeg er ikke nixx, men jeg litt enig med denne.

Jeg mener bare at det må gå an å få et OK svar på et helt normalt spørsmål. Jeg vet at det er vanskelig å skaffe hvit dagmamma, men jeg hadde ikke noe ønske om å gjøre noe ulovlig. Derfor henvendte jeg meg til TK og ligningskontoret for å spørre hvordan de ville stille seg til dette. Jeg stilte omtrent det samme spørsmålet som lurerpådet spurte om her.

Et helt relevant spørsmål, etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irene Grøneng

"....ved å gi deg råd om hvorvidt du kan utnytte et lovbrudd til din økonomiske vinning." Hva? Mener du at jeg oppnår økonomisk vinning ved å bruke svart fremfor hvit dagmamma???? Da tar du i så fall skammelig feil. Jeg taper på å ha svart dagmamma, det er jeg faktisk klar over.

Uansett så kunne du svart meg på en skikkelig måte, og ikke på en slik "morsom" måte som det du gjorde. Jeg hadde ventet meg et seriøst svar fra en fagperson.

Jeg har forresten akkurat nå ringt mitt trygdekontor og snakket med min saksbehandler, jeg spurte han om akkurat det samme som jeg har spurt om her. Han opplyste meg først om lover og regler angående dagmamma, men han hadde ingen som helst problemer med å faktisk fortelle meg at de ikke henger seg opp i om jeg bruker svart eller hvit dagmamma, slikt blir ikke sjekket opp.

(bare en liten opplysning. På trygdekontoret er ikke ansettelsesforholdet avhengig av hva de til enhver tid sier og gjør. Statsansatte er i praksis nærmest uoppsigelige. Som privatpraktiserende rettshjelper/advokat risikerer man mer.

Se f.eks gårsdagens VG om advokat som fikk skrape fra adv.tilsynet for å ha glemt å formidle hvem som skulle bestille flybilletter i en samværssak, og vedk måtte betale kr 4000 i bot for å ha glemt å svare på et brev).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pirrka

Hei

Håper dette bare var feilformulert? At det du mener er at hun er uregistrert og jobber svart... mao at hun ike trekker skatt av lønnen du gir henne?

Vær litt OBS da vell...!!!

Du er nok en av de ytterst få som ikke har fått med deg at "svart" og "hvit" dagmamma" er helt vanlige betegnelser. Hørt om "å jobbe svart"? Det er der begrepet kommer fra, altså å ikke betale skatt etc.

Tror ikke lurerpådet sitt innlegg var "feilformulert" i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...