Gå til innhold

Ang. fjerning av tannsten


Gjest tenna mine

Anbefalte innlegg

Gjest tenna mine

Hei!

Jeg har fått noe tannsten på tennene og fikk spørsmål fra tannlegen om jeg ville ha en hygienetime ved neste tannfyll.

Jeg takket ja til det.

Nå har jeg imidlertid hørt at det ikke er så lurt å fjerne tannstenen fordi den beskytter tenne mot hull!!!

Stemmer det?

For da lar jeg den bare være. Kan du svare meg på dette?

Bør jeg la tannstenen bare være for å beskytte tenna mine mot hull?

Jeg har ikke vært til tannlege på 4 år og hadde bare et lite hull som jeg skal blombere, og det er i den forbindelse jeg skal fjerne tannsten.

Jeg hadde ventet meg mere hull etter 4år men det var det altså ikke. Derfor legger jeg sammen her og finner ut at kanskje det stemmer at tannstenen beskytter mot hull.

Gjør det?

Skal jeg la den være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Erik Johannessen, Tannlege

Dette er en misforståelse som nok går igjen. Tannsten er kalksalter som nedfelles på tennene, og særlig bak på underkjevens fortenner der spyttkjertlene i underkjeven munner ut. Tannsten innehlolder bakterier som kan medføre periodontitt og løsning av tennene.

Tannpleieren (hygienisten) vil også rense alle tennene grundig for bakteriebelegg og på den måten forebygge utviklingen av denne sykdommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tenna mine

Dette er en misforståelse som nok går igjen. Tannsten er kalksalter som nedfelles på tennene, og særlig bak på underkjevens fortenner der spyttkjertlene i underkjeven munner ut. Tannsten innehlolder bakterier som kan medføre periodontitt og løsning av tennene.

Tannpleieren (hygienisten) vil også rense alle tennene grundig for bakteriebelegg og på den måten forebygge utviklingen av denne sykdommen.

Tusen takk for et forståelig svar.

Da blir det fjering av tannsten på meg. :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...