Gjest Andante Skrevet 18. juni 2002 Del Skrevet 18. juni 2002 Min første fødsel var langvarig (30 timer, hvorav 18 på sykehuset). Gutten min, som var 4,3 kilo ble tatt med vaccum. Jeg ble klippet og fikk i tillegg to rifter med en mengde laserasjoner (endetarmen OK). At fødselen var smertefull kom ikke som noen overraskelse, men at det skulle gjøre så vondt å sy synes jeg virker unødvendig. Jeg ble forespeilet at det skulle ta ca 10 minutter - men det tok bortimot en time. Jeg spurte pent om det ikke var noe de kunne gjøre, men fikk bekjed om at de hadde bedøvt så godt det lot seg gjøre. Noen steder ble det ikke bedøvt fordi de regnet med å bare trenge et sting eller to - men så ble det tre og fire... Det hører med til historien at jeg mistet 2 liter blod. Det var en svært ubehagelig opplevelse. Jeg var ikke i stand til å ta meg av barnet mitt mens det stod på. Jeg fødte i Bærum, Nå har jeg i ettertid hørt om kvinner som har født andre steder som har får lett narkose mens de ble sydd. Hva skal til for å få dette. Er det mulig å si hvorfor jeg ikke fikk det? På forhånd takk for svar 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/59813-sying/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Åsa Prebensen, Jordmor Skrevet 19. juni 2002 Del Skrevet 19. juni 2002 Det var synd att du upplevde det så smärtfullt och långdraget att bli sydd. Jag kan givetvis inte med säkerhet förklara varför allt detta hände dig. En del saker vet jag dock. Det kan vara svårt att få en tillräckligt bra bedövning vid rifter runt klitoris och blygdläpparan/skameleppene. Där är det svårigheter att ge bedövning med spruta och man försöker därför att spruta bedövningsmedel, som ofta inte är lika bra. Bristningar ned mot ändtarmen, går ofta att ge en effektiv smärtlindring runt. En del kvinnor upplever ändå det som jobbigt och smärtsamt att bli sydd. Efter en (oftast) smärtsam förlossning, så önskar man inget hellre än att få vila och inte bli undersökt eller sydd. Toleransnivån, kan då var låg.Jag hoppas och tror att alla kvinnor blir hörda när det gjör ont. Tyvärr upplevde inte du att du fick det stöd och smärtlindring som du behövde, detta kan jag alltså inte helt först. Det kan ta tid att sy en stor rift, speciellt om det blöder mycket, då det blir svårare att se. Vid mycket stora rifter (oftast de som går ända ned i ändtarmen), kan det bli aktuellt att sy i narkos. Det är ingen rutin att det gjörs efter önskemål. Det finns alltid risker med en narkos, som man bör ta med i ett sådant val. Denna fråga tycker jag att du skall ta upp med den jordmor som du träffar på förlossningen, nästa gång. Ofta så bli det inte så stora rifter, när man har födt ett barn. Lycka till! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/59813-sying/#findComment-259688 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.