Gå til innhold

Selvmordkandidatene....


Gjest (ikke undertegnet)

Anbefalte innlegg

Gjest pirrka

Jeg tenkte bl.a. på flykapring og den "internasjonale avtalen" om å ikke gi etter for krav. Men det er alltid omkostninger ved terror, poenget er jo at man ikke _kan_ forsvare seg. Men man kan invitere til mer terror ved å belønne.

***************************************

(prøver meg på litt fiks linje, jeg også)

Nei, er det egentlig noe skille mellom krigsforbrytelser, terror og egentlig krig? Vet ikke. Kanskje et kunstig skille. Men jeg syns "gamle" betegnelser som terror passer bra på selvmordsbomber (og andre bomber plassert i fiendens byer/busser osv, selv om ikke en selvmorder er med). Kanskje kan man kalle massakre i flyktninge-leir for det samme, men jeg syns den kriminelle betegnelse krigsforbrytelse passer like bra. Så kan man jo stille forbryteren (staten/ordregiver) for internasjonal rett.

****************************************

Det særlig forkastelige ved palestinernes selvmordsbomber, er det samme som det særlig forkastelige ved å oppmuntre barn til å stille seg i skuddlinjen og kaste stein. Det er en argumentasjon/kultur (?) som går på at "vi er så fortvilte, vi kan ikke annet!"

Det stemmer ikke. Man har et valg. Man kan annet. Israelske soldater kan velge å legge ned våpnene, palestinerne kan la være å bruke sine barn og unge som kanonføde/selvmordsbombere.

Kanskje de ikke ser dette selv, men det er både israelere og palestinere som er enige med meg i dette, og hvis noen kan se andre løsninger, så er det vel ikke riktig at de ikke har et valg?

Blir du litt lei av at eg alltid tuslar bak deg og nikkar enig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eg er ikkje så sikker på at ingen forsvarar det dei gjer. Mange forsvarer det Israel gjer også. Eg har ingen problem med å sjå og forstå begge siders frustrasjon, men meiner dei bruker heilt feil middel.

Det var verkeleg heilt fantastisk idiotisk å legge ned Livssyn, kva tenkte dei på?!

Hei,

Jeg har ikke sett noen som *forsvarer* det de gjør, men jeg har sett folk som *forstår* hvorfor de gjør det - hvilket er noe helt annet!

Jeg er helt enig i at det er moralsk forkastelig. Dog tror jeg ikke at "nordmenn" i samme situasjon nødvendigvis ville reagert så forskjellig.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir du litt lei av at eg alltid tuslar bak deg og nikkar enig?

Jeg syns bare du er veldig søt og morsom, og lurer litt på om jeg kjenner deg privat.

Men på den annen side, det fins vel sånne folk i Norge utenfor min bekjentskapskrets også.

*s*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pirrka

Hei,

Jeg har ikke sett noen som *forsvarer* det de gjør, men jeg har sett folk som *forstår* hvorfor de gjør det - hvilket er noe helt annet!

Jeg er helt enig i at det er moralsk forkastelig. Dog tror jeg ikke at "nordmenn" i samme situasjon nødvendigvis ville reagert så forskjellig.

Med vennlig hilsen

Eg har vel litt problem med grenseoppgangen mellom forstå og forsvare, den er i alle fall ikkje heilt skarp vel?

Nordmenn i same situasjon ville vel oppførd seg både slik og sånn, det finst nok fleire nyansar både blant palestinarar og israelarar enn her i landet om denne saka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tenkte vel at vi skulle slutte å diskutere disse tingene med ...... og ....... og kanskje også ........ .

Eventuelt var det Sør de ikke likte. Uansett: Ukrutt forgår ikke så lett.

Hei Avil,

Med tanke på hva Webmaster skrev ukene før nedleggelsen, samt at svært få av mine innlegg ble slettet (fordi jeg ikke hang ut folkeslag), så føler jeg meg nok ikke så veldig ansvarlig for den nedleggelsen! :-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Avil,

Med tanke på hva Webmaster skrev ukene før nedleggelsen, samt at svært få av mine innlegg ble slettet (fordi jeg ikke hang ut folkeslag), så føler jeg meg nok ikke så veldig ansvarlig for den nedleggelsen! :-)

Med vennlig hilsen

*glise*

Ta det som et kompliment at jeg kaller deg ukrutt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med Israel som slakter da? slakter de på en mer respektabel måte kanskje?

Selvmordsbomber kommer fra enkletindivider. Hva Israel gjør, er staten Israel + over 90% av Jødene som støtter masakrene av Palestinere. De tar og tar mens de ikke på noen som helst måte skal forsvare seg for stormakten?

Det blir skreket opp om Palestinere og selvmordsbomber, men ikke om hva staten Israel gjør. Det blir fort dempet. Kan det ha noe med maktmissbruk til 1000 å gjøre tro?

*stønn*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pirrka

Jeg syns bare du er veldig søt og morsom, og lurer litt på om jeg kjenner deg privat.

Men på den annen side, det fins vel sånne folk i Norge utenfor min bekjentskapskrets også.

*s*

Skulle gjerne vore i din bekjentskapskrets, men har sterk mistanke om at både slekt, landsdel og miljø er ulikt. Men ein veit jo aldri, landet er lite :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle gjerne vore i din bekjentskapskrets, men har sterk mistanke om at både slekt, landsdel og miljø er ulikt. Men ein veit jo aldri, landet er lite :-)

Jeg bor da i en nynorsk-kommune!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en kjedelig tråd likevel, gjesp

Først diskuterer vi oss opp og så gir vi hverandre en klem. Skjønner at det ikke får blodet til å bruse i årene, i tider med halvnakne dol-damer og astrologidebatt.

Men eager to please som jeg er, er jeg villig til å skifte emne for annen og tredje gang i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er meir enn eg gjer, men eg held fana høgt likevel.

Bur i Trondheim, eg.

Så var dén på plass: Jeg kjenner IKKE et menneske i Tr.heim.

I RL, da.

Natta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ulv I Faarikaal

Tenker du på Tromsø? Der finnes i alle fall en rorbu.

Neiiiii - Oslo, der er/var Rorbua billig øl og greier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neiiiii - Oslo, der er/var Rorbua billig øl og greier.

Da er det mer nærliggende å tro at du har mer peiling på det enn meg. :-) Riktignok har jeg bodd i Oslo i en periode, men frekventerte ikke så mange utesteder på den tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...