Gå til innhold

tannkjøttet blør


Gjest hva er det

Anbefalte innlegg

Gjest hva er det

Jeg har i løpet av det siste halve året blødd masse når jeg pusser tenner. Jeg vet at man sier det er pga harde tannbørster, men jeg har en myk tannbørste og jeg har også prøvd med skyllevann som skal virke for tannkjøttet. Likevel fortsetter det, hvorfor?

Jeg kan se at jeg har små sår på noen av tannhalsene, hva skal til for at det blir borte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan være betennelse i tannkjøttet. Rådet mot det er å bruke tannstikkerer og tanntråd mellom tennene minst en gang om dagen. Ellers kan det bli alvorlig......

Høres mye ut at du blør så mye. Ville tatt en tur til tannlegen hvis jeg var deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik Johannessen, Tannlege

Hei hva er det.

Dersom tannkjøtt blør unormalt mye bør man få dette undersøkt. En hard tannbørste i en for hard hånd kan jo få hva som helst til å blø, men blødning fra tannkjøtt kan være et varsel om at noe er galt og tap av tannfeste kan bli resultatet. Bakterier og bakteriebelegg som ikke fjernes grundig nok er vel den vanligste årsaken. Hormonelle forandringer under svangerskap eller av andre grunner kan være en årsak. Noen medikamenter gir også slike symptomer. Det er mitt råd til deg og til andre som opplever unormal blødning fra tannkjøttet at de får dette undersøkt av tannlege.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med tannlege, lege eller annet

kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av

problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din

kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være betennelse i tannkjøttet. Rådet mot det er å bruke tannstikkerer og tanntråd mellom tennene minst en gang om dagen. Ellers kan det bli alvorlig......

Høres mye ut at du blør så mye. Ville tatt en tur til tannlegen hvis jeg var deg.

At tannkjøttet blør et et tegn på at det ligger bakterier under tannkjøttet og irriterer. Du holder med andre ord ikke godt nok rent !! Dette utvikler seg til sykdommen periodontitt (tannkjøttbetennelse) som kan føre til at tennene løsner og faller ut. Det er viktig at du konsulterer en tannlege som vil henvise deg til en tannlege med spesialistutdanning innen periodonti (en tannlege som er spesialist innen tannkjøttnetennelse). Der vil du få nødvendig behandling før det er for sent.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...