Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Legger denne inn her også, siden jeg gjerne vil høre hva jordmor mener.

Jeg leser en del steder at kvinner som føder uten smertestillende og helst ikke skriker omtales som "flinke", og at jordmor også har brukt dette ordet til dem.

Selv har jeg født både med og uten smertestillende. Skriker gjør jeg hver gang.

Men flink??

Er det bare meg, eller virker det litt feil å skulle "sette karakterer" på fødekvinner? Er ikke det en situasjon man burde få lov til å bare "være"?

Ikke være god eller dårlig, men bare være og ferdig med det.

Jeg skjønner jo at jordmødre skal gi den fødende positive tilbakemeldinger, men er det å si at "du var så flink som ikke skrek" for eksempel en god måte å gjøre det på?

Hva synes dere?

Fortsetter under...

Flink og snill er jo ord som brukes om spedbarn som sover hele natten, ikke skriker og sånt. Like feil spør du meg.

Ingen babyer gjør ting for å være ondskapsfulle. (det kommer litt seinere i livet) Men det blir ofte sagt: Er h*n snill? Sover h*n hele natten? Ååååå, så flink.....

Glemte å si at jeg var så "flink" under den siste fødselen, at de snakket om at du skulle tatt hele greia opp på video, for å bruke det i undervisningsøyemed/svangerskapskurs o.l.

Det var selvsagt uten noen form for bedøvelse.

"Flink" ja, det er det jeg er............. hehe

Åsa Prebensen, Jordmor

Jag är enig med dig, att flink(duktig på svenska), inte är ett ord som endast tillhör de kvinnor som föder utan smärtstillande och utan att skrika.

Om man tycker om ordet flink, så är det i så fall ett ord som borde sägas till alla oss kvinnor som föder barn. Detta oavsett på vilket sätt man föder sitt barn. Att skrika under en förlossning, kan ge en del kvinnor styrka och kraft. Det hjälpte mig att skrika, har en del kvinnor sagt till mig efter sin förlossning.

När jag själv som jordmor nu tänker på ordet duktig, så måste jag endå erkänna att jag ofta använder det på förlossningen. Inte till någon speciell grupp födande kvinnor, utan till alla de kvinnor som jag möter. Alla kvinnor är duktiga på något speciellt under förlossningen. Detta tycker jag är viktigt att kvinnorna får höra och veta. Många andra positiva ord, används också under och efter förlossningen.

Bra att du har reflekterat över detta.

Lycka till vidare!

Jag är enig med dig, att flink(duktig på svenska), inte är ett ord som endast tillhör de kvinnor som föder utan smärtstillande och utan att skrika.

Om man tycker om ordet flink, så är det i så fall ett ord som borde sägas till alla oss kvinnor som föder barn. Detta oavsett på vilket sätt man föder sitt barn. Att skrika under en förlossning, kan ge en del kvinnor styrka och kraft. Det hjälpte mig att skrika, har en del kvinnor sagt till mig efter sin förlossning.

När jag själv som jordmor nu tänker på ordet duktig, så måste jag endå erkänna att jag ofta använder det på förlossningen. Inte till någon speciell grupp födande kvinnor, utan till alla de kvinnor som jag möter. Alla kvinnor är duktiga på något speciellt under förlossningen. Detta tycker jag är viktigt att kvinnorna får höra och veta. Många andra positiva ord, används också under och efter förlossningen.

Bra att du har reflekterat över detta.

Lycka till vidare!

Nettopp!

Det går an å f.eks. si at man er flink uten at man skal si at "du var flink som ikke skrek". Da sier man jo også at de som skriker er mindre flinke. Og den som var "flink og ikke skrek" gjenforteller også dette videre.

Jeg synes det at jordmor bruker sånne ting som skrik (i en utrolig smertefull situasjon!!), smertelindring osv. for å "begrunne" rosen gir litt feil signaler.

Dessuten synes jeg at er det et sted vi kvinner skal få slippe unna "flink-pike syndromet" så er det på fødestua!

Ros er en veldig viktig ting, men når det knyttes opp mot smertelindring, kontroll og skrik blir det litt feil i mine ører. :-)

Mvh

Gjest sussi

Nettopp!

Det går an å f.eks. si at man er flink uten at man skal si at "du var flink som ikke skrek". Da sier man jo også at de som skriker er mindre flinke. Og den som var "flink og ikke skrek" gjenforteller også dette videre.

Jeg synes det at jordmor bruker sånne ting som skrik (i en utrolig smertefull situasjon!!), smertelindring osv. for å "begrunne" rosen gir litt feil signaler.

Dessuten synes jeg at er det et sted vi kvinner skal få slippe unna "flink-pike syndromet" så er det på fødestua!

Ros er en veldig viktig ting, men når det knyttes opp mot smertelindring, kontroll og skrik blir det litt feil i mine ører. :-)

Mvh

Du Kie :-)

Er det mange jordmødre som gjør dette da mener du? Har inntrykk av at de fleste skryter uansett. Iallefall i følge det jeg hører fra andre også som har født.

Mvh

Annonse

Du Kie :-)

Er det mange jordmødre som gjør dette da mener du? Har inntrykk av at de fleste skryter uansett. Iallefall i følge det jeg hører fra andre også som har født.

Mvh

Hvor mange som gjør det aner jeg ikke. Det jeg stusser litt over er når jeg leser f.eks. at "jordmor sa at jeg var så flink som ikke skrek" o.l.

Og det at mange også knytter flink og ikke skrike opp mot hverandre.

Jeg har ikke ment at dette er et stort og utbredt problem, men jeg synes det er rart at man (noen?) fremhever en måte å takle fødesituasjonen på som "bedre" enn en annen.

Fødekvinner trenger og skal ha masse ros og oppmuntring underveis. Misforstå meg rett. Men det var den der "begrunnelsen" om at man har født "riktig" jeg synes er rar.

Og lurer på hva andre synes. :-)

Jeg skal jo forhåpentligvis bli jordmor selv en gang, så det er kanskje derfor jeg "henger meg opp i" sånne ting ;-)

Gjest sussi

Hvor mange som gjør det aner jeg ikke. Det jeg stusser litt over er når jeg leser f.eks. at "jordmor sa at jeg var så flink som ikke skrek" o.l.

Og det at mange også knytter flink og ikke skrike opp mot hverandre.

Jeg har ikke ment at dette er et stort og utbredt problem, men jeg synes det er rart at man (noen?) fremhever en måte å takle fødesituasjonen på som "bedre" enn en annen.

Fødekvinner trenger og skal ha masse ros og oppmuntring underveis. Misforstå meg rett. Men det var den der "begrunnelsen" om at man har født "riktig" jeg synes er rar.

Og lurer på hva andre synes. :-)

Jeg skal jo forhåpentligvis bli jordmor selv en gang, så det er kanskje derfor jeg "henger meg opp i" sånne ting ;-)

Ok :-)

Bare lurte litt jeg for jeg har aldri lagt merke til det sånn før :-)

Mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...