Gjest Edel Skrevet 19. juni 2002 Del Skrevet 19. juni 2002 Ved min første fødsel hadde jeg badekar, noe som mange hadde skrytt veldig av, så jeg var veldig glad for å få det. Opplevde det som godt å komme nedi dit med en gang. Det var mannen min som skulle passe på vannet, og han var veldig bestemt på at det ikke skulle være for varmt. Etterhvert begynte jeg å fryse, skalv og hakket tenner. Det var slett ikke behagelig lengre. Når jeg bader hjemme (og ikke er gravid), har jeg ihvertfall 39 grader i vannet. Såpass må det nesten være for at det skal være passe avslappende syns jeg. Hvor varmt kan det være under en fødsel (er nemlig gravid i uke 32), og er det termostat der, slik at man kan følge med på det? Hvis man bruker dusjstråle på ryggen, kan denne være varmere? Hadde en relativt rask første fødsel, riene var veldig tette og det var selvfølgelig vondt, men ikke HELT uoverkommelig, bare nesten. Nå som jeg har prøvd å føde uten smertestillende så kunne jeg godt tenke meg "rusle rundt epidural" denne gang. Vil det by på problemer å be om dette iom at jeg klarte meg uten sist gang??? Har kraftig bekkenløsning, og i tillegg så ble mitt første barn smittet av streptokokk B under fødselen og ble alvorlig syk. Derfor så vil jeg vel få en sprøyte med antibiotika før fødselen. (Dette skal skje innen 4 timer før fødsel). Iom at min forrige fødsel startet med vannavgang hjemme (etter masse kynnere da), og og pressriene startet 4,5 time etter det, så er jeg redd jeg ikke har så mye tid på meg denne gang. Men det at det er så masse å tenke på (og bekymre seg for) under denne fødselen (bekkenet - som ikke ble helt bra sist gang) og ikke minst smittefaren - så hadde det ihvertfall hvert greit å slippe så mye smerter.... Vil jeg få forståelse for dette? Er nemlig en slik type som ikke akkurat "står på krava" i en fødesituasjon nei... Får jeg ikke epidural når jeg ber om det, så gir jeg meg nok lett....... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/60095-badekar-og-temperatur-mm/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Åsa Prebensen, Jordmor Skrevet 19. juni 2002 Del Skrevet 19. juni 2002 Jag vet faktikst inte vilken exakt temperatur som rekomenderas till gravida. Har inte hört om någon sådan. Jag brukar att rekomendera alla att bada i den temperatur som de själva tycker känns avslappnande i. Givetvis är det inte bra att ha så varmt, att man blir överhettad . Detta känner man antagligen bäst själv. Det är viktigt att dricka mycket vatten efteråt, då man ofta svettas ut i badet, utan att man märker det. Under förlossningen, när man ligger i badet, lyssnar jordmor på fosterljuden, med jämna mellanrum. Vi har då märkt att en del barn reagerar på om mamman blir överhettad, i för varmt vatten. Barnets hjärtljud stiger då, liksom de gjör hos oss. Blir hjärtljuden allt för höga, får man stiga upp ur badet en stund, för att kyla av sig. Du skall alltså inte behöva ligga och bad i ett allt för kallt badkar, då detta inte är behagligt för dig. Jag tror att lagom är bäst. (vilken temperatur dett nu är?) Angående din önskan om epiduralbedövning, så tycker jag att du skall ta upp detta med den jordmor som tar emot dig på föden. Alla önskemål, måste tas på allvar. Alla kvinnor har också rätt till någon smärtlindring. Givetvis tar de hänsyn till önskemål och tidigare upplevelser.Har du öppnat dig mycket när du kommer in, så hinner du antagligen inte att få den. Det finns en del risker med att ta den också, som du bör ta med i ditt beslut om att välja denna. För och nackdelar får då vägas in. Lycka till! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/60095-badekar-og-temperatur-mm/#findComment-259631 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.