Gå til innhold

Så mange sure mennesker overalt.


Gjest beddila

Anbefalte innlegg

Gjest beddila

Enkelte ganger synest jeg servicefolk,da annsatte i forskjellige innstanser er utrolig lite vennlige og dårlig cervisinnstillte.

Jeg opplever dette ofte mye i butikker og kjøpesenter o.l.

Det slår meg hvor lite flinke de er til å selge en vare,og hvor lite de gjør ,reklamerer og markedsfører en vare.

Når en kunde spør om hjelp,virker det ofte som er ork å komme med informasjon om varer eller å hjelpe forøvrig med ting en kunde lurer på.

Det går ofte på enstavelsesord enten ja eller nei.Det er ofte en trenger å finne ut av en vare før en kjøper den,og her er det en selger bør vise hva en kan.

Det hjelper faktisk å være litt blid ,imøtekommende og høflig i første omgang.

Andre ganger kan jeg søke hjelp hos f.eks banker,passkontor og leger o.l.

Noen har vært såppass uhøflige og arrogante at en neste ikke tør å spørre om ting en lurer på.

Kanskje de forventer at kundene skal kunne like mye som det de selv driver med daglig?

Noen trenger rett og slett å finne seg en annen jobb.

Neste gang noen er ufine og sure mor meg som kunde ,skal de i alle fall få sitt pass påskrevet tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest carlina

En kan nok møte på mange snodige folk i offentlige yrker ja..syns vel erfarings messig at det er de som jobber på "selvsolgte" varer er de verste (hvitevarer,klær osv..)Et tips:neste gang du får en slik behandling,smil bredt og takk høylydt for den suverene hjelpen!De fleste oppegående folk vil fatte ironien og kanskje tenke seg litt om til neste kunde kommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest alven

Har en teori om at de som jobber på klesbutikker blir ansatt etter hvor sure de ser ut.

Dette gjelder selvsagt ikke alle, og særlig ikke kjeder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordmenn er så talentløse på service at jeg får vondt en viss plass.

vel, jeg måtte bare si det ...

En ting som jeg har merket meg når det gjelder service er hvordan man går kledd. Kommer man inn i en klesbutikk i ei slitt joggebukse og ditto genser, blir man som regel oversett. Kommer man derimot striglet fra topp til tå, har pipa en annen låt.

Ja det er fakta faen altså. Lurer på hva de tenker egentlig. Gir det et signal om at "den" personen har penger og kommer sikkert til å kjøpe masse. Selvsagt har joggebuksevarianten ikke det og er derfor bare ute for å glane og blir sett på som heft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som jeg har merket meg når det gjelder service er hvordan man går kledd. Kommer man inn i en klesbutikk i ei slitt joggebukse og ditto genser, blir man som regel oversett. Kommer man derimot striglet fra topp til tå, har pipa en annen låt.

Ja det er fakta faen altså. Lurer på hva de tenker egentlig. Gir det et signal om at "den" personen har penger og kommer sikkert til å kjøpe masse. Selvsagt har joggebuksevarianten ikke det og er derfor bare ute for å glane og blir sett på som heft.

Det morsomste eksemplet på det var jo i Pretty Woman - selv om det bare var film. Hun kom inn i butikken kledd litt løsaktig - men med platinagullkort så det holdt - men ble kastet rett ut. Maska ble lange på de da de kom inn igjen med eieren av kortet.

Ellers så er det vel sånn på mange andre onmråde at man blir behandlet etter hvordan man ser ut og oppfører seg.

Men det er jo typisk norsk å finne oss i en slik behandling også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En ting som jeg har merket meg når det gjelder service er hvordan man går kledd. Kommer man inn i en klesbutikk i ei slitt joggebukse og ditto genser, blir man som regel oversett. Kommer man derimot striglet fra topp til tå, har pipa en annen låt.

Ja det er fakta faen altså. Lurer på hva de tenker egentlig. Gir det et signal om at "den" personen har penger og kommer sikkert til å kjøpe masse. Selvsagt har joggebuksevarianten ikke det og er derfor bare ute for å glane og blir sett på som heft.

Jo, Shandy - det er bevist at så er tilfelle. Folk blir behandlet ulikt etter hva dem signaliserer med klær og utseende.

Men det som er så typisk norsk er at servicenæringen tenker: vi gir dem akkurat nok - ikke mer. På Tusenfryd får du akkurat den maten du trenger for å bli mett - ikke no mer. Du får akkurat den servicen som man krever, ikke no mer. I butikkene får du kanskje bittelitt hjelp, men ikke no mer. Man føler at man er til bry og et ork uansett hvor man kommer - og de som jobber der vil helst at klokka skal gå så de kan komme seg hjem.

Akkurat som på SFO .... men det er en annen diskusjon :)

Det er så typisk norsk å gi bare akkurat det vi må.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, Shandy - det er bevist at så er tilfelle. Folk blir behandlet ulikt etter hva dem signaliserer med klær og utseende.

Men det som er så typisk norsk er at servicenæringen tenker: vi gir dem akkurat nok - ikke mer. På Tusenfryd får du akkurat den maten du trenger for å bli mett - ikke no mer. Du får akkurat den servicen som man krever, ikke no mer. I butikkene får du kanskje bittelitt hjelp, men ikke no mer. Man føler at man er til bry og et ork uansett hvor man kommer - og de som jobber der vil helst at klokka skal gå så de kan komme seg hjem.

Akkurat som på SFO .... men det er en annen diskusjon :)

Det er så typisk norsk å gi bare akkurat det vi må.

Av og til er det jo greit å bare få akkurat det man ber om også da .... altså på Tusenfryd er det vel ikke maten som er det viktigste. Man kan kanskje ha flere steder med ulikt nivå på maten. Men uansett hva det er og hva det koster så bør det jo bli servert med et smil.

Var forresten på det stedet som ligger bak kirkeristen her om dagen. Bestilte blåskjell som jeg begynte å spise på - men de var ikke gode i det hele tatt - skikkelig slimete - ba om å få sendt de ut - damen tok de rett ut og beklaget det hele - så fikk vi tilbud om et erstatningsmåltid uten å betale noe for det. Betalte ingenting for maten altså. Sånn skal jo servicen være når uhellet først er ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som jeg har merket meg når det gjelder service er hvordan man går kledd. Kommer man inn i en klesbutikk i ei slitt joggebukse og ditto genser, blir man som regel oversett. Kommer man derimot striglet fra topp til tå, har pipa en annen låt.

Ja det er fakta faen altså. Lurer på hva de tenker egentlig. Gir det et signal om at "den" personen har penger og kommer sikkert til å kjøpe masse. Selvsagt har joggebuksevarianten ikke det og er derfor bare ute for å glane og blir sett på som heft.

Det gjelder ikke bare i butikken shandy, en britisk undersøkelse slo fast at man fikk til og med bedre behandling hos legen hvis man var "striglet" fra topp til tå!

Spania er også et typisk sånt land, jo bedre kledd og shinet, bedre behandling, og folk tar det som en selvfølge at sånn skal det være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et par forskjellige metoder jeg selv bruker, alt etter hvilket humør jeg selv er i. Hvis ekspeditrisen (jepp, det er jo flest sure hokjønn i bransjen) er skikkelig sur og uhøflig, så er jeg så sukkersøt som det bare kan gå an til å bli. Skikkelig pålagte smil og høylydt latter og så falsk som jeg bare klarer å bli! Og gjerne ta med at det er sååååå koselig å handle her som det er så smilende betjening....... he, he.....

Eller, rett og slett bare si at her gidder jeg ikke legge fra meg penger. Denne varen finner jeg nok til like bra pris men med mye bedre service en annen plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kan nok møte på mange snodige folk i offentlige yrker ja..syns vel erfarings messig at det er de som jobber på "selvsolgte" varer er de verste (hvitevarer,klær osv..)Et tips:neste gang du får en slik behandling,smil bredt og takk høylydt for den suverene hjelpen!De fleste oppegående folk vil fatte ironien og kanskje tenke seg litt om til neste kunde kommer!

Jeg har jobba i serviceyrker i mange år, er folk blide er jeg blird igjen. Blir du for hyggelig skal folk ha deg til å gjøre det utroligste:-)) Stiller frua i huset litt stilig eller lettkledd blir det lett konsentrasjonsvansker, særlig når de står over deg å graver og spør. Jeg liker best å jobbe ifred å løse problemmene uten for mye innblanding. Konklusjon, er folk hyggelige så blir man hyggelig tilbake, tonefallet avgjør? tror jeg:-))

Til tjeneste:-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for å fornærme noen er det et besynderlig proposjonalt forhold mellom hovenheten blant mange klesbutikkekspeditører og viktigheten av klesbutikkekspeditører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for å fornærme noen er det et besynderlig proposjonalt forhold mellom hovenheten blant mange klesbutikkekspeditører og viktigheten av klesbutikkekspeditører.

... og for ikke å snakke om trendy (hehe) Cafeogbaristamedarbeidere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nordmenn er så talentløse på service at jeg får vondt en viss plass.

vel, jeg måtte bare si det ...

Ja, det verker her også! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sitter svært mange mennesker rundt om i landet i jobber de kun har av en eneste grunn; det var den eneste de fikk, og de er der kun for å tjene til føda. J

Jobben er en mellomstasjon, de gjør bare det aller nødvendigste slik at lønningen fortsetter å komme inn på konto. Så fort en annen jobb dukker opp, er det adjøss. Og i oppsigelsestiden er det heller ingen grunn til å skru på sjarmen, da skal man jo slutte alikevel......

Jeg er veldig glad jeg trives i jobben min og kunne ikke tenke meg å skifte arbeidsgiver. Å stå opp hver morgen for å gå til en jobb man hater, må være grusomt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av og til er det jo greit å bare få akkurat det man ber om også da .... altså på Tusenfryd er det vel ikke maten som er det viktigste. Man kan kanskje ha flere steder med ulikt nivå på maten. Men uansett hva det er og hva det koster så bør det jo bli servert med et smil.

Var forresten på det stedet som ligger bak kirkeristen her om dagen. Bestilte blåskjell som jeg begynte å spise på - men de var ikke gode i det hele tatt - skikkelig slimete - ba om å få sendt de ut - damen tok de rett ut og beklaget det hele - så fikk vi tilbud om et erstatningsmåltid uten å betale noe for det. Betalte ingenting for maten altså. Sånn skal jo servicen være når uhellet først er ute.

Det der har jeg hørt at man aldri skal takke ja til....Etter å først ha klagd på maten, sende den inn og så få ut en ny, altså. Det er utrolig mange sleske og jævlige mennesker som er ansatt som kokker også. Spytter i maten og lignende ting....! De tar det personlig at folk klager på maten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobba i serviceyrker i mange år, er folk blide er jeg blird igjen. Blir du for hyggelig skal folk ha deg til å gjøre det utroligste:-)) Stiller frua i huset litt stilig eller lettkledd blir det lett konsentrasjonsvansker, særlig når de står over deg å graver og spør. Jeg liker best å jobbe ifred å løse problemmene uten for mye innblanding. Konklusjon, er folk hyggelige så blir man hyggelig tilbake, tonefallet avgjør? tror jeg:-))

Til tjeneste:-))

Lettkledd? Hva i all verden jobber du med som opplever at lettkledde kvinner henger over deg om dagene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, Shandy - det er bevist at så er tilfelle. Folk blir behandlet ulikt etter hva dem signaliserer med klær og utseende.

Men det som er så typisk norsk er at servicenæringen tenker: vi gir dem akkurat nok - ikke mer. På Tusenfryd får du akkurat den maten du trenger for å bli mett - ikke no mer. Du får akkurat den servicen som man krever, ikke no mer. I butikkene får du kanskje bittelitt hjelp, men ikke no mer. Man føler at man er til bry og et ork uansett hvor man kommer - og de som jobber der vil helst at klokka skal gå så de kan komme seg hjem.

Akkurat som på SFO .... men det er en annen diskusjon :)

Det er så typisk norsk å gi bare akkurat det vi må.

Vil bare skyte inn at ja, det er et norsk fenomen, men det er jammen meg også et globalt fenomen å bli møtt med intetsigende tryner som vil ha penger fortere enn svint uten å yte noe igjen. Kort sagt: Sure 'service'-arbeidere finnes overalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvor dere møter alle disse sure menneskene jeg. De aller fleste jeg møter er greie og imøtekommende.

Jeg er faktisk enig med deg i dette også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...