Gå til innhold

3 spørsmål


Gjest ikke undertegnet

Anbefalte innlegg

Gjest ikke undertegnet

Hei! Jeg har noen spørsmål:

1. Er fluorskyllevann som kjøpes i matbutikker (f.eks. Colgate skyllevann) like bra som fluorskyllevann fra apotek/tannlege? Har hørt at fluorinnholdet skal være noenlunde det samme.

2. Jeg må sette inn porseslenskrone. Har fått oppgitt at en krone koster 4200,- Vil det være hensiktsmessig å sjekke priser hos andre tannleger eller er prisene noenlunde de samme?

3. Jeg har hatt mange hull i tennene helt siden oppveksten og har fortsatt dette problemet selv om tannlegen sier at tannhygienen er god og at jeg er måteholden med brus/sukker. Venner av meg har aldri hatt hull selv om de spiser mye søtsaker og Cola. Er svak emalje arvelig betinget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Erik Johannessen, Tannlege

1. Jeg tror jeg av prinsipielle grunner ikke vil vurdere slike midler opp mot hverandre i dette forumet.

2. Det er alltid hensiktsmessig å sjekke priser og behandlingsforslag, men 4200 for en krone er gjengs pris.

3. Jeg tror ikke på en arvelig faktor. Det er en misforståelse at brus og snop er så skadelig. Det er hyppigheten av inntaket og kostholdsvanene som er avgjørende. Den som spiser sjokolader og drikker Cola en gang om dagen og der og da, får neppe hull i tennene av det. Den som inntar den samme mengen i små porsoner gjennom en hel dag vil ødelegge tennene sine. Dette har noe med at spyttet skal få tid til å nøytralisere de syrene som dannes å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...