Gå til innhold

Har et spørsmål jeg håper Mette M kan hjelpe med..

Anbefalte innlegg

Gjest Frustrert tobarnsmamma

Jeg fikk for tre år tilbake en velskapt datter. Jeg sluttet å amme henne da hun nærmet seg året, og jeg visste at menstruasjonen snart ville tre i gang da. Jeg spurte legen om jeg kunne begynne med p-piller FØR mensen kom i gang, for å mildne menstruasjonen som ville komme, og for å være sikker, ville ikke bli gravid igjen så fort. Legen mente man måtte få tilbake menstruasjonen før man kunne begynne med første pille. Altså, KUN første pille på første mensdag. Så jeg fikk vente. Jeg bruker Trionetta.

Resultatet var at da mensen kom, og jeg begynte på pillen, var blødningen så lang at den ikke nærmet seg slutten før den fjerde uken, på "sukkerpillene", og mensen fortsatte. Med andre ord hadde jeg mens i fire uker i strekk. Det var forferdelig!! Siden stabiliserte den seg raskt.

Det jeg lurer på er, at når jeg skal slutte å amme mitt andrebarn denne gang, kan jeg da begynne å ta p-pillene mine etter at jeg slutter å amme, selv om mensen ikke er kommet i gang? Jeg går utifra mensen vil bli kortere, om kroppen begynner rett på pillen, og bare blir en "juksemens" på sukkerpillene. Jeg ønsker helst ikke å gå en hel måned med blødninger, som sist gang.

I tillegg er jeg engstelig for å bli gravid mellom ammeslutt og mens. Eggløsningen kommer vel før den første mensen?

Er det riktig at man MÅ begynne å ta pillen på første mensdag? Det vil bli mye mens den måneden da, siden mensen også kommer på sukkerpillene, tre uker etter pillebegynnelsen, på første mensdag.

Er det ikke mulig å begynne direkte på pillen, uten å få mensen først?

Hvorfor sier legen jeg MÅ ta den første pillen på brettet i begynnelsen av en mens?

Er det redsel for at jeg kan bli gravid, og skade et foster med pillene, så kan jeg godt bruke annen beskyttelse i tillegg den første tiden! Jeg har bare lyst til å få en mildere mens første gang etter ammeslutt enn forrige gang. Dessuten er det så slitsomt å gå og VENTE på mensen, og få begynne med pillen, når man slett ikke vil bli gravid igjen mens man venter...

Noen råd?

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...