Gå til innhold

Operasjon under permisjonstiden


svalen

Anbefalte innlegg

Jeg er ute i permisjon med mitt første barn (1/2 år)- og skal snart operere vekk mandlene mine. Jeg må bli på sykehuset 2-3 dager og da må mannen min være hjemme. Etter en slik operasjon må man ta det med ro i to uker, dvs ikke bære etc. pga fare for blodstyrt i halsen. Får da hjelp fra min familie til å passe på barnet - de kommer til meg og hjelper meg på dag tid til mannen min kommer hjem. Hadde jeg vært i jobb ville jeg blitt sykemeldt i to uker - kan jeg likevel bli sykemeldt disse to ukene - og på den måten forskyve permisjonen min to uker ? Kan mannen min bli sykemeldt de 2-3 dagene jeg er på sykehuset for å være hjemme med barnet på barnet ?

På forhånd takk for svar !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

To uker hørtes veldig lenge ut for en sykemelding etter mandelfjerning! Ingen jeg kjenner har vært hjemme så mange dager etter en slik operasjon.

Men uansett lengde; du kan sykemeldes i så mange dager legen mener det er nødvendig; og dette kan du få igjen etter permisjonen (slik er det ihvertfall hos oss). Men da må du gi beskjed til arbeidsgiver, slik at hun/han vet at du ikke kommer tilbake til oppsatt dato.. Du må snakke med trygdekontoret om dette.

Mannen din skal ikke sykemeldes fordi om du er syk, men alle arbeidstakere har rett til å være hjemme 10 dager i året med sykt barn eller hvis barnepasser (i dette tilfellet du) er syk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på sykehuset under min permisjon, og var sykemeldt i 6 uker etterpå. Da tok min sambor over fødselspermisjonen disse ukene. Det var bare en telefon til trygdekontoret så var det ordnet.

Undersøk det da vel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irene Grøneng

To uker hørtes veldig lenge ut for en sykemelding etter mandelfjerning! Ingen jeg kjenner har vært hjemme så mange dager etter en slik operasjon.

Men uansett lengde; du kan sykemeldes i så mange dager legen mener det er nødvendig; og dette kan du få igjen etter permisjonen (slik er det ihvertfall hos oss). Men da må du gi beskjed til arbeidsgiver, slik at hun/han vet at du ikke kommer tilbake til oppsatt dato.. Du må snakke med trygdekontoret om dette.

Mannen din skal ikke sykemeldes fordi om du er syk, men alle arbeidstakere har rett til å være hjemme 10 dager i året med sykt barn eller hvis barnepasser (i dette tilfellet du) er syk.

Du kan sykmeldes. Hvis mannen din overtar fødselspengene får du 100% sykepenger mens han evt. får 80% fødselspenger.

Det er ikke like sikkert at du får fødselspengeperioden utsatt ved sykmelding. Se ftrl § 14-7: "Etter fødselen kan stønadsperioden utsettes også dersom den som mottar fødselspenger eller barnet er innlagt i helseinstitusjon. Stønadsperioden kan utsettes også i andre særlige tilfeller når den som mottar fødselspenger er for syk til å ta seg av barnet."

Her må legen din skrive konkret hva som hindrer deg i å ta deg av barnet, og så kommer resten an på en vurdering av om dette er et "særlig tilfelle".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan sykmeldes. Hvis mannen din overtar fødselspengene får du 100% sykepenger mens han evt. får 80% fødselspenger.

Det er ikke like sikkert at du får fødselspengeperioden utsatt ved sykmelding. Se ftrl § 14-7: "Etter fødselen kan stønadsperioden utsettes også dersom den som mottar fødselspenger eller barnet er innlagt i helseinstitusjon. Stønadsperioden kan utsettes også i andre særlige tilfeller når den som mottar fødselspenger er for syk til å ta seg av barnet."

Her må legen din skrive konkret hva som hindrer deg i å ta deg av barnet, og så kommer resten an på en vurdering av om dette er et "særlig tilfelle".

Jeg lurer på om jeg har forstått dette riktig: Når jeg begynner å jobbe og pappaen er hjemme i permisjon får jeg da utbetalt full lønn, mens han får utbetalt 80 % av min lønn?

Jeg fikk barn i mars 2000. Har det blitt noen forandringer på dette området?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om jeg har forstått dette riktig: Når jeg begynner å jobbe og pappaen er hjemme i permisjon får jeg da utbetalt full lønn, mens han får utbetalt 80 % av min lønn?

Jeg fikk barn i mars 2000. Har det blitt noen forandringer på dette området?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Irene Grøneng

Jeg lurer på om jeg har forstått dette riktig: Når jeg begynner å jobbe og pappaen er hjemme i permisjon får jeg da utbetalt full lønn, mens han får utbetalt 80 % av min lønn?

Jeg fikk barn i mars 2000. Har det blitt noen forandringer på dette området?

nei, han får ikke av din lønn han får av sin lønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...