Gå til innhold

Anafylaksi - jeg er redd !

Anbefalte innlegg

Gjest Anniebee
Skrevet

Hei, dere !

Jeg er en dame på 45 + som har fått KRAFTIGE allergireaksjoner i voksen alder. Rettnok har jeg hatt tilløp til anfall og fått tilsyn av lege, i ca 12 år, men ifjor vinter ble det riktig ille.Jeg har hatt s.k. "anafylaksiberedsskapsskrin" lenge, men det har alltid roet seg etterat sprøytene er satt. Nå i vinter opplevde jeg imidlertid, at hele øvre luftveier ble blokkerte. Først hovnet tunga opp, og fylte munnen og svelgjet så kraftig, at NLA's utsendte lege ( i bil,det er raskere ) ikke fikk intubert overhodet. Alt han fikk ned var en tynn duodenalsonde som de satte rent oksygen inn i. Jeg ble lagt på Intensivavdeling, og ble der i 10 timer, før flytting - da var jeg stabil. Dette var i desember -01. I februar -02 gjentok det hele seg. Også denne gang ble alle sprøyter satt, likevel ble det tilbakefall i løpet av 2 timer. ØNH-spesialist tracheotomerte da, og det virket rolig lenge. Men i 6-tida, fremdeles liggende på intensiven, kom tilbakefall nr 2!!! Denne gang så hardnakket, at overlege ved Intensiven ga meg en klem da jeg atter var stabil, og erklærte han var svært glad for at han hadde berget meg gjennom natten...Soleklart var det altså en temmelig "touch-and-go"-situasjon lenge.

Etter de to siste anfallene med tilbakefall, er jeg blitt "skvetten" - det er traumatisk å gjennomgå slike "liminger" gang på gang. Jeg er utdannet helsepersonnell på akuttmedisin selv, og vet at jeg var svært nær ved å dø begge ganger. Men noen oppfølging og tilbud om testing for evt. å finne allergenene, er jeg ikke blitt tilbudt, til tross for at jeg blir betegnet som "ekstrem-allergiker" Må jeg virkelig ta initiativet til en utredning selv, eller hva ? Jeg føler meg utrygg, og venter bare på hva som blir det neste. Ingen god følelse.

Hva skal jeg gjøre med dette ?

Takknemlig for svar.

AnnieBee

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Immunologi
Skrevet

Kjære Anniebee

Jeg forstår veldig godt din følelse av utrygghet, det er jo heller ingen trøst for deg å høre at du er ekstremt følsom. Dessverre er det ikke en gang sikkert du vil finne ut av hva du reagerer på ved testing, men det er selvfølgelkig verd et forsøk.

Initiativ til videre utredning må du nok ta selv. Det beste er om du kontakter fastlegen din og får en henvisning til lege/poliklinikk som utfører allergiutredning. Du har kanskje en fornemmelse selv av hva du kan ha reagert på? Er det noen fellesnevnere for de to kraftige reaksjonene du har hatt? Er du f.eks. allergisk mot lateks (naturgummi), det kan gi slike kraftige reaksjoner.

LLLykke til og god sommer.

• 2 uker senere...
Skrevet

Har det på samme måten som deg. Har hatt flere anafylkatiske reaksjoner det siste året som har endt med intubering. Lå i respirator i nesten tre uker i fjor sommer. Har med med Adrenaling og Cortison, men er ofte redd. Listen over hva jeg reagerer på har (dessverre) bare økt med antall innleggelser.

Jeg ble utredet på sykehuset, men ikke med fullgodt resultat. Oppsøkte selv privat klinikk og fikk tatt flere detaljerte blodprøver og tester der, som kunne bekrefte mine mistanker og gi meg noen nye opplysninger over allergener. Har også forsøkt akkupunktur. Det fjerner ikke allergien, men kan styrke imunforsvaret slik at reaksjonene ikke blir så kraftige. Det har i alle fall hjulpet meg. Ønsker deg Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...