Gå til innhold

Leieboeres bruk av strøm,kan jeg si fra?


Gjest ikke undertegnet

Anbefalte innlegg

Gjest ikke undertegnet

Vi leier ut en leilighet i huset vårt,der leien inkluderer strøm.

Vi har vært i leiligheten ved mange anledninger,siden vi har en bod i nærheten som vi disponerer.

Vi har også vært innom fordi de har trengt div.hjelp.

Ved hver anledning har varmekablene stått på fullt.

Vi har en som ikke er termostat på,som alltid står på fullt.

Været er så varmt at de lufter med hoved-dør og alle vinduer åpne.

Termostatene bestemmer litt mer selv og slår seg som regel av.

Men når vinduer er ¨åpne slår den seg på igjen.

Strømregningen er skyhøy.

Å legge inn egen srømmåler har jeg hørt er kjempedyrt.

De sier selv de har svært dårlig råd.

Hvis de så måtte betale strømmen selv,regner jeg med de hadde slått ned varmakablene,og gjort alt de kunne for å spare strøm.

Slikt provosrere meg litt,siden vi ikke har noen rettigheter til å si fra .

Da de leier inkludert strøm.

Er folk virkelig såppass sleipe,at de gjør alt de kan for å bruke strøm, fordi andre betaler det?

Når det er 25 grader ute,og de lufter ut døgnet rundt,er det jo helt horribelt at de setter alle varmekablene på fullt.

Er eneste løsningen å sette inn egen strømmåler,eller kan jeg hinte om at det ikke går an.

Jeg har nærmest brent meg på bena hver gang jeg går på gulvet der nede.

Varmekabler sluker strøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest alven

Det er jo litt dumt gjort av leietakerene dine. Du kan sikkert si i fra, på en høflig måte. Stikkordet var altså høflig (erfaring med husverter sjø...)

Jeg antar dere har skrevet en kontrakt, hvor det står at strømmen er inkludert i leien, så du kan ikke forandre på det. Men med neste leietakere kan du det.

Men da må leiligheten ha egen strømmåler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

terningkast6

Du får øke husleia og si ifra at det er fordi strømregninga har økt så voldsomt. Eller bare si ifra at du vurderer å øke husleia pga økt strømforbruk.

Det er vel naturlig at de ikke skjenker strømregninga en tanke så lenge det ikke svir for dem når det blir dyrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at det ikke er termostat der. Da er liksom valget enten iskaldt eller glohett...

Det koster ikke mye å installere termostat(er).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

Det er jo litt dumt gjort av leietakerene dine. Du kan sikkert si i fra, på en høflig måte. Stikkordet var altså høflig (erfaring med husverter sjø...)

Jeg antar dere har skrevet en kontrakt, hvor det står at strømmen er inkludert i leien, så du kan ikke forandre på det. Men med neste leietakere kan du det.

Men da må leiligheten ha egen strømmåler.

Jeg har snakket med andre som leier ut.

En fortalte at de først hadde leid ut inkludert strøm.

Da hadde den ellers så fattige leieboeren selvsagt satt all strøm og varmekabler på fullt,samt luftet ut denne strømmen samtidig.

De kunne finne på å reise bort i mange dager med vinduet åpent og varme gulv.

Da de fikk egen strømmåler ,ble saken en annen.

Det ble så og si ikke brukt strøm i den leiligheten.

Slik er det vel bare,en benytter seg av at andre betaler.

Frekt,umodent og svært provosrende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

Problemet er at det ikke er termostat der. Da er liksom valget enten iskaldt eller glohett...

Det koster ikke mye å installere termostat(er).

Er det ikke slik at ved termostat,slår den seg på igjen ved evnt.utluftning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ikke undertegnet

Det er jo litt dumt gjort av leietakerene dine. Du kan sikkert si i fra, på en høflig måte. Stikkordet var altså høflig (erfaring med husverter sjø...)

Jeg antar dere har skrevet en kontrakt, hvor det står at strømmen er inkludert i leien, så du kan ikke forandre på det. Men med neste leietakere kan du det.

Men da må leiligheten ha egen strømmåler.

Jeg har vurdert å si fra på en høflig måte,men det er liksom ikke noen garanti.

Da må en i alle fall si aat husleien økes,hvis det ikke blir forandring.

Jeg kan vel ikke kreve at de skrur ned strømmen,menjeg har vel rett til å evnt.sette opp husleie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke slik at ved termostat,slår den seg på igjen ved evnt.utluftning?

Jo, den slår seg på hvis romtemperaturen er under det du har stilt den på. Men det er jo tross alt bedre enn at den står å durer og går hele tiden.

Men jeg må få si at huseiere tjener såpass grovt på å leie ut (skattefritt), at dere burde legge inn en egen måler til leiligheten. F.eks. er husleia 4000 i mnd., 48000 i året..., og så bruker leietakeren samme søppeldunk så man har ikke noe ekstra utgift der heller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare en måte å løse dette problemet på : Egen måler og egen søppeldunk i tillegg.

Det synes jeg faktisk at huseieren må kunne koste på !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det bare å si fra. Du kan ikke legge inn egen strømmåler nå, siden kontrakten sier inkl strøm. Men du har full rett til å heve husleien pga økte utgifter! Det skjer stadig vekk. Du må vel varsle i en viss tid på forhånd. Gjør det skriftlig, og lever brevet mens du høflig og vennlig informerer muntlig.

Det kan være at de skjerper seg da, men likevel har du ikke noen garanti for at det bare er midlertidig. Så hev husleien istedet. Neste gang du leier ut, så sørger du for å skrive "eksl. strøm" ! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du høres ut som et mareritt av en utleier."Vi har vært i leiligheten ved mange anledninger,siden vi har en bod i nærheten som vi disponerer." Siden når betyr det at du har en bod "i nærheten" at du har full adgang til leiligheten?? Skal de sitte og slå strømmen av og på når du ikke har installert termostat? De termostatstyrte er ikke noe problem. Du kan lufte til fecesen tar deg uten at de slår seg på. Det er TEMPRATUREN som styrer, ikke friskluften. Det er vel en grunn til at de har så dårlig råd, tenker jeg. Fyttihelvete!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett inn termostat, det koster ikke stort. Det er en enkel måte å komme ut av det på.

Men jeg synes du skal si ifra jeg på en pen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ikke undertegnet

Det er bare en måte å løse dette problemet på : Egen måler og egen søppeldunk i tillegg.

Det synes jeg faktisk at huseieren må kunne koste på !

Ja vi kunne jo vurdere å koste på oss både egen søppeldunk og strømmåler.

Det første løser alle problemer med plassmangel av søppel.

Det andre fører nok til at de ikke får det like varmt på gulvet og komfortabilitetet synker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

Du høres ut som et mareritt av en utleier."Vi har vært i leiligheten ved mange anledninger,siden vi har en bod i nærheten som vi disponerer." Siden når betyr det at du har en bod "i nærheten" at du har full adgang til leiligheten?? Skal de sitte og slå strømmen av og på når du ikke har installert termostat? De termostatstyrte er ikke noe problem. Du kan lufte til fecesen tar deg uten at de slår seg på. Det er TEMPRATUREN som styrer, ikke friskluften. Det er vel en grunn til at de har så dårlig råd, tenker jeg. Fyttihelvete!

For det første:

Vi disponerer en bod med dør fra deres entre.

Dette ble de informert om da de skulle leie.

Det betyr vel ikke at vi har full tillgang til deres leilighet?

De gangene vi har vært inne i leiligheten,er når de har bedt oss om hjelp.

Så her har du noen paranoide tanker.

Når det gjelder varmekablene uten termostat,er det tre forskjellige alternativ.

Tre styrker,som en har muligheter til å stille selv.

Det er vel ikke termostatene som er problemet her,men et rom som sluker en masse strøm.

Hvis du mener de er fattige p.g.a termostatene,har du et problem.

Da har da all mulighet for å stille på dem etter eget ønske.

Jeg har aldri sagt at jeg vil si fra,fordi jeg er inneforstått med at de leier inkludert strøm.

Du virker utrolig bitter og er nok en type som ikke selv har råd til å kjøpe.

Det er ikke vi som leietakere som står til ansvar for slike som deg.

Uten oss hadde du kanskje vært husløs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

For det første:

Vi disponerer en bod med dør fra deres entre.

Dette ble de informert om da de skulle leie.

Det betyr vel ikke at vi har full tillgang til deres leilighet?

De gangene vi har vært inne i leiligheten,er når de har bedt oss om hjelp.

Så her har du noen paranoide tanker.

Når det gjelder varmekablene uten termostat,er det tre forskjellige alternativ.

Tre styrker,som en har muligheter til å stille selv.

Det er vel ikke termostatene som er problemet her,men et rom som sluker en masse strøm.

Hvis du mener de er fattige p.g.a termostatene,har du et problem.

Da har da all mulighet for å stille på dem etter eget ønske.

Jeg har aldri sagt at jeg vil si fra,fordi jeg er inneforstått med at de leier inkludert strøm.

Du virker utrolig bitter og er nok en type som ikke selv har råd til å kjøpe.

Det er ikke vi som leietakere som står til ansvar for slike som deg.

Uten oss hadde du kanskje vært husløs?

Dessuten kan du bare spare deg for dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vi kunne jo vurdere å koste på oss både egen søppeldunk og strømmåler.

Det første løser alle problemer med plassmangel av søppel.

Det andre fører nok til at de ikke får det like varmt på gulvet og komfortabilitetet synker.

Ja, jeg mener du må ordne opp i dette.Det vil spare dere for

mye. Det er ikke så greit å ha noe "på fellesen"når man leier ut.

Lykke til videre !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som leieboerne dine kanskje ikke er de skarpeste knivene i skuffen. Opplys dem om litt forbruks-vett, sett inn egen måler, gå rimelig ned i husleie og ha separat strøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vurdert å si fra på en høflig måte,men det er liksom ikke noen garanti.

Da må en i alle fall si aat husleien økes,hvis det ikke blir forandring.

Jeg kan vel ikke kreve at de skrur ned strømmen,menjeg har vel rett til å evnt.sette opp husleie.

"Da må en i alle fall si aat husleien økes, hvis det ikke blir forandring."

Det kan du si, men det er en fullstendig urealistisk trussel all den tid det er ulovlig å øke husleia på dette grunnlaget når husleia inkluderer strøm. Jf. husleielovens § 1-2 om ufravikelighet.

"Jeg kan vel ikke kreve at de skrur ned strømmen,"

Nei, det kan du ikke kreve, men det går an å henstille dem om å bruke hodet litt. Om det vil hjelpe er en annen sak. Det kan jo hende de bare er tankeløse?

"men jeg har vel rett til å evnt.sette opp husleie."

Nei, du kan ikke bare sette opp husleia etter eget forgodtbefinnende, selv om årsaken er at de bruker mye strøm. Sakset fra husleieloven:

§ 4-2. Indeksregulering

Hver av partene kan kreve leien endret uten oppsigelse av leieforholdet med følgende begrensninger:

a) endringen må ikke tilsvare mer enn endringen i konsumprisindeksen i tiden etter siste leiefastsetting,

B) endringen kan tidligst settes i verk ett år etter at siste leiefastsetting ble satt i verk, og

c) den annen part må gis skriftlig varsel med minst én måneds frist før endringen kan settes i verk.

§ 4-3. Tilpassing til gjengs leie

Har leieforholdet vart i minst to år og seks måneder uten annen endring av leien enn den som kan kreves etter § 4-2, kan begge parter uten oppsigelse sette fram krav om at leien blir satt til gjengs leie på iverksettingstidspunktet ved utleie av liknende husrom på liknende avtalevilkår. Ved leiefastsetting etter første punktum skal det gjøres fradrag for den del av leieverdien som skyldes leierens forbedringer og innsats.

Tilpassing av leien etter første ledd kan tidligst settes i verk seks måneder etter at det er framsatt skriftlig krav om det, og tidligst ett år etter at tidligere endring av leien ble satt i verk.

Blir partene ikke enige om hva som er gjengs leie, kan hver av dem kreve at den blir fastsatt etter bestemmelsene i § 12-2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...