Gå til innhold

Leieboeres bruk av strøm,kan jeg si fra?


Gjest ikke undertegnet

Anbefalte innlegg

Gjest ikke undertegnet

"Da må en i alle fall si aat husleien økes, hvis det ikke blir forandring."

Det kan du si, men det er en fullstendig urealistisk trussel all den tid det er ulovlig å øke husleia på dette grunnlaget når husleia inkluderer strøm. Jf. husleielovens § 1-2 om ufravikelighet.

"Jeg kan vel ikke kreve at de skrur ned strømmen,"

Nei, det kan du ikke kreve, men det går an å henstille dem om å bruke hodet litt. Om det vil hjelpe er en annen sak. Det kan jo hende de bare er tankeløse?

"men jeg har vel rett til å evnt.sette opp husleie."

Nei, du kan ikke bare sette opp husleia etter eget forgodtbefinnende, selv om årsaken er at de bruker mye strøm. Sakset fra husleieloven:

§ 4-2. Indeksregulering

Hver av partene kan kreve leien endret uten oppsigelse av leieforholdet med følgende begrensninger:

a) endringen må ikke tilsvare mer enn endringen i konsumprisindeksen i tiden etter siste leiefastsetting,

B) endringen kan tidligst settes i verk ett år etter at siste leiefastsetting ble satt i verk, og

c) den annen part må gis skriftlig varsel med minst én måneds frist før endringen kan settes i verk.

§ 4-3. Tilpassing til gjengs leie

Har leieforholdet vart i minst to år og seks måneder uten annen endring av leien enn den som kan kreves etter § 4-2, kan begge parter uten oppsigelse sette fram krav om at leien blir satt til gjengs leie på iverksettingstidspunktet ved utleie av liknende husrom på liknende avtalevilkår. Ved leiefastsetting etter første punktum skal det gjøres fradrag for den del av leieverdien som skyldes leierens forbedringer og innsats.

Tilpassing av leien etter første ledd kan tidligst settes i verk seks måneder etter at det er framsatt skriftlig krav om det, og tidligst ett år etter at tidligere endring av leien ble satt i verk.

Blir partene ikke enige om hva som er gjengs leie, kan hver av dem kreve at den blir fastsatt etter bestemmelsene i § 12-2.

Mange fine lover her.

Skjønner at leieboerne har rettigheter.

MEN:

når det kommer til stykket,er det jo vår leilighet,og vi som bestemmer husleien.

Ville bare si at vi har gjensidig to mnd. oppsigelse .

Vi står egentlig fritt til å si opp,hvis vi ikke har muligheten til å sette opp husleien pr. idag.Eller er det regler for det også?

Før en ny evnt, leier,er det vi som setter prisen,og da er det helt frivillig for hvem som vil leie til den fastsatte pris.

Hvis dette skal være så vanskelig som det du sikter til her,er jo det et godt alternativ.

Vi har nok å velge i.

Og jeg opplever også stadig vekk leieboere andre steder ,som får økt husleie av forskjellige grunner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mange fine lover her.

Skjønner at leieboerne har rettigheter.

MEN:

når det kommer til stykket,er det jo vår leilighet,og vi som bestemmer husleien.

Ville bare si at vi har gjensidig to mnd. oppsigelse .

Vi står egentlig fritt til å si opp,hvis vi ikke har muligheten til å sette opp husleien pr. idag.Eller er det regler for det også?

Før en ny evnt, leier,er det vi som setter prisen,og da er det helt frivillig for hvem som vil leie til den fastsatte pris.

Hvis dette skal være så vanskelig som det du sikter til her,er jo det et godt alternativ.

Vi har nok å velge i.

Og jeg opplever også stadig vekk leieboere andre steder ,som får økt husleie av forskjellige grunner.

Du kan ikke si opp en leietaker bare for å få en ny, hvis ikke leietakeren har gjort noe galt (som du har påpet skriftlig og gitt leietaker sjanse til å rette opp).

Vi ble sagt opp i leiligheten vi leide som studenter, da måtte utleier bevise at han skulle bruke leiligheten selv, hvis ikke hadde han ikke lov til å si opp leieavtalen.

Du har lov til å sette opp leieprisen, hvor mye og hvor ofte finner du i husleieloven.

Det enkelsete i den forbindelse må da være at dere setter inn en strømmåler, og lar leietaker betale egen strøm (og lar dette være husleieøkningen).

Hvis det brukes mye strøm må da dette raskt betale seg for dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke si opp en leietaker bare for å få en ny, hvis ikke leietakeren har gjort noe galt (som du har påpet skriftlig og gitt leietaker sjanse til å rette opp).

Vi ble sagt opp i leiligheten vi leide som studenter, da måtte utleier bevise at han skulle bruke leiligheten selv, hvis ikke hadde han ikke lov til å si opp leieavtalen.

Du har lov til å sette opp leieprisen, hvor mye og hvor ofte finner du i husleieloven.

Det enkelsete i den forbindelse må da være at dere setter inn en strømmåler, og lar leietaker betale egen strøm (og lar dette være husleieøkningen).

Hvis det brukes mye strøm må da dette raskt betale seg for dere.

"Det enkelsete i den forbindelse må da være at dere setter inn en strømmåler, og lar leietaker betale egen strøm (og lar dette være husleieøkningen)."

Jeg tror faktisk heller ikke dette er lov, jf. husleielovens §§ 3-1, 3-4, så lenge leietakerne allerede har en kontrakt der husleie inkluderer strøm.

Disclaimer: Jeg er ikke jurist, bare eks-leietaker hos vanskelig huseier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange fine lover her.

Skjønner at leieboerne har rettigheter.

MEN:

når det kommer til stykket,er det jo vår leilighet,og vi som bestemmer husleien.

Ville bare si at vi har gjensidig to mnd. oppsigelse .

Vi står egentlig fritt til å si opp,hvis vi ikke har muligheten til å sette opp husleien pr. idag.Eller er det regler for det også?

Før en ny evnt, leier,er det vi som setter prisen,og da er det helt frivillig for hvem som vil leie til den fastsatte pris.

Hvis dette skal være så vanskelig som det du sikter til her,er jo det et godt alternativ.

Vi har nok å velge i.

Og jeg opplever også stadig vekk leieboere andre steder ,som får økt husleie av forskjellige grunner.

"Mange fine lover her. Skjønner at leieboerne har rettigheter."

Ja, leietakerne har en del rettigheter, og disse er blitt styrket i nåværende husleielov, som du for øvrig kan lese i sin helhet her: http://www.lovdata.no/all/hl-19990326-017.html

"MEN: når det kommer til stykket,er det jo vår leilighet,og vi som bestemmer husleien."

Før leietaker flytter inn, så ja, til en viss grad, selv om du også må forholde deg til hva som er gjengs leie for type leilighet (etc.) du leier ut.

Når du først har noen boende hos deg kan du bare heve husleia i forhold til hva loven tillater. Selv om det er deres leilighet har også leietaker ihht loven krav på et visst leieprisvern.

"Ville bare si at vi har gjensidig to mnd. oppsigelse . Vi står egentlig fritt til å si opp,hvis vi ikke har muligheten til å sette opp husleien pr. idag."

Nei, det gjør dere faktisk slettes ikke. Dere kan ikke si opp leietaker med en slik begrunnelse forutsatt at dere har (slik jeg forstår deg) en standard tidsubestemt kontrakt.

"Eller er det regler for det også?"

Ja. Les loven.

"Før en ny evnt, leier,er det vi som setter prisen,og da er det helt frivillig for hvem som vil leie til den fastsatte pris."

Ikke nødvendigvis. Dvs, finner dere en passende smarting, vil vedkommende si ja takk til hvilken-som-helst-pris, og deretter kan vedkommende med loven i hånd kreve at leien endres til gjengs leie.

Og selv hvis dere klarer å finne en eller annen stakkar som ikke kjenner rettighetene sine, er det dere gjør like fullt ulovlig, og kan ramme dere med full tyngde den dagen vedkommende oppdager lovverket.

Jeg ville anta at den klart beste løsningen for dere er å installere en strømmåler for utleieleiligheten, og leie ut eksklusive strøm neste gang. Da må leietaker selv betale for eget forbruk, og dere er et irritasjonsmoment fattigere.

"Hvis dette skal være så vanskelig som det du sikter til her,er jo det et godt alternativ."

Dessverre. Selv om dere eier leiligheten betaler leietaker et avtalt beløp for å bo der, og det gir h*n rettsbeskyttelse ihht hva lovverket finner formålstjenlig.

"Vi har nok å velge i."

Sikkert, men dere kan ikke bare hive ut nåværende leietaker av den grunn.

"Og jeg opplever også stadig vekk leieboere andre steder ,som får økt husleie av forskjellige grunner."

At det gjøres, betyr ikke at det gjøres lovlig.

For øvrig _er_ det muligheter for å øke husleia, dette finner du også i loven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

"Det enkelsete i den forbindelse må da være at dere setter inn en strømmåler, og lar leietaker betale egen strøm (og lar dette være husleieøkningen)."

Jeg tror faktisk heller ikke dette er lov, jf. husleielovens §§ 3-1, 3-4, så lenge leietakerne allerede har en kontrakt der husleie inkluderer strøm.

Disclaimer: Jeg er ikke jurist, bare eks-leietaker hos vanskelig huseier.

Tror jeg sier takk til deg nå"Morticia".

Virker som du bruker disse lovene dine til å kverrulere mot alt og ingenting.

I følge deg har ikke leietakerne rettigheter,og kan komme til å bli grovt utnyttet.

Glad jeg fremdeles har hode over vannet,og er eier over mitt eget hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest alven

Dessuten kan du bare spare deg for dette

"Dessuten kan du bare spare deg for dette".

Sier du som hinter om at nick er fattig...Og det er ikke sååå lite leiligheter i Norge at man må ta til takke med hva som helst.

Nick har sansynligvis vært borti kjipe huseiere, og det kryr det av!

Du må innse at det finns lover om husleie, og de MÅ du respektere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De som leier kan ikke under noen omstendighet klandres; Dersom dere leier ut inkl. strøm er det fordi dere i utgangspunktet regner med at det er god økonomi å gjøre det på den måten. At de reelle utgiftene ikke samsvarer med det der har kalkulert kan ikke leier klandres for. At ditten og datten er dyrt (jfr. termostat og strømmåler) er velkjente argumenter fra huseiernes side - all den tid de er interessert i å tene mest mulig til minst mulig pris.

Svar på spørsmålet; jeg synes ikke du kan be de som leier å moderere strømforbruket sitt. Det du i praksis gjør da er å banke på hos naboen og be de moderere strømforbruket. Jeg gjør aldri slikt med mine naboer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg sier takk til deg nå"Morticia".

Virker som du bruker disse lovene dine til å kverrulere mot alt og ingenting.

I følge deg har ikke leietakerne rettigheter,og kan komme til å bli grovt utnyttet.

Glad jeg fremdeles har hode over vannet,og er eier over mitt eget hus.

"Tror jeg sier takk til deg nå"Morticia". Virker som du bruker disse lovene dine til å kverrulere mot alt og ingenting."

Ja jøss, skyld på _meg_ for hva loven sier. Du stilte spørsmål om hva du kunne gjøre, at du ikke liker svaret er ikke mitt problem.

"I følge deg har ikke leietakerne rettigheter,og kan komme til å bli grovt utnyttet."

Det har jeg da aldri sagt! Les nå i det minste hva som skrives før du går i taket for noe du innbiller deg er påstått, da.

Jeg skjønner godt at du irriterer deg over det dersom leieboerne dine sløser masse strøm, men det du spurte om hva hva du kunne gjøre med det. Og det er i realiteten ikke særlig mye så lenge du leier ut inkludert strøm.

"Glad jeg fremdeles har hode over vannet,og er eier over mitt eget hus."

Ja, fint for deg. Jeg eier også mitt eget. Men hva i all verden har dette med saken å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tur1365380349

Tror jeg sier takk til deg nå"Morticia".

Virker som du bruker disse lovene dine til å kverrulere mot alt og ingenting.

I følge deg har ikke leietakerne rettigheter,og kan komme til å bli grovt utnyttet.

Glad jeg fremdeles har hode over vannet,og er eier over mitt eget hus.

Morticias «kveruleringer» er bare relevante sitater fra Husleieloven. Det er helt rett at du ikke kan si opp en leietaker for å få inn en annen, med mindre leietaker har misligholdt leieavtalen. Du kan heller ikke endre leieforholdet/-kontrakten til å være uten strøm med mindre dere blir enige om en ny leieavtale. Leietaker har en stor grad av beskyttelse i loven, dessverre med god grunn.

Jeg leier ut selv, og har strøm inkludert i leia, og leietaker bruker relativt mye strøm. Men, men - sånn er det bare. Avtale er avtale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

De som leier kan ikke under noen omstendighet klandres; Dersom dere leier ut inkl. strøm er det fordi dere i utgangspunktet regner med at det er god økonomi å gjøre det på den måten. At de reelle utgiftene ikke samsvarer med det der har kalkulert kan ikke leier klandres for. At ditten og datten er dyrt (jfr. termostat og strømmåler) er velkjente argumenter fra huseiernes side - all den tid de er interessert i å tene mest mulig til minst mulig pris.

Svar på spørsmålet; jeg synes ikke du kan be de som leier å moderere strømforbruket sitt. Det du i praksis gjør da er å banke på hos naboen og be de moderere strømforbruket. Jeg gjør aldri slikt med mine naboer.

Det er også det jeg tror,så jeg har ikke sagt ifra.Har vi leid ut inkludert strøm,har de muligheten for å bestemme bruken selv uten min innblanding.

Egentlig dumt at vi ikke tenkte på dette før.

Prøver å finne en annen løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

"Tror jeg sier takk til deg nå"Morticia". Virker som du bruker disse lovene dine til å kverrulere mot alt og ingenting."

Ja jøss, skyld på _meg_ for hva loven sier. Du stilte spørsmål om hva du kunne gjøre, at du ikke liker svaret er ikke mitt problem.

"I følge deg har ikke leietakerne rettigheter,og kan komme til å bli grovt utnyttet."

Det har jeg da aldri sagt! Les nå i det minste hva som skrives før du går i taket for noe du innbiller deg er påstått, da.

Jeg skjønner godt at du irriterer deg over det dersom leieboerne dine sløser masse strøm, men det du spurte om hva hva du kunne gjøre med det. Og det er i realiteten ikke særlig mye så lenge du leier ut inkludert strøm.

"Glad jeg fremdeles har hode over vannet,og er eier over mitt eget hus."

Ja, fint for deg. Jeg eier også mitt eget. Men hva i all verden har dette med saken å gjøre?

I og med at du kan så mange husleielover,og det her er jeg som har et problem:

Kanskje du kunne komme litt med huseiers rettigheter også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

Morticias «kveruleringer» er bare relevante sitater fra Husleieloven. Det er helt rett at du ikke kan si opp en leietaker for å få inn en annen, med mindre leietaker har misligholdt leieavtalen. Du kan heller ikke endre leieforholdet/-kontrakten til å være uten strøm med mindre dere blir enige om en ny leieavtale. Leietaker har en stor grad av beskyttelse i loven, dessverre med god grunn.

Jeg leier ut selv, og har strøm inkludert i leia, og leietaker bruker relativt mye strøm. Men, men - sånn er det bare. Avtale er avtale.

Og det er lov å bruke hodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også det jeg tror,så jeg har ikke sagt ifra.Har vi leid ut inkludert strøm,har de muligheten for å bestemme bruken selv uten min innblanding.

Egentlig dumt at vi ikke tenkte på dette før.

Prøver å finne en annen løsning.

Kan dere ikke sette inn strømmåler da (som de kan følge med på også), og si at dere vurderer å sette opp leien (bl.a fordi at strømregningen har blitt så dyr). Da kan de selv få litt påvirkning på den nye leieprisen, ved å begrense strømbruken sin, uten at det er satt likhetstegn mellom strømregning og ny leie.

Du har jo lov til å regulere husleien, med en viss prosent og med visse mellomrom.

Det beste er jo om dere får husleier med på å tenke fornuftig når det gjelder strømbruk.

Snakk med en elektriker, og hør hvor mye det koster med en strømmåler, pluss evt en smartere termostat på varmekablene (f.eks at termostaten måler temeperaturen i gulvet, ikke i rommet). Eller et tidsur, slik at leietakerne kan varme opp gulvene om morgene og ettermiddagen, men ikke på dagtid og om natten.

Man kan få mange tips ved å lese på enøk-sidene:

http://www.google.com/search?q=en%F8k&ie=ISO-8859-1&hl=no&btnG=Google-s%F8k&lr=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I og med at du kan så mange husleielover,og det her er jeg som har et problem:

Kanskje du kunne komme litt med huseiers rettigheter også?

"Kanskje du kunne komme litt med huseiers rettigheter også?"

Husleieloven (som er den relevante i det tilfellet du stilte spørsmål om), er både leietakers og utleiers lov. Dine rettigheter som utleier inkluderer: beskyttelse mot urimelige krav om retting/erstatning eller heving av leieavtalen som følge av disse; leien betalt forskuddsvis (kun en måned); leie ut inklusive eller ekslusive strøm/brensel (ved inngåelse av leiekontrakt, leier kan kreve årlig regnskap om utgiftene skjønnsfordeles -- dette er ikke aktuelt om du installerer egen strømmåler for utleieenheten); oppgjørsmåte (så lenge det ikke innebærer urimelige ekstrautgifter for leier); rett til å kreve depositum og/eller garanti tilsvarende inntil 6 mnd. leie, og rett til å kreve at depositumet følger evt. leieøkning; fastsette og øke husleie, dog begrenset ihht hva kapittel 4 sier; at leieren behandler husrommet med aktsomhet og i samsvar med leieavtalen, og heller ikke bruker det til annet formål enn avtalt, og ellers følger vanlige ordensregler og rimelige påbud; at leier vedlikeholder det som loven fastslår er hans ansvar; rett til forandringer av utleid husrom (med visse begrensninger), og vern mot at leier gjør forandringer uten ditt samtykke; at leier ifb skader o.l. gjør sitt for å forhindre økonomisk tap for eier; adgang til husrommet for tilsyn, vedlikehold o.l.; erstatning for tap som skyldes feil/forsømmelse fra leier; nekte framleie av hele eller deler av leiligheten uten ditt samtykke (med visse begrensninger); adgang til å inngå, si opp og leieavtaler ihht kapittel 9; rettigheter i forhold til tilbakelevering av husrommet ved opphør av leieavtale ihht kapittel 10; rett til å kreve tvist om markedsleie avgjort av en takstnemnd/husleietvistutvalg.

Jeg har allerede gitt deg link til husleieloven, her er den en gang til: http://www.lovdata.no/all/hl-19990326-017.html

For ditt tilfelle gjelder uansett:

Du kan ikke heve husleien pga strømforbruket hos leier, men du kan på generelt grunnlag heve husleien om vilkårene i §§ 4-2 til 4-4 er oppfylt.

Du kan ikke gjøre om leiekontrakten til nåværende leieboer fra å være inklusiv til å være eksklusiv strøm, men du kan leie ut eksklusiv strøm når du får ny leieboer. Om du ikke installerer egen strømmåler for utleiedelen, må du kunne legge fram årlig regnskap for forbruk og fordeling til leietaker som i tillegg til leia betaler en andel for strøm/brensel.

Du kan ikke si opp nåværende leieboer pga strømforbruket, da det ikke regnes som mislighold av kontrakten. Du kan installere egen strømmåler mens nåværende leietaker bor der, men du kan altså ikke bruke den for å kreve betaling for strøm før du får ny leieboer med annen kontrakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at du kan så mange husleielover,og det her er jeg som har et problem:

Kanskje du kunne komme litt med huseiers rettigheter også?

PS: Tips' forslag om enøk-tiltak i utleieleiligheten er forresten en god idé, og kan gjennomføres også mens nåværende leietaker bor i leiligheten.

Om dere installerer termostater o.l. vil det forhåpentlig hjelpe en del på strømforbruket, selv om ikke leietaker endrer bruksmønsteret sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...