Gå til innhold

Dugnad i borettslag


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi leier leilighet i borettslag og skal flytte i sommer fordi leiligheten skal selges. Burde vi være med på åtets dugnad (raking av gress, maling av gelendere, vegger osv)? Vi bodde ikke her under fjorårets dugnad. 

Anonymkode: 20b20...95d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ja dte synes jeg da. Bor du der nå? Ja da blir man med, bor du der ikke, vel da lar du vær.

Anonymkode: 80598...6cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat

Enig med ISW. Der jeg bodde før kom eieren, som bodde et annet sted, for å delta på dugnad. Når man leier er dugnad en av ubelielighetene ved å eie man bør slippe, på samme måte som ansvar for større vedlikehold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
ISW skrev (4 timer siden):

Jeg mener at dugnader er eiers ansvar. 

Jeg ser poenget ditt, og der eier kan stille er dette beste løsning. I større byer der hele eller store deler av hus/bygg leies ut til studenter vil dette funke dårlig. Da er det fint om de som faktisk bor der tar del i fellesoppgaver, selv om det juridisk sett ikke er deres ansvar. 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kayia skrev (16 minutter siden):

Jeg ser poenget ditt, og der eier kan stille er dette beste løsning. I større byer der hele eller store deler av hus/bygg leies ut til studenter vil dette funke dårlig. Da er det fint om de som faktisk bor der tar del i fellesoppgaver, selv om det juridisk sett ikke er deres ansvar. 

Egentlig er jeg ikke noe glad i dugnader i det hele tatt, for jeg mener det er ineffektiv ressursbruk og et gufs fra 70-tallet 😊

Kort sagt: Hvis alle som skulle delta i dugnaden jobber 2 timer overtid i en jobb de faktisk har kompetanse til (å rake løv eller male rekkverk er ikke nødvendigvis kjernekompetansen til folk) - og betaler en profesjonell for denne jobben, er det mer verdiskapning og bedre ressursutnyttelse. For ikke å si mer trivsel, uavhengig av om man ville fått gratis vaffel under dugnaden 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
ISW skrev (7 minutter siden):

Egentlig er jeg ikke noe glad i dugnader i det hele tatt, for jeg mener det er ineffektiv ressursbruk og et gufs fra 70-tallet 😊

Kort sagt: Hvis alle som skulle delta i dugnaden jobber 2 timer overtid i en jobb de faktisk har kompetanse til (å rake løv eller male rekkverk er ikke nødvendigvis kjernekompetansen til folk) - og betaler en profesjonell for denne jobben, er det mer verdiskapning og bedre ressursutnyttelse. For ikke å si mer trivsel, uavhengig av om man ville fått gratis vaffel under dugnaden 😊

Jeg tenker stikk motsatt, og ser positivt på både dugnader og frivillig arbeid. Jeg legger ikke økonomiske perspektiver til grunn når jeg heier på ulønnet innsats for fellesskapet, men sosiale og relasjonelle. Jeg tror veldig på å bli kjent med hverandre og lokalsamfunn(ene) man er en del av via frivillig innsats, det har jeg selv erfart gjennom hele livet. 

Jeg tror faktisk dugnad og frivillighet blir enda viktigere framover.

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Vi leier leilighet i borettslag og skal flytte i sommer fordi leiligheten skal selges. Burde vi være med på åtets dugnad (raking av gress, maling av gelendere, vegger osv)? Vi bodde ikke her under fjorårets dugnad. 

Anonymkode: 20b20...95d

Nei hvorfor skal dere gidde det? Er bare pensjonister som holder på med det samtidig som de diskuterer naboene med en kopp kaffe. Bare dropp det, hadde jeg gjort. Dugnader er for de som har fritidsproblemer. 

Anonymkode: 0d080...da9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er bare pensjonister som holder på med det samtidig som de diskuterer naboene med en kopp kaffe. Bare dropp det, hadde jeg gjort. Dugnader er for de som har fritidsproblemer. 

Det er ikke min erfaring, og jeg har vært på mange dugnader...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (14 timer siden):

Jeg tenker stikk motsatt, og ser positivt på både dugnader og frivillig arbeid. Jeg legger ikke økonomiske perspektiver til grunn når jeg heier på ulønnet innsats for fellesskapet, men sosiale og relasjonelle. Jeg tror veldig på å bli kjent med hverandre og lokalsamfunn(ene) man er en del av via frivillig innsats, det har jeg selv erfart gjennom hele livet. 

Jeg tror faktisk dugnad og frivillighet blir enda viktigere framover.

Jeg synes du blander i begrepene her.

Jeg har ingen motforestillinger mot frivillig arbeid og jeg driver med det selv. Det er imidlertid mitt valg å gjøre, også fordi jeg finner en mening i å gjøre det (f.eks. hjelpe andre).

En dugnad ser jeg for meg vil bestå i at eiere/beboere i et borettslag utkommanderes til å rake løv med dårlige verktøy, male rekkverk eller klippe greiner på trærne. Uavhengig av om beboeren er en toppadvokat som fakturerer 7.000 kroner i timen eller gjør noe annet, så skal man gjøre samme jobben.

Mitt grunnsyn er at mennesker bør gjøre 1) det de trives med, og 2) det som gir størst verdiskapning for samfunnet. For meg er det helt åpenbart at en advokat skaper større verdier ved å jobbe for klientene sine enn ved å rake løv. På samme måte, så vil et vaktmesterselskap definitivt skape større verdier ved å blåse løv med profesjonelt utstyr, enn å jobbe frivillig innen juridisk arbeid. Det er en gammel holdning fra glemte tider at alle skal bidra med det samme. Man kan bidra like mye, det er jeg helt enig i, men det trenger ikke å være samme jobben.

Så kan heller sameiet eller borettslaget arrangere juletretenning eller andre positive sosiale begivenheter hvis folk skal bli kjent med hverandre. Det er selvfølgelig veldig hyggelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
ISW skrev (16 minutter siden):

En dugnad ser jeg for meg vil bestå i at eiere/beboere i et borettslag utkommanderes til å rake løv med dårlige verktøy, male rekkverk eller klippe greiner på trærne.

Dugnadsarbeid kan bestå av mye annet enn dette, så resonnementet ditt stemmer ikke i alle tilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
ISW skrev (58 minutter siden):

En dugnad ser jeg for meg vil bestå i at eiere/beboere i et borettslag utkommanderes til å rake løv med dårlige verktøy, male rekkverk eller klippe greiner på trærne. Uavhengig av om beboeren er en toppadvokat som fakturerer 7.000 kroner i timen eller gjør noe annet, så skal man gjøre samme jobben.

Nja, de fleste definerer nok dugnadsbegrepet bredere enn det du gjør her. Jeg googlet begrepet kjapt, og ser at ordet kommer fra det norrøne ordet dugnaðr, som betyr «hjelp, god gjerning, kraft»". Jeg samtykker i Linda Eides definisjon "en innsats vi gjør for fellesskapets skyld, uten å kreve betaling for det", og da vil det også omfatte arbeid idrettslag gjør på en festival, det Røde Kors gjør som besøksverter på eldresenter eller som leksehjelp, eller det natteravner gjør for å trygge ungdommen i sommerhalvåret.

For meg er et viktig aspekt ved dugnad og frivillig arbeid at nettopp alles innsats er like mye verd, enten du koker kaffe, lager eller serverer vafler, bærer stein, vasker fotballskjorter, og helt uavhengig av om yrkeslivet definerer din timesinnsats å være verd 135,- vs 7000 kroner timen. Din innsats i en dugnad er like mye verd uansett. Det å bidra til fellesskapet med det du evner og kan bidra med skaper en utvisking av verdivurderinger av folk som mange opplever at de måles innenfor til daglig. Det er fint, og det har jeg gjentatte ganger sett effekten av selv. Det er dessuten en fin måte å gi folk med hull i CV'en (eller manglende CV som mange nye landsmenn har) en attest på at de står på og tar på seg oppgaver, som kan hjelpe dem når de søker lønnet arbeid feks.

Jeg har generellt lite til over for at alt skal verdivurderes ut fra hva som gir mest verdi eller er mest effektivivt i et kortsiktig økonomisk henseende. Gang på gang viser det seg at det som er effektivt og besparende på kort sikt fører til en ny, uforutsett ekstrakostnad på lang sikt. HUNT-undersøkelsen er interessant mhp sammenhengen mellom kultur og helse og relasjoner og helse feks. Hadde vi sluttet å bevilge penger til kultur eller sosiale aktiviteter ville det blitt en utgiftspost på helsebudsjettet senere, og da ville ikke de små kronene brukt på kultur vært tilstrekkelig. Jeg anbefaler deg å lese resultater fra undersøkelsen, den ligger tilgjengelig på nett.

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser positivt på dugnader i sameier/borettslag, helt uavhengig av hva man tjener og driver med ellers i samfunnet. Dugnad skaper samhold og felles ansvar for fellesarealene, det er dessuten en gylden mulighet til å sosialisere litt med naboer man ellers ikke snakker med. Vinn vinn for miljøet.

Jeg tenker her på dugnad for helt enkle oppgaver som raking, kosting, evt. vask av utemøbler og lettere hagearbeid. Større oppgaver som maling, snekring og lignende er det bedre å betale noen for å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat

Enig med ISW angående dugnader, det er et gerhardsensk gufs fra fortida. Det er kjipt å stå og drive med fysiske ting som er lite givende hvis det faller utafor interesseområdet ditt. Ja, man får sosialisert med naboer, men samtidig er det alltid noen som sniker seg unna, og så blir folk irritert på dem. Sånn kan dugnader også skape splid og irritasjon som kunne vært unngått.

I gården der jeg bor har vi ansatt en vaktmester som tar seg av trappevask, generelt vedlikehold og utearealene. Og så har vi sosiale ting som ikke har noe med dugnader å gjøre, som grillfester om sommeren, der de som vil deltar. Det fungerer fantastisk, og jeg tror svært få her savner dugnader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
Drømmeautomat skrev (8 minutter siden):

Det er kjipt å stå og drive med fysiske ting som er lite givende hvis det faller utafor interesseområdet ditt.

Det er bare én av mange måter å gjennomføre en dugnad på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
psykedeliker skrev (2 minutter siden):

Det er bare én av mange måter å gjennomføre en dugnad på.

Hvordan da? 

 

laban skrev (14 timer siden):

Det er ikke min erfaring, og jeg har vært på mange dugnader...

Men dugnader passer ikke for folk som lever travle liv. Det er faktisk uhøflig og kreve at folk skal stille opp på arbeid utenom fellesutgiftene. Styret bør få en gartner til og gjøre forfallende arbeid. 

Anonymkode: 0d080...da9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat
psykedeliker skrev (2 minutter siden):

Det er bare én av mange måter å gjennomføre en dugnad på.

De fleste dugnader innebærer vel fysisk arbeid som raking, rydding, vask og maling? Jeg kan ikke huske å ha vært med på en mental dugnad noe sted jeg har bodd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvordan da? 

 

Men dugnader passer ikke for folk som lever travle liv. Det er faktisk uhøflig og kreve at folk skal stille opp på arbeid utenom fellesutgiftene. Styret bør få en gartner til og gjøre forfallende arbeid. 

Anonymkode: 0d080...da9

Alle får til en time eller to med dugnad. Hos oss deltok en gammel dame med begrenset fysisk kapasitet, hun stilte dermed med kaffe/te og kakekjeks i stedet, det var helt fint.

Om man skal leie inn gartner og andre til å foreta slikt arbeid vil det koste penger, som igjen gir høyere fellesutgifter. Men som jeg også skrev over her mener jeg formålet med dugnad går langt utover arbeidet som blir utført.

Endret av Ekstra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
Drømmeautomat skrev (Akkurat nå):

De fleste dugnader innebærer vel fysisk arbeid som raking, rydding, vask og maling?

Jeg snakker ikke om innholdet (som forøvrig kan være mye annet enn det du nevner) , men gjennomføringen. Da tildeler man oppgaver ut fra kompetanse og interesse. Og de fleste er interessert i å spare penger ved å gjøre jobben selv fremfor å kjøpe overprisede tjenester fra eksterne leverandører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...