Gå til innhold

Dugnad i borettslag


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men dugnader passer ikke for folk som lever travle liv. Det er faktisk uhøflig og kreve at folk skal stille opp på arbeid utenom fellesutgiftene. Styret bør få en gartner til og gjøre forfallende arbeid. 

Anonymkode: 0d080...da9

De fleste er ikke så travle at de aldri er hjemme på ettermiddags- eller kveldstid. Jeg har alltid stilt opp hvis jeg har kunnet. Når det har kollidert med egen fritidsaktivitet eller noe som hadde med barna å gjøre, har jeg forsøkt å løse det ved å gjøre en oppgave i et annet tidsrom og gitt beskjed. Det kreves jo ingenting i den forstand at man blir hentet eller straffet hvis man ikke møter opp, men de fleste forsøker jo å bidra med noe. 

Hvis profesjonelle skulle gjøre alt det småtteriet som gjøres på dugnad, ville det bli uforholdsmessig dyrt. Der jeg bor, er det virkelig høye nok fellesutgifter for vanlige folk fra før, bl.a. pga. høye kommunale gebyrer. 

Dessuten skader det ingen å møte naboene. I et stort sameie som det jeg bor i, vil det alltid være noen (nesten) nye som på den måten får hilst på noen flere og blir synlige i miljøet. Hos oss handler det absolutt ikke om pensjonister som drikker kaffe mens de sladrer om naboene, det er stor aldersspredning på de som deltar på dugnadene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
laban skrev (21 minutter siden):

De fleste er ikke så travle at de aldri er hjemme på ettermiddags- eller kveldstid. Jeg har alltid stilt opp hvis jeg har kunnet. Når det har kollidert med egen fritidsaktivitet eller noe som hadde med barna å gjøre, har jeg forsøkt å løse det ved å gjøre en oppgave i et annet tidsrom og gitt beskjed. Det kreves jo ingenting i den forstand at man blir hentet eller straffet hvis man ikke møter opp, men de fleste forsøker jo å bidra med noe. 

Hvis profesjonelle skulle gjøre alt det småtteriet som gjøres på dugnad, ville det bli uforholdsmessig dyrt. Der jeg bor, er det virkelig høye nok fellesutgifter for vanlige folk fra før, bl.a. pga. høye kommunale gebyrer. 

Dessuten skader det ingen å møte naboene. I et stort sameie som det jeg bor i, vil det alltid være noen (nesten) nye som på den måten får hilst på noen flere og blir synlige i miljøet. Hos oss handler det absolutt ikke om pensjonister som drikker kaffe mens de sladrer om naboene, det er stor aldersspredning på de som deltar på dugnadene. 

Men sånne som meg har ikke tid til raking, kosting, lunking da jeg har et travelt liv. Dessuten føler jeg ikke at jeg er i aldersgruppe med de jeg bor med, vi har dugnad i dag fra kl 18 og den skal jeg definitivt ikke være med på, det finnes grenser. Jeg betaler dyrt for å bo der fra før av. 

Anonymkode: 0d080...da9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Men sånne som meg har ikke tid til raking, kosting, luking da jeg har et travelt liv. Dessuten føler jeg ikke at jeg er i aldersgruppe med de jeg bor med, vi har dugnad i dag fra kl 18 og den skal jeg definitivt ikke være med på, det finnes grenser. Jeg betaler dyrt for å bo der fra før av. 

Anonymkode: 0d080...da9

Vi har faktisk også dugnad i dag. Det er alle aldersgrupper i sameiet, jeg har bodd der i over 30 år og alltid deltatt når jeg har kunnet. Det kan tenkes at du har et travlere liv enn meg, men jeg har nå som regel klart å få det til, selv da vi hadde to barn med diverse aktiviteter. Men det har nok med prioritering å gjøre - og kanskje litt pliktfølelse. Jeg har problemer med å definere meg selv og min tid som viktigere enn andre, og jeg vil ikke at naboene skal betrakte meg som en gratispassasjer. 

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men sånne som meg har ikke tid til raking, kosting, lunking da jeg har et travelt liv. Dessuten føler jeg ikke at jeg er i aldersgruppe med de jeg bor med, vi har dugnad i dag fra kl 18 og den skal jeg definitivt ikke være med på, det finnes grenser. Jeg betaler dyrt for å bo der fra før av. 

Anonymkode: 0d080...da9

Du skal ikke se bort fra at også andre enn deg kan ha det travelt, tviler også på at de betaler mindre enn deg for å bo der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg blir med på dugnader der jeg slipper å hilse og sosialere med noen. Jeg har en forening jeg gjør dugnadsarbeid for, der gjør jeg datating. Skal jeg gjøre datating for denne foreningen, får jeg e-post om det, ringe meg er ikke vits i, jeg svarer ikke telefonen. 

Å møte naboene har jeg null interesse eller glede av, det er et skikkelig herk med alt som har en undertone av "for å bli kjent". De kan bli kjent de som vil, på grillfester og slikt, men vær så snill å ikke prakk sånt på oss andre. 

Anonymkode: f7eb0...324

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
laban skrev (1 time siden):

Vi har faktisk også dugnad i dag. Det er alle aldersgrupper i sameiet, jeg har bodd der i over 30 år og alltid deltatt når jeg har kunnet. Det kan tenkes at du har et travlere liv enn meg, men jeg har nå som regel klart å få det til, selv da vi hadde to barn med diverse aktiviteter. Men det har nok med prioritering å gjøre - og kanskje litt pliktfølelse. Jeg har problemer med å definere meg selv og min tid som viktigere enn andre, og jeg vil ikke at naboene skal betrakte meg som en gratispassasjer. 

 

Ekstra skrev (45 minutter siden):

Du skal ikke se bort fra at også andre enn deg kan ha det travelt, tviler også på at de betaler mindre enn deg for å bo der.

Ja ok men jeg har faktisk heller ikke lyst å snakke ned naboene eller bli kjent med de. Mine naboer er haug gamle og jeg absolutt ingenting til felles med noen av de. Dessuten orker jeg ikke bruke ettermiddagen min på fremmede folk. 

Anonymkode: 0d080...da9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

psykedeliker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men sånne som meg har ikke tid til raking, kosting, lunking da jeg har et travelt liv.

Da sender du polakken din til å gjøre dugnadsarbeidet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (2 timer siden):

Hvis profesjonelle skulle gjøre alt det småtteriet som gjøres på dugnad, ville det bli uforholdsmessig dyrt. 

Dyrt, men ikke minst kontraproduktiv i et samfunnsperspektiv spør du meg. Jeg mener virkelig dypt og inderlig at vi har godt av å utføre praktisk arbeid vi ikke er utdannet til. Alle i et arbeidslag trenger ikke være snekker for at en gjeng skal kunne snekre sammen et utekjøkken eller bygge en badstue, og vi gjør oss selv en bjørnetjeneste om vi blir helt hjelpesløse på egen hånd. Dersom det eneste en økonom kan brukes til er å telle og (be)regne er vi ille ute :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Dessuten orker jeg ikke bruke ettermiddagen min på fremmede folk. 

Anonymkode: 0d080...da9

Dersom du brukte halvannen time sammen med dem på dugnad i dag ville de ikke vært fremmede for deg i morgen :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80

Vil bare ha det sagt, dugnad er ett norskt begrep. Det heter frivillig arbeid i alle andre land. Dugnad slik det gjør i Norge har jeg aldri hørt om i andre kultur.

Hele Covid var jo ‘dugnad’. Det het ikke frivillig arbeid. Just sayin’. Her har nok @ISW ett poeng. Forskjell på dugnad og frivillig arbeid.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kayia skrev (10 minutter siden):

Dersom du brukte halvannen time sammen med dem på dugnad i dag ville de ikke vært fremmede for deg i morgen :P 

Ok jeg skal gå å hjelpe til maks en time av mitt liv. Men jeg vet ikke engang hva jeg skal si til de. Jeg har ingen kost og jeg vet ikke hvordan man luker et bed. Men da får jeg bare stille fordi jeg er fysisk sterk. Det trodde jeg aldri at jeg noen gang på jord skulle gjøre. 

Anonymkode: 0d080...da9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
Trinity80 skrev (30 minutter siden):

Dugnad slik det gjør i Norge har jeg aldri hørt om i andre kultur.

Klart det finnes i andre kulturer, de kaller det bare noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80
psykedeliker skrev (8 minutter siden):

Klart det finnes i andre kulturer, de kaller det bare noe annet.

Frivillig arbeid 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
laban skrev (3 timer siden):

Vi har faktisk også dugnad i dag. Det er alle aldersgrupper i sameiet, jeg har bodd der i over 30 år og alltid deltatt når jeg har kunnet. Det kan tenkes at du har et travlere liv enn meg, men jeg har nå som regel klart å få det til, selv da vi hadde to barn med diverse aktiviteter. Men det har nok med prioritering å gjøre - og kanskje litt pliktfølelse. Jeg har problemer med å definere meg selv og min tid som viktigere enn andre, og jeg vil ikke at naboene skal betrakte meg som en gratispassasjer. 

Da kan jeg meddele deg at mine naboer er så gamle at jeg var nok den yngste de noen gang hadde sett på en dugnad. Men jeg fikk skryt for god innsats og at jeg var sprek. 

Anonymkode: 0d080...da9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ok jeg skal gå å hjelpe til maks en time av mitt liv. Men jeg vet ikke engang hva jeg skal si til de. Jeg har ingen kost og jeg vet ikke hvordan man luker et bed. Men da får jeg bare stille fordi jeg er fysisk sterk. Det trodde jeg aldri at jeg noen gang på jord skulle gjøre. 

Anonymkode: 0d080...da9

Så fint da! :)

Du trenger ikke ha med deg hjelpemidler, det stiller styet i B/L med, iallefall bør de det om de ønsker at folk skal delta. Du trenger ikke kunne noe fra før heller, derimot lærer du noe du ikke kunne fra før, feks å luke bed. Det er ikke så vanskelig. 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
Trinity80 skrev (1 time siden):

Vil bare ha det sagt, dugnad er ett norskt begrep. Det heter frivillig arbeid i alle andre land. Dugnad slik det gjør i Norge har jeg aldri hørt om i andre kultur.

Hele Covid var jo ‘dugnad’. Det het ikke frivillig arbeid. Just sayin’. Her har nok @ISW ett poeng. Forskjell på dugnad og frivillig arbeid.  

Hva kaller du covid-innsatsen i andre land da? ;) 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80
Kayia skrev (5 minutter siden):

Hva kaller du covid-innsatsen i andre land da? ;) 

Nettopp det du beskriver, innsats. Ikke dugnad i alle fall ☺️☺️ Her var man så på ordet ‘dugnad’ som jeg mener er småmanipulativt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
Trinity80 skrev (5 minutter siden):

Nettopp det du beskriver, innsats. Ikke dugnad i alle fall ☺️☺️ Her var man så på ordet ‘dugnad’ som jeg mener er småmanipulativt.

Hvilket viser at det er glidende overganger mellom det man kaller frivillighet, frivillig innsats, frivillig arbeid og dugnad ;) 

Det som diskuteres i denne tråden er uansett hvordan man stiller seg til ulønnet arbeid på vegne av et fellesskap, uavhengig av hva man kaller fenomenet.

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80
Skrevet (endret)
Kayia skrev (36 minutter siden):

Hvilket viser at det er glidende overganger mellom det man kaller frivillighet, frivillig innsats, frivillig arbeid og dugnad ;) 

Det som diskuteres i denne tråden er uansett hvordan man stiller seg til ulønnet arbeid på vegne av et fellesskap, uavhengig av hva man kaller fenomenet.

Nei da, ikke enig. Absolutt ikke glidende overgang. Frivillig arbeid er mer over tid, ulønnet arbeid er geskjeft og dugnad - ja det er norskt ord for eselridning😅😅

Eksempelr: Obos har fint råd til dugnad hos meg, de ønsker bare at mange beboere bruker tiden sin på noe de skal bruke penger på = dugnad (ref. eselridning). Frivillig arbeid gjør jeg mer enn gjerne, det gjør jeg i Prosperastiftelsen året rundt og månedelig. Ulønnet arbeid ønsker nok at min arbeidsgiver at jeg gjorde.

Endret av Trinity80
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra skrev (På 6.5.2024 den 12.48):

Jeg ser positivt på dugnader i sameier/borettslag, helt uavhengig av hva man tjener og driver med ellers i samfunnet. Dugnad skaper samhold og felles ansvar for fellesarealene, det er dessuten en gylden mulighet til å sosialisere litt med naboer man ellers ikke snakker med. Vinn vinn for miljøet.

Jeg tenker her på dugnad for helt enkle oppgaver som raking, kosting, evt. vask av utemøbler og lettere hagearbeid. Større oppgaver som maling, snekring og lignende er det bedre å betale noen for å gjøre.

Enig 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...