Gå til innhold

Dugnad i borettslag


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
ISW skrev (På 5.5.2024 den 20.53):

Egentlig er jeg ikke noe glad i dugnader i det hele tatt, for jeg mener det er ineffektiv ressursbruk og et gufs fra 70-tallet 😊

Kort sagt: Hvis alle som skulle delta i dugnaden jobber 2 timer overtid i en jobb de faktisk har kompetanse til (å rake løv eller male rekkverk er ikke nødvendigvis kjernekompetansen til folk) - og betaler en profesjonell for denne jobben, er det mer verdiskapning og bedre ressursutnyttelse. For ikke å si mer trivsel, uavhengig av om man ville fått gratis vaffel under dugnaden 😊

Ikke alle har råd til å betale for dette.

Anonymkode: b760f...7a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
ISW skrev (På 6.5.2024 den 11.54):

Jeg synes du blander i begrepene her.

Jeg har ingen motforestillinger mot frivillig arbeid og jeg driver med det selv. Det er imidlertid mitt valg å gjøre, også fordi jeg finner en mening i å gjøre det (f.eks. hjelpe andre).

En dugnad ser jeg for meg vil bestå i at eiere/beboere i et borettslag utkommanderes til å rake løv med dårlige verktøy, male rekkverk eller klippe greiner på trærne. Uavhengig av om beboeren er en toppadvokat som fakturerer 7.000 kroner i timen eller gjør noe annet, så skal man gjøre samme jobben.

Mitt grunnsyn er at mennesker bør gjøre 1) det de trives med, og 2) det som gir størst verdiskapning for samfunnet. For meg er det helt åpenbart at en advokat skaper større verdier ved å jobbe for klientene sine enn ved å rake løv. På samme måte, så vil et vaktmesterselskap definitivt skape større verdier ved å blåse løv med profesjonelt utstyr, enn å jobbe frivillig innen juridisk arbeid. Det er en gammel holdning fra glemte tider at alle skal bidra med det samme. Man kan bidra like mye, det er jeg helt enig i, men det trenger ikke å være samme jobben.

Så kan heller sameiet eller borettslaget arrangere juletretenning eller andre positive sosiale begivenheter hvis folk skal bli kjent med hverandre. Det er selvfølgelig veldig hyggelig.

Nei gud bedre at en advokat skal nedverdige seg til å rake løv altså.

Anonymkode: b760f...7a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Ok jeg skal gå å hjelpe til maks en time av mitt liv. Men jeg vet ikke engang hva jeg skal si til de. Jeg har ingen kost og jeg vet ikke hvordan man luker et bed. Men da får jeg bare stille fordi jeg er fysisk sterk. Det trodde jeg aldri at jeg noen gang på jord skulle gjøre. 

Anonymkode: 0d080...da9

Luking av bed er svært vanskelig.

Anonymkode: b760f...7a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...