Gå til innhold

Nå har jeg bygd meg en ny pc..


SierDuDet

Anbefalte innlegg

Alt er skrudd sammen, og jeg vil ha den opp å gå så fort som mulig.

Problemet er at jeg er ingen dataekspert og fikk noen andre til å ta seg av formateringen av min nye harddisk, instalasjonen av operativsystem osv.

Her har ting gått noe galt, og harddisken har blitt konfigurert til ntfs (Win nt, 2000 og XP) i stedet for til Fat 32 (Win 98 som jeg har).

Jeg har altså fått maskinen hjem igjen nå, og må formatere den omigjen.

Noen som kan gi meg en beskrivelse for dummies i forhold til hvordan jeg gjør dette?

En ting til.... jeg har ikke noen kode på min Windows 98 CD, og den kan jeg vel komme til å trenge (fikk aldri den koden med når jeg kjøpte min forige maskin for 4 år siden..), men kommer jeg til å trenge den, og hvis jeg trenger den koden, kan jeg finne den på min gamle HD?

Trenger egentlig svar før jeg går av vakt i morgen tidlig, så jeg kan printe ut og ta med meg hjem og forsøke..

Håper noen kan hjelpe meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • tiliti

    16

  • Alpt

    13

  • SierDuDet

    11

  • citoyen

    1

Mest aktive i denne tråden

Hvis du har en windows98 cd og en windows 98 oppstartsdiskett kan du starte opp med disketten, bruke fdisk til å fjerne ntfs-partisjonen og opprette de fat32-partisjonene du trenger.

Når du er ferdig i fdisk må du restarte maskina med disketten.

deretter kjører du "format c:"

Når formateringen er ferdig går du inn på cdrom-en og kjører install.

Ta så frem cola/pils/pølser/cognac/donald og vent en drøy halvtime. Da skal du ha en fersk win 98..

Serienummer finner du stort sett alle steder på nettet med å slenge inn windows98 og serialz i din favoritt-søke-motor..

Ta gjerne med flere serienummer da det er litt forskjell på versjonene av win98. Ikke alle nummer virker på alle versjoner..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har en windows98 cd og en windows 98 oppstartsdiskett kan du starte opp med disketten, bruke fdisk til å fjerne ntfs-partisjonen og opprette de fat32-partisjonene du trenger.

Når du er ferdig i fdisk må du restarte maskina med disketten.

deretter kjører du "format c:"

Når formateringen er ferdig går du inn på cdrom-en og kjører install.

Ta så frem cola/pils/pølser/cognac/donald og vent en drøy halvtime. Da skal du ha en fersk win 98..

Serienummer finner du stort sett alle steder på nettet med å slenge inn windows98 og serialz i din favoritt-søke-motor..

Ta gjerne med flere serienummer da det er litt forskjell på versjonene av win98. Ikke alle nummer virker på alle versjoner..

Jaha? Jeg trodde ikke fdisken på win98 bootdisken klarte å se/slette ntfs-partisjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har en windows98 cd og en windows 98 oppstartsdiskett kan du starte opp med disketten, bruke fdisk til å fjerne ntfs-partisjonen og opprette de fat32-partisjonene du trenger.

Når du er ferdig i fdisk må du restarte maskina med disketten.

deretter kjører du "format c:"

Når formateringen er ferdig går du inn på cdrom-en og kjører install.

Ta så frem cola/pils/pølser/cognac/donald og vent en drøy halvtime. Da skal du ha en fersk win 98..

Serienummer finner du stort sett alle steder på nettet med å slenge inn windows98 og serialz i din favoritt-søke-motor..

Ta gjerne med flere serienummer da det er litt forskjell på versjonene av win98. Ikke alle nummer virker på alle versjoner..

Jeg har en Win98 CD, men jeg har ingen oppstartsdiskett.

Så vidt jeg har forstått etter å ha snakket med andre, så holder det med bare CDen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det viser seg å stemme at win98 boot-disken ikke klarer se/slette ntfs-partisjoner:

I så fall kan du jo laste ned partition magic , plugge i begge hardiskene, starte fra win98 hardisken din,installere partition magic, formatere og partisjonere din nye disk med p.magic.

For å pakke begge diskene i samme maskin må jumperne stå rett.Er små pins (ved siden av der du plugger inn kablene) du setter en liten kortsluttende ting på for å bestemme om den er slave eller master,

Hva som er hva står som oftest på hardisken et sted). Win98 disken må stå som master. (og ikke single drive på noen måte). Den andre som slave.

Når du har kommet så langt som ferdig formatert fat32disk setter du diskene i sine respektive maskiner, glem ikke å forandre jumperne til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Win98 CD, men jeg har ingen oppstartsdiskett.

Så vidt jeg har forstått etter å ha snakket med andre, så holder det med bare CDen?

Tror ikke win98-cd'en formaterer, og iallefall ikke ntfs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jaha? Jeg trodde ikke fdisken på win98 bootdisken klarte å se/slette ntfs-partisjoner.

Tro kan muligens flytte fjell, men denne gangen er du nok en vantro..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tro kan muligens flytte fjell, men denne gangen er du nok en vantro..

Jeg har iallefall hatt mye problemer med det. Men ok. Bra om det funker, mye lettere da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje verden har gått fremover siden min 98 tid :-)

Men jeg tror til og med at artikelen er gammel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg tror til og med at artikelen er gammel :)

jeg vet veldig godt at det er kjempelett å partisjonere en disk uten filsystem.

Men har slitt mye med å få fdisk til å gjenkjenne ntfs'en til 2000 og xp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Win98 CD, men jeg har ingen oppstartsdiskett.

Så vidt jeg har forstått etter å ha snakket med andre, så holder det med bare CDen?

En standard win98-cd levert av microsoft er ikke i stand til å starte maskina uten en oppstartsdiskett. Artikkelen du henviser fordrer bruk av en oppstartsdiskett.

De fleste

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En standard win98-cd levert av microsoft er ikke i stand til å starte maskina uten en oppstartsdiskett. Artikkelen du henviser fordrer bruk av en oppstartsdiskett.

De fleste

Hvordan skaffer jeg en sånn oppstartsdiskett?

Jeg har fått beskjed av to stk som kan en del data at jeg ikke trenger oppstarsdisk, men jeg aner jo ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skaffer jeg en sånn oppstartsdiskett?

Jeg har fått beskjed av to stk som kan en del data at jeg ikke trenger oppstarsdisk, men jeg aner jo ikke..

Har du noe operativsystem på maskina fra før så kan du greie deg uten en oppstartsdiskett.

Du kan også hikke-mikke med begge harddiskene i den nye maskina slik tillti sier.

Hvis du har en diskett der du sitter og har muligheten til å lagre filer og programmer du har lastet ned kan jeg legge ut et oppstartsdiskett for nedlasting..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noe operativsystem på maskina fra før så kan du greie deg uten en oppstartsdiskett.

Du kan også hikke-mikke med begge harddiskene i den nye maskina slik tillti sier.

Hvis du har en diskett der du sitter og har muligheten til å lagre filer og programmer du har lastet ned kan jeg legge ut et oppstartsdiskett for nedlasting..

Det er flott hvis du kunne lagt ut linken!

Har ingen diskett her, men den gamle maskinen min kan fort kobles opp, og da kan jeg isåfall laste den ned når jeg kommer hjem om noen timer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skaffer jeg en sånn oppstartsdiskett?

Jeg har fått beskjed av to stk som kan en del data at jeg ikke trenger oppstarsdisk, men jeg aner jo ikke..

Din gamle win98 maskin lager en for deg. Kontrollpanel /leggtil/fjern programmer.

Eller www.bootdisk.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer helt og holdent etter alle omstendigheter om fdisk kan klare å formatere ntfs.

Hvis du støter på problemer kan du iallefall laste ned "delpart". I tilfelle du støter på problemer. Da er det bare å putte dette på oppstartsdisketten .. tror jeg :-)

http://www.michalferber.com/downloads.asp

Oki, så hvis Alpt legger ut oppstartsdisken nå, så laster jeg bare ned den

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En standard win98-cd levert av microsoft er ikke i stand til å starte maskina uten en oppstartsdiskett. Artikkelen du henviser fordrer bruk av en oppstartsdiskett.

De fleste

Win98se booter. Men om den klarer gjenkjenne en ntfs-partisjon får jeg sjokk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...