Gå til innhold

Nå har jeg bygd meg en ny pc..


SierDuDet

Anbefalte innlegg

Det er flott hvis du kunne lagt ut linken!

Har ingen diskett her, men den gamle maskinen min kan fort kobles opp, og da kan jeg isåfall laste den ned når jeg kommer hjem om noen timer!

Om du har win98 på den gamle maskina kan du enkelt lage en oppstartsdiskett med denne..

Det er beskrevet her:

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q187632

Method 2 (Standard Windows 98 Startup Disk)

Click Start , point to Settings , and then click Control Panel .

Double-click Add/Remove Programs .

On the Startup Disk tab, click Create Disk .

Follow the instructions on the screen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • tiliti

    16

  • Alpt

    13

  • SierDuDet

    11

  • citoyen

    1

Mest aktive i denne tråden

Win98se booter. Men om den klarer gjenkjenne en ntfs-partisjon får jeg sjokk.

Install-cden fra MS? Jøss. Den gjenkjenner NTFS, og kan slette det.. Testet det netopp med min egen diskett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Install-cden fra MS? Jøss. Den gjenkjenner NTFS, og kan slette det.. Testet det netopp med min egen diskett...

Så det du sier er at det faktisk holder med Win98 CDen likevel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Install-cden fra MS? Jøss. Den gjenkjenner NTFS, og kan slette det.. Testet det netopp med min egen diskett...

Jo, om fdisk klarer slette ntfs-partisjonen skikkelig er helt tilfeldig etter hvilken versjon ntfs det er, hvilken versjon fdisk, om ntfs'en ble konvertert fra fat32 da den ble lagd osv osv osv .

Så det er ikke alltid det går smertefritt.

Og ja, installcd'en fra microsoft. Sjokkerende nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det du sier er at det faktisk holder med Win98 CDen likevel?

Ja, om du har en fungerende win98 fra før så.. :) Men du må uansett ha en oppstartsdiskett... Om CD-en din har den egenskapen så trenger du heller ikke disketten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, om fdisk klarer slette ntfs-partisjonen skikkelig er helt tilfeldig etter hvilken versjon ntfs det er, hvilken versjon fdisk, om ntfs'en ble konvertert fra fat32 da den ble lagd osv osv osv .

Så det er ikke alltid det går smertefritt.

Og ja, installcd'en fra microsoft. Sjokkerende nok.

I min pure ungdom ble AmstradPC-er levert med et lite program som het wipedisk.. Høres ut som om det kunne vært kjekt å kjørt for sikkerhets skyld..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I min pure ungdom ble AmstradPC-er levert med et lite program som het wipedisk.. Høres ut som om det kunne vært kjekt å kjørt for sikkerhets skyld..

Hehe.

Men delpart fungerer visstnok.

Og partition magic (bortsett versjon 5.5) fungerer jo også bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, om du har en fungerende win98 fra før så.. :) Men du må uansett ha en oppstartsdiskett... Om CD-en din har den egenskapen så trenger du heller ikke disketten..

Oki, og oppstartsdisketten lager jeg på den måten du beskrev over.

Når jeg har den så følger jeg bare den linken jeg la ut for noen minutter siden, slavisk?

Og da skal formateringen fra ntfs til fat 32 gå smertefritt, og jeg kan, etter formateringen installere 98 CDen, og operativsystemet fungerer som det skal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki, og oppstartsdisketten lager jeg på den måten du beskrev over.

Når jeg har den så følger jeg bare den linken jeg la ut for noen minutter siden, slavisk?

Og da skal formateringen fra ntfs til fat 32 gå smertefritt, og jeg kan, etter formateringen installere 98 CDen, og operativsystemet fungerer som det skal?

I prinsippet ja.

Om din versjon av fdisk ikke klarer å takle den typen ntfs som er på din disk kan du laste ned delpart som tillti skryter uhemmet av :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki, og oppstartsdisketten lager jeg på den måten du beskrev over.

Når jeg har den så følger jeg bare den linken jeg la ut for noen minutter siden, slavisk?

Og da skal formateringen fra ntfs til fat 32 gå smertefritt, og jeg kan, etter formateringen installere 98 CDen, og operativsystemet fungerer som det skal?

Hvis du har flaks. Hvis ikke bør du laste ned det bittelille programmet delpart og legge det med på oppstartsdisken.

hihi.

Du finner ut mer om delpart ved å google f.eks.

www.fdisk.com har også masse info og screenshots på åssen du bruker fdisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I prinsippet ja.

Om din versjon av fdisk ikke klarer å takle den typen ntfs som er på din disk kan du laste ned delpart som tillti skryter uhemmet av :)

Har aldri prøvd det engang. Da jeg benyttet ntfs for første gang (win2000) gikk jeg aldri mer tilbake til fat32.

Men folk jeg snakker med synes delpart er et greit bittelite program å bruke (er 130 kb eller noe).

Var bare et forslag :-)

Jeg ville prøvd fdisk først. Om ting blir merkelige, ikke funker eller blir ustabile er det jo ikke verre enn at man fikser det senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I prinsippet ja.

Om din versjon av fdisk ikke klarer å takle den typen ntfs som er på din disk kan du laste ned delpart som tillti skryter uhemmet av :)

Oki, og så legger jeg den på samme diskett, og da vil fdisken bruke det automatisk når jeg setter inn disketten, eller må jeg gjøre noe fysisk for å få startet dette delpart-programmet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri prøvd det engang. Da jeg benyttet ntfs for første gang (win2000) gikk jeg aldri mer tilbake til fat32.

Men folk jeg snakker med synes delpart er et greit bittelite program å bruke (er 130 kb eller noe).

Var bare et forslag :-)

Jeg ville prøvd fdisk først. Om ting blir merkelige, ikke funker eller blir ustabile er det jo ikke verre enn at man fikser det senere.

Jeg for min del ville jo droppet win98 totalt og gått for minst 2000, kanskje xp også. Er det et nytt hovedkort er det ikke sikkert det støtter windows 98 en gang. (Dvs, jeg ville vel brukt Linux.. Men om jeg måtte bruke noe fra The Evil Empire..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg for min del ville jo droppet win98 totalt og gått for minst 2000, kanskje xp også. Er det et nytt hovedkort er det ikke sikkert det støtter windows 98 en gang. (Dvs, jeg ville vel brukt Linux.. Men om jeg måtte bruke noe fra The Evil Empire..)

De støtter 98, det er 95 som har utgått.

Selv bruker jeg xp nå, og er like fornøyd som med 2k, gjerne litt ekstra over mange fine ting som har blitt greiere (håndtering av zip, cdbrenning, digitalkameraer osv uten å legge inn ekstra drivere eller programmer).

Har nok med et linuxmenneske i huset. Det er mannens oppgave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki, og så legger jeg den på samme diskett, og da vil fdisken bruke det automatisk når jeg setter inn disketten, eller må jeg gjøre noe fysisk for å få startet dette delpart-programmet?

Tipper du må skrive delpart for å starte det, da vil den sannsynligvis ha egne menyer.

Du må også starte fdisk manuelt når oppstartsdisketten har startet opp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De støtter 98, det er 95 som har utgått.

Selv bruker jeg xp nå, og er like fornøyd som med 2k, gjerne litt ekstra over mange fine ting som har blitt greiere (håndtering av zip, cdbrenning, digitalkameraer osv uten å legge inn ekstra drivere eller programmer).

Har nok med et linuxmenneske i huset. Det er mannens oppgave.

Xp har gjort windows enda enklere å bruke ja.. Antar det er snakk om en rimelig heftig ny maskin også, å da vil det jo være sløsing med god hardware å kjøre 16bits os på den. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og vrir hjernen over lengre tid anbefaler jeg å titte innom mp3.com

Søk etter Three dead trolls in a baggie og last ned "every os sucks" sangen deres.

Veldig bra :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Xp har gjort windows enda enklere å bruke ja.. Antar det er snakk om en rimelig heftig ny maskin også, å da vil det jo være sløsing med god hardware å kjøre 16bits os på den. :)

Jeg skulle gjerne hatt XP, men jeg tror ikke jeg kan skaffe det nå uten å måtte betale for det. Og jeg gidder ikke legge ut flere tusen for XP.

Hvis det ikke finnes noen fine nettsteder hvor det kan lastes ned, da? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min pure ungdom ble AmstradPC-er levert med et lite program som het wipedisk.. Høres ut som om det kunne vært kjekt å kjørt for sikkerhets skyld..

Åh.. AmstradPC.. *mimre* En sånn hadde jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh.. AmstradPC.. *mimre* En sånn hadde jeg :)

Jeg har fortsatt en slik, en 286.. Jeg er temmelig sikker på at jeg kan få kjøpt tilbake den 386-saken jeg hadde også.. Den dyreste pc-en jeg noen sinne har hatt.,. Nesten 40k betalte jeg for en 386-20 med 4mb ram og 65 mb rll-disk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...