Gå til innhold

4000 norske barn har en ukjent sæddonor som pappa


Zirine

Anbefalte innlegg

Midnight Blues

Om innleggget "Jeg! en egoist."

Av en eller annen grunn har over halve innlegget mitt ikke kommet med da jeg sendte det...

Jeg ber dere se bort ifra det som står da hele betydningen og poengene er borte!

Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Til deg Zirine:

Du har kanskje ikke barn du? Du skal vel kanskje ikke ha barn heller?

For det å få barn er en ren egoistisk handling, uansett hvor og hvordan dette barnet blir unnfanget. Et barn er et resultat av enhver foreldres egne behov!

Jeg innrømmer det, jeg er en egoist og jeg vil ha barn. Min samboer og jeg (han er forøvrig ego han også) må benytte oss av donorsæd. Vårt ene ego ønske er at dette donorbarnet skal få leve et harmoninsk liv med meg som mor og min samboer som far.

Vi skal være foreldre og opphav, til vårt

Hvorfor er du ikke villig til å snakke om barnas rettigheter? Du tar en stoooor omvei rundt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om innleggget "Jeg! en egoist."

Av en eller annen grunn har over halve innlegget mitt ikke kommet med da jeg sendte det...

Jeg ber dere se bort ifra det som står da hele betydningen og poengene er borte!

Tusen takk!

ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er du sikker p? at retten til ? vita om det biologiske opphavet er s? utruleg viktig for ungane? Eg trur det enorme fokuset p? biologisk opphav er skapt av samfunnet, av vaksne i samfunnet. Ungane ville ikkje kome p? det av seg sj?lv ? vera s? opphengte i det, dersom ikkje vaksne (som du?) gjorde det til ei s? stor sak.

Dette skriv Geir Follev?g sv?rt godt om i boka 'adoptert identitet' som kom ut no i v?r. Der handlar det om det same fokuset p? biologi i h?ve til adopterte, som har eit press fr? samfunnet p? seg til ? ikkje f?la seg som heile menneske f?r dei har leita opp r?tene sine. Dette f?rer til at mange har det vanskelegare i oppveksten enn dei ville hatt om det hadde vore akseptert ? f? lov til ? "bli den ein er" i m?te med verda rundt seg utan ? byggja identiteten sin p? det biologiske opphavet.

Eg meiner anonymitet for s?ddonorar er heilt naudsynt av grunnar som mange andre har skrive om, og s? m? det vera opp til foreldra ? fortelja - eller ikkje fortelja - ungen om at dei fekk hjelp til ? laga han eller henne. S? kan me kanskje heller gjera noko for ? bryta ned v?re eigne fordommar om biologi, slik at ung(dom)ane ikkje treng ? kjenna seg som mindreverdige fordi dei ikkje veit kvar alle genene deira kjem fr?.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er du sikker p? at retten til ? vita om det biologiske opphavet er s? utruleg viktig for ungane? Eg trur det enorme fokuset p? biologisk opphav er skapt av samfunnet, av vaksne i samfunnet. Ungane ville ikkje kome p? det av seg sj?lv ? vera s? opphengte i det, dersom ikkje vaksne (som du?) gjorde det til ei s? stor sak.

Dette skriv Geir Follev?g sv?rt godt om i boka 'adoptert identitet' som kom ut no i v?r. Der handlar det om det same fokuset p? biologi i h?ve til adopterte, som har eit press fr? samfunnet p? seg til ? ikkje f?la seg som heile menneske f?r dei har leita opp r?tene sine. Dette f?rer til at mange har det vanskelegare i oppveksten enn dei ville hatt om det hadde vore akseptert ? f? lov til ? "bli den ein er" i m?te med verda rundt seg utan ? byggja identiteten sin p? det biologiske opphavet.

Eg meiner anonymitet for s?ddonorar er heilt naudsynt av grunnar som mange andre har skrive om, og s? m? det vera opp til foreldra ? fortelja - eller ikkje fortelja - ungen om at dei fekk hjelp til ? laga han eller henne. S? kan me kanskje heller gjera noko for ? bryta ned v?re eigne fordommar om biologi, slik at ung(dom)ane ikkje treng ? kjenna seg som mindreverdige fordi dei ikkje veit kvar alle genene deira kjem fr?.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er du sikker p? at retten til ? vita om det biologiske opphavet er s? utruleg viktig for ungane? Eg trur det enorme fokuset p? biologisk opphav er skapt av samfunnet, av vaksne i samfunnet. Ungane ville ikkje kome p? det av seg sj?lv ? vera s? opphengte i det, dersom ikkje vaksne (som du?) gjorde det til ei s? stor sak.

Dette skriv Geir Follev?g sv?rt godt om i boka 'adoptert identitet' som kom ut no i v?r. Der handlar det om det same fokuset p? biologi i h?ve til adopterte, som har eit press fr? samfunnet p? seg til ? ikkje f?la seg som heile menneske f?r dei har leita opp r?tene sine. Dette f?rer til at mange har det vanskelegare i oppveksten enn dei ville hatt om det hadde vore akseptert ? f? lov til ? "bli den ein er" i m?te med verda rundt seg utan ? byggja identiteten sin p? det biologiske opphavet.

Eg meiner anonymitet for s?ddonorar er heilt naudsynt av grunnar som mange andre har skrive om, og s? m? det vera opp til foreldra ? fortelja - eller ikkje fortelja - ungen om at dei fekk hjelp til ? laga han eller henne. S? kan me kanskje heller gjera noko for ? bryta ned v?re eigne fordommar om biologi, slik at ung(dom)ane ikkje treng ? kjenna seg som mindreverdige fordi dei ikkje veit kvar alle genene deira kjem fr?.

Jeg synes det er uvesentlig hva du og jeg mener om hva vi tror at barn ønsker. Det som er vesentlig er at barn som er unnfanget ved kunstig befruktning må gis samme rett som adoptivbarn til å kjenne sitt biologiske opphav ved fylte 18 år - hvis dem selv ønsker det.

Jeg tror sikkert at det er noen som ikke bryr seg om å kjenne til sitt biologiske opphav, men for dem er det jo ikke noe problem. Det er interessene til de som ønsker det vi skal søke å ivareta.

Det er en rett vi alle mennesker burde ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har lest alle innleggene i denne tråden, og jeg må bare si at jeg er helt på linje meg deg.

Det er jeg glad for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er helt enig med deg Zirine, selv om jeg har forståelse for de som bruker donor(det er ikke der det ligger!).Men alle fortjener og få vite hvem sine biologiske foreldre er!Det er også viktig og vite det biologiske opphavet hvis f.eks. barnet en dag skulle bli alvorlig syk og få behov for en organdonor.Ingen burde få¨lov til og ta fra ett barn retten til og vite sitt biologiske opphav, samme hvilken situasjon foreldrene er i, det er barnets rettigheter som må være det viktigste!

Mener....

**Det er også viktig og vite det biologiske opphavet hvis f.eks. barnet en dag skulle bli alvorlig syk og få behov for en organdonor**

Det er et godt poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...