Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har jo egentlig tusen spørsmål, men tar de litt etter hvert.

Rett før vi tok ett års pause fra utredning nevnte jeg for legen min at jeg ville på venteliste for offentlig forsøk. Hun ble sur (tror hun får provisjon fra klinikken i Danmark) og sa;

Javel, men da må du først ta lap. (kikhullsoperasjon).

Jeg har vært igjennom HSG - alt var normalt.

Må man igjennom dette for å få et offentlig forsøk? Som sagt tidligere så er det samboeren som har redusert antall sperm. Not me....

Blir sliten av at det er jeg som må igjennom alt mulig. Men hva gjør man ikke....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/62192-m%C3%A5-man-ha-lap/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei igjen!

Da vi var til utredning for 2 og et halvt år siden, sa gynekologen at jeg ikke trengte nærmere undersøkelser siden det var mannen det var noe "feil" med. Tok endel blodprøver hos gyn. men da han fant ut at sædkvaliteten var nedsatt, bar det rett på venteliste i Haugesund.

Så du trenger nok ikke videre utredning, tramse.

Hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/62192-m%C3%A5-man-ha-lap/#findComment-271619
Del på andre sider

Ang. laprascopi.

Hos oss er det nedsatt sædkvalitet, og jeg måtte også foreta en gjennomblåsning av egglederne før de sendte henvisning til st.olavs.

Legen på gyn sa at de i de fleste tilfeller krevde at dette var gjennomført, og mente at det var like greit å få det gjort før de henviste oss. (Istedenfor å måtte vente på å få det gjort før de kunne ta imot oss.)

Din gynekolog må sende søknad til dagkirurgisk avd. ved ditt sykehus for å få gjennomført dette. Du må selv kontakte dagkirurgisk avd. når du får menstruasjon, slik at inngrepet blir gjort mellom 7 - 12 dag i menstruasjonssyklusen din. Dette for å være sikker på at du ikke er gravid når gjennomblåsningen finner sted.

Lykke til :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/62192-m%C3%A5-man-ha-lap/#findComment-271624
Del på andre sider

Det er jo sånn at selv om man vanligvis finner "feilen" hos den ene, så kan det av og til være noe å finne hos den andre også. Og det gjør jo ikke saken bedre, for å si det sånn. Det er vel derfor en ser det fornuftig å undersøke begge parter grundig.

Jeg vet ikke om alle offentlig klinikker i Norge krever at det skal tas laparaskopi av deg - egentlig burde vel din manns reduserte sædkvalitet være indikasjon god nok for ivf. Men jeg tror det er ulik praksis på dette.

Dersom jeg var deg, ville jeg tatt skjeen i egen hånd:

Du ber om å få journalutskrift fra den utredningen / behandlingsforsøkene dere har vært igjennom, derettter setter du deg ned og forfatter et brev til de av landets offentlige klinikker du kunne tenke deg behandling hos.

Du forklarer deres situasjon, og sier at du ønsker å komme til behandling ved deres klinikk. Du ber om å få tilbakemelding på hvorvidt dette er mulig, om du må ha henvisning, og hvilke forundersøkelser de eventuelt krever før dere får komme til behandling.

Da får du avklart en del før du går videre, og det ville vel kanskje ikke være så dumt?

Lykke til med prosessen videre!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/62192-m%C3%A5-man-ha-lap/#findComment-271627
Del på andre sider

Ang. laprascopi.

Hos oss er det nedsatt sædkvalitet, og jeg måtte også foreta en gjennomblåsning av egglederne før de sendte henvisning til st.olavs.

Legen på gyn sa at de i de fleste tilfeller krevde at dette var gjennomført, og mente at det var like greit å få det gjort før de henviste oss. (Istedenfor å måtte vente på å få det gjort før de kunne ta imot oss.)

Din gynekolog må sende søknad til dagkirurgisk avd. ved ditt sykehus for å få gjennomført dette. Du må selv kontakte dagkirurgisk avd. når du får menstruasjon, slik at inngrepet blir gjort mellom 7 - 12 dag i menstruasjonssyklusen din. Dette for å være sikker på at du ikke er gravid når gjennomblåsningen finner sted.

Lykke til :-)

en tilføyelse:

hos meg viste det seg faktisk at jeg hadde en eggleder som visstnok var underutviklet, og sikkert hadde vært det fra skapelsen av, så det var greit å ha gjort denne undersøkelsen. Jeg kan selvfølgelig bli gravid med denne ene som funker, men det har ikke skjedd ennå. Og ved ICSI så trenger jeg den ikke heller....

Nå gikk det ikke på første forsøk, så vi satser på nytt til høsten :-)

Lykke til

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/62192-m%C3%A5-man-ha-lap/#findComment-271629
Del på andre sider

Det er jo sånn at selv om man vanligvis finner "feilen" hos den ene, så kan det av og til være noe å finne hos den andre også. Og det gjør jo ikke saken bedre, for å si det sånn. Det er vel derfor en ser det fornuftig å undersøke begge parter grundig.

Jeg vet ikke om alle offentlig klinikker i Norge krever at det skal tas laparaskopi av deg - egentlig burde vel din manns reduserte sædkvalitet være indikasjon god nok for ivf. Men jeg tror det er ulik praksis på dette.

Dersom jeg var deg, ville jeg tatt skjeen i egen hånd:

Du ber om å få journalutskrift fra den utredningen / behandlingsforsøkene dere har vært igjennom, derettter setter du deg ned og forfatter et brev til de av landets offentlige klinikker du kunne tenke deg behandling hos.

Du forklarer deres situasjon, og sier at du ønsker å komme til behandling ved deres klinikk. Du ber om å få tilbakemelding på hvorvidt dette er mulig, om du må ha henvisning, og hvilke forundersøkelser de eventuelt krever før dere får komme til behandling.

Da får du avklart en del før du går videre, og det ville vel kanskje ikke være så dumt?

Lykke til med prosessen videre!!

Støtter Agape. Ta direkte kontakt med sykehuset selv.

Jeg har hatt mine forsøk på Haukeland, og det var aldri snakk om lap. for min del. Jeg hadde røngten på forhånd, og vi er uforklarelige.

Lykke til videre på veien mot et barn. :o)

Hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/62192-m%C3%A5-man-ha-lap/#findComment-271642
Del på andre sider

Annonse

Hos oss er det nedsatt sædkvalitet som er problemet. Jeg har vært gjennom HCG, men fikk beskjed om at det ikke var nødvendig med Lap. Vi står på liste på Ullevål. Det er vist ikke alle sykehusene som krever dette, men det kan vel være lurt å sjekke kravene for ikke å kaste bort mere tid enn det som er nødvendig.

hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/62192-m%C3%A5-man-ha-lap/#findComment-271857
Del på andre sider

Gjest kjerstim

Hos oss er det nedsatt sædkvalitet som er problemet. Jeg har vært gjennom HCG, men fikk beskjed om at det ikke var nødvendig med Lap. Vi står på liste på Ullevål. Det er vist ikke alle sykehusene som krever dette, men det kan vel være lurt å sjekke kravene for ikke å kaste bort mere tid enn det som er nødvendig.

hilsen

Der var jo du også! Koselig å se deg her igjen. Innlegget over, til dee, lillin osv... er også til deg! Som du ser, har vi også kommet et steg videre, da vi i dag fikk brev om godkjenning fra BUFA. Starter med papirinnsamling (ikke til resirkulering nei!) like over helga tenker jeg... *gleder meg* Når skal dere inn på Ullevål?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/62192-m%C3%A5-man-ha-lap/#findComment-271919
Del på andre sider

Gjest Katheinka

Hei!

Jeg har verken tatt HSG-røntgen eller lap. Kom så langt om på forundersøkelse for lap (i januar) - men intet ble gjort, etter samtykke fra Haugesund. Hausken og legen ble enige om at når damen (altså jeg) har regelmessig mens, påvist eggløsning og ellers ingen plager, er IVF uansett løsningen. Da er det ikke nødvendig å utsette pasienten for en operasjon med narkose, som alltid medfører en liten risiko.

Hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/62192-m%C3%A5-man-ha-lap/#findComment-272255
Del på andre sider

Hei!

Jeg forstår ikke helt hvorfor så mange ikke tar laproskopi selv om det er påvist dårlig sædkvalitet. Det er mange som kan gå rundt med endomtriose uten å vite om det eller ha spesielle plager - og dette kan jo ha innvirkning på ufrivillig barnløshet. Det sier seg jo selv at hvis mannen har nedsatt sædkvalitet og kvinnen har f. eks. endomtriose på en eller begge eggstokker så nedsetter dette muligheten for å bli gravid betraktelig. Å gå rett på forsøk uten en grundig undersøkelse synes jeg personlig er lite tilfredsstillende. Jeg kjenner flere, inkludert meg selv, som hadde endo uten å være klar over det. I vårt tilfelle hadde mannen min påvist dårlig sædkvalitet på noen prøver, jeg var ifølge tester "frisk" men hadde kraftig endometriose på den ene eggstokken - noe de fant og opererte med en gang under laproskopi. Det kan hende dette har vært en faktor når det gikk bra på første IVF forsøk..

Mannen min har senere hatt gode prøver, så vær klar over at sædkvaliteten kan skifte.

Lap er lite smertefullt (narkose), du får kun et lite arr i navlen hvis alt er bra og reiser hjem sammen dag.

Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/62192-m%C3%A5-man-ha-lap/#findComment-272467
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Jeg forstår ikke helt hvorfor så mange ikke tar laproskopi selv om det er påvist dårlig sædkvalitet. Det er mange som kan gå rundt med endomtriose uten å vite om det eller ha spesielle plager - og dette kan jo ha innvirkning på ufrivillig barnløshet. Det sier seg jo selv at hvis mannen har nedsatt sædkvalitet og kvinnen har f. eks. endomtriose på en eller begge eggstokker så nedsetter dette muligheten for å bli gravid betraktelig. Å gå rett på forsøk uten en grundig undersøkelse synes jeg personlig er lite tilfredsstillende. Jeg kjenner flere, inkludert meg selv, som hadde endo uten å være klar over det. I vårt tilfelle hadde mannen min påvist dårlig sædkvalitet på noen prøver, jeg var ifølge tester "frisk" men hadde kraftig endometriose på den ene eggstokken - noe de fant og opererte med en gang under laproskopi. Det kan hende dette har vært en faktor når det gikk bra på første IVF forsøk..

Mannen min har senere hatt gode prøver, så vær klar over at sædkvaliteten kan skifte.

Lap er lite smertefullt (narkose), du får kun et lite arr i navlen hvis alt er bra og reiser hjem sammen dag.

Mvh

Nei du har rett. Kan hende jeg har det - fint å la seg sjekke iallefall.

Får høre hva de sier. Men jeg går inn for å gjøre det. Greit å være forberedt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/62192-m%C3%A5-man-ha-lap/#findComment-272469
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...