Gå til innhold

Borre i badevegger med fliser...

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei!

vilket bor du skal bruke vet jeg ikke, menjeg har et tips ang boringen :o)

Ta maskeringstape og tape et kryss med den der du skal borre. Da sklir ikke boren og ikke sprekker flisen.

Man skal vel også helst sette skruen i flisen, da fugen blir for svak, det har i alle fall jeg hørt og praktisert her i huset :o)

Lykke til!

Hilsen Maya

http://www.marcus2000.com/~mamma

Hei!

vilket bor du skal bruke vet jeg ikke, menjeg har et tips ang boringen :o)

Ta maskeringstape og tape et kryss med den der du skal borre. Da sklir ikke boren og ikke sprekker flisen.

Man skal vel også helst sette skruen i flisen, da fugen blir for svak, det har i alle fall jeg hørt og praktisert her i huset :o)

Lykke til!

Hilsen Maya

http://www.marcus2000.com/~mamma

jeg har handlet hyller og knagger med sugekopper pa mique og alhlens og har saledes sluppet a borre.

Gjest Aina E

Du må ikke finne på å bruke slagborr...!

Vanlig drill med murborr i er fint. Sett en tape som nevnt for at ikke boret skal skli.

Så bruker du skruer med sånn "plastdings" som du presser inn først. (Husker ikke hva det heter. Murskruer, kanskje)

Hilsen eks-fliselegger,

gurin1365380350

Bruk et nytt murbor i en drill UTEN slag. (viktig! med slag sprekker flisen) glasuren er hard. men når du er gjennom den så går det raskt.Sett inn plastplugg i hullet og skru fast. Det sitter bedre i flisa en i fugen, for der er det oftest bare gips bak

Hei,

I flisebutikken har de glassbor, som er bedre enn vanlige bor til fliser.

Forsøk å 'kakke' forsiktig i overflaten på flisene, slik at boren ikke sklir over hele flisen. (Bedre enn tape.)

Hvis det er murvegg/solid treverk bak flisene, kan du bore i fugene. Hvis det er gips, bor i selve flisen.

Lykke til!

Med vennlig hilsen

Annonse

Gjest Aina E

Hei,

I flisebutikken har de glassbor, som er bedre enn vanlige bor til fliser.

Forsøk å 'kakke' forsiktig i overflaten på flisene, slik at boren ikke sklir over hele flisen. (Bedre enn tape.)

Hvis det er murvegg/solid treverk bak flisene, kan du bore i fugene. Hvis det er gips, bor i selve flisen.

Lykke til!

Med vennlig hilsen

Ikke for å blande meg oppi alt mulig, men du må ikke "kakke forsiktig".

Grunnen til dette er at flisa har et tynt belegg, altså en glasur på toppen, som tykkelsen varierer på. Denne glasuren er veldig hard og av og til skjør, og dermed kan den sprekke, uten at flisa gjør det.

Litt av meningen med tapen, er at du skal hindre en slik sprekkdannelse i glasuren.

Murboret/drillen gjør at du får en jevn bevegelse som ikke "banker" i stykker noe.

Derfor skal du heller ikke bruke slagborr, fordi det banker samtidig mens du borrer.

Eks: Du skal lage hull i et glass... Ville du banket hull i det, eller borret det??

Ser du har fått endel tips angående borr:-))

Jeg har unngått å borre i flisene, jeg har borret i fugene. Årsaken til det er at jeg da kan fjerne det jeg har montert uten at det vil synes i ettertid. Det er bare å tett igjen hullene med fugemasse.

Hullene i flisene klarer du ikke å tette og det skal mye til at det du nå monterer blir hengende der for evig tid.

Ikke for å blande meg oppi alt mulig, men du må ikke "kakke forsiktig".

Grunnen til dette er at flisa har et tynt belegg, altså en glasur på toppen, som tykkelsen varierer på. Denne glasuren er veldig hard og av og til skjør, og dermed kan den sprekke, uten at flisa gjør det.

Litt av meningen med tapen, er at du skal hindre en slik sprekkdannelse i glasuren.

Murboret/drillen gjør at du får en jevn bevegelse som ikke "banker" i stykker noe.

Derfor skal du heller ikke bruke slagborr, fordi det banker samtidig mens du borrer.

Eks: Du skal lage hull i et glass... Ville du banket hull i det, eller borret det??

Hei,

Men det er forskjell på fliser og glass... Fliser har jo 'emalje' på toppen.

Det var rørleggeren (som lager hull i fliser 'halve dagen') som viste meg hvordan man skulle lage hull.

Men jeg er enig i at man skal være forsiktig.

Med vennlig hilsen

Gjest Aina E

Hei,

Men det er forskjell på fliser og glass... Fliser har jo 'emalje' på toppen.

Det var rørleggeren (som lager hull i fliser 'halve dagen') som viste meg hvordan man skulle lage hull.

Men jeg er enig i at man skal være forsiktig.

Med vennlig hilsen

Rørleggere kan ikke en dritt om det der.

Har du noen idè om hvor mange fliser jeg har måttet bytte fordi rørleggerene ikke aner hvordan de lager høl i flisa??

De kan ikke borre hull til røra sine en gang, fordi de må VI kappe til på forhånd.

Så det så. Der veit du ikke hva du snakker om, gitt.

Rørleggere kan ikke en dritt om det der.

Har du noen idè om hvor mange fliser jeg har måttet bytte fordi rørleggerene ikke aner hvordan de lager høl i flisa??

De kan ikke borre hull til røra sine en gang, fordi de må VI kappe til på forhånd.

Så det så. Der veit du ikke hva du snakker om, gitt.

Denne rørleggeren er også murer så han vet hva han snakker om. Derutover så boret han en rekke hull i store spanske fliser (ca en halv meter høye hver) uten noe som helst problem.

Å bore større hull i fliser til rør er et annet problem; heller ikke videre vanskelig så lenge man har enkelt utstyr og rennende vann.

Med vennlig hilsen

Gjest Aina E

Denne rørleggeren er også murer så han vet hva han snakker om. Derutover så boret han en rekke hull i store spanske fliser (ca en halv meter høye hver) uten noe som helst problem.

Å bore større hull i fliser til rør er et annet problem; heller ikke videre vanskelig så lenge man har enkelt utstyr og rennende vann.

Med vennlig hilsen

Jada, o' store allvitende...

Annonse

Gjest Aina E

Tja - det var du som dummet deg grundig ut ved å påstå at du visste bedre enn rørleggeren jeg brukte.

Med litt øvelse klarer du det vel du også.

Lykke til! :-)

Med vennlig hilsen

Har du fått med deg at jeg har jobbet som fliselegger?

Hva får deg til å tro at jeg ikke greier det?

Jeg har tross alt gjort det "en million" ganger uten en eneste klage hittil...

Det ser ut som om rørleggeren din har hatt flaks, spør du meg.

Jeg tror vel heller jeg får ønske deg lykke til... videre med livet ditt! (PS: Har du noen venner egentlig?)

Med vennlig hilsen

En rørlegger som også er murer? Bare det burde jo få deg til å reagere.

Gjest Aina E

Tja - det var du som dummet deg grundig ut ved å påstå at du visste bedre enn rørleggeren jeg brukte.

Med litt øvelse klarer du det vel du også.

Lykke til! :-)

Med vennlig hilsen

Forresten... En rørlegger som også er murer? Hvilket av yrkene har han fagbrev i, da? To utdannelser er jaggu bra, gitt. Det fins nok av disse såkalte "altmuligmennene" som kan litt om alt, men ingen av dem kan alt de trenger om den ene tingen de egentlig burde.

PS: Det er ikke emalje som flisene er belagt med.

En rørlegger som også er murer? Bare det burde jo få deg til å reagere.

Jeg konstaterer bare at han har laget ørten hull i fine importerte fliser, uten så mye som en sprekk, eller ødelagt flis.

Om han har fagbrev som elektriker, snekker eller er psykolog er selvsagt underordnet. Faktum er at han åpenbart mestrer oppgaven.

Med vennlig hilsen

Har du fått med deg at jeg har jobbet som fliselegger?

Hva får deg til å tro at jeg ikke greier det?

Jeg har tross alt gjort det "en million" ganger uten en eneste klage hittil...

Det ser ut som om rørleggeren din har hatt flaks, spør du meg.

Jeg tror vel heller jeg får ønske deg lykke til... videre med livet ditt! (PS: Har du noen venner egentlig?)

Det virker som (fra dine innlegg kl 11:57 og fremover) som om du bruker mer tid på å slenge dritt enn på å lage hull i fliser.

At du ikke kan akseptere at andre enn deg kan lage hull i fliser er selvsagt ditt eget problem.

Jeg har, forøvrig, både mange venner og flotte fliser.

Med vennlig hilsen

Gjest Aina E

Det virker som (fra dine innlegg kl 11:57 og fremover) som om du bruker mer tid på å slenge dritt enn på å lage hull i fliser.

At du ikke kan akseptere at andre enn deg kan lage hull i fliser er selvsagt ditt eget problem.

Jeg har, forøvrig, både mange venner og flotte fliser.

Med vennlig hilsen

"Det virker som (fra dine innlegg kl 11:57 og fremover) som om du bruker mer tid på å slenge dritt enn på å lage hull i fliser."

Tja, jeg jobber ikke lenger, for jeg er nå ufør, men det er en annen sak. Ellers bruker jeg ikke tid på å slenge dritt til andre enn de som bevisst kverulerer med meg.

"At du ikke kan akseptere at andre enn deg kan lage hull i fliser er selvsagt ditt eget problem."

He, he. Jeg bare forsøker å forhindre at sånne som deg ødelegger andres bad med råd som ikke er så gode.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...