Gå til innhold

Katt eller ikke katt...


Gjest Arkana

Anbefalte innlegg

Gjest Arkana

Vi bor i blokk hvor det er lov å ha katt, men jeg mener at det er unaturlig for en katt å være inne hele tiden så vi har derfor bestemt oss for å vente til vi har flyttet. Men nå har det seg slik at noen vi kjenner må kvitte seg med sin innekatt, og om to uker blir den avlivet hvis ingen vil ha den. Vi har allerede sagt nei, men jeg synes liksom det er litt synd om den skal dø, det er jo ikke mer naturlig det enn å ha den inne. Så jeg vet ikke helt hva vi skal gjøre da... Jeg er veldig veldig glad i katter, men det strider jo bittelitt imot mine prinsipper når det er en innekatt, selv om det er ikke er meg som gjorde den til det. Hva ville dere gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke prøvd å ha innekatt, men etter å ha mistet flere av mine katter i trafikken vurderer jeg det faktisk sterkt neste gang jeg skal anskaffe katt. De to jeg har nå er vant til å være ute og ville sikkert vantrives med å være inne hele tiden, men en katt som alltid har vært innekatt og likevel virker harmonisk og tilfreds har det helt sikkert godt.

Om du skal takke ja til denne katten må du avgjøre ut fra om du virkelig ønsker deg en katt nå, og om du er villig til å ta det ekstra arbeidet det medfører å ha katten inne.

Ellers synes jeg venninnen din bør kunne jobbe litt mer aktivt for å omplassere katten hvis ikke du vil ha den. Å bare avlive den uten videre er alt for lettvint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke noe som heter inne og ute katt da, selv om enkelte katter(rasekatter) er litt latere, og ikke har det store jaktinnstinktet.

Foreldrene mine har en perser, og den skulle de i utgangspunktet ha inne. Men den ble luftet ute med bånd i starten, men det båndet likte den ikke noe særlig, for båndet virket veldig unaturlig for den. Nå får den gå ut når den vil, og det liker den selvfølgelig veldig godt, men den ligger veldig mye inne og sover også da.(de bor på "landet")

Selv om katten er vant til å være inne, så er det ikke noe problem å venne den til å være ute?. Værre er det med en katt som er vant til å være ute, som ikke får gå ut...det blir en lite fornøyd katt.

Skjønte ikke helt problemstillingen jeg men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som bare avliver katten, så fort de ikke kan ha katten lenger, synes jeg ikke skulle hatt seg katt,eller dyr i det hele tatt. Dette vitner jo om at man ser på dyret mer som en ting, enn som ett levende dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du egentlig ikke hadde tenkt å ha en innekatt, så synes jeg ikke du burde ta imot denne katten. Vent heller til du flytter slik at du kan velge en katt som du ønsker deg.

At den eventuelt avlives om ikke dere tar den inn burde da ikke være noe dere skal ta hensyn til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lynx har et meget godt poeng. Du sier at det er unaturlig for en katt å være inne. Jeg spør da; er det naturlig for en katt å være ute i et tettbebygd og trafikkert strøk, hvor biler bare en en av farene den ellers ikke ville vært utsatt for i naturen? Jeg mener nei. Det er ikke galt for en katt å være inne, så lenge den er vant med det fra den er liten. Når det gjelder rasekatter er det også sant, som noen her sa, at enkelte raser er litt latere og har mindre jaktinstinkt enn katter flest. Men det sjelden det er tilfelle. Hovedpoenget med å ha en innekatt, kontra en utekatt i et unaturlig utemiljø, er for å beskytte den. "Better inside and fat than outside and flat".

(I USA er forøvrig gjennomsnittlig levealder for utekatter 4-5 år, mens det for innekatter er 15-16 - og utekattene dør veldig sjelden av naturlige årsaker).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du skal ha innekatt så bare pass på å ikke skaffe deg en abbyssiner..de MÅ være ute..har et enormt energibehov.

Tror det er den eneste rasekatten som ikke kan være innekatt..(har du masse inneplass og apparater som kan aktivisere den går det sikkert greit). Jeg har en selv og den klikker hvis den må være inne mer enn en dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Med Påholden Penn

Min erfaring sier at en katt kan være inne hvis den alltid har vært det. En innekatt trenger kanskje en kompis hvis den skal være alene om dagen når alle andre familiemedlemmer er borte, nemlig en katt til. Persere er roligere og flenger som regel ikke tapeter og møbler. Klipp gjerne klørne litt. Lag en fantasifull hus/tre/hulegreie med tepperester til å klatre i og klore på. Modeller finnes på nettet og i kattebøker. Lek kjappe jaktleker med katten en stund om kvelden når du kommer hjem, så den får litt stimuli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arkana

Jeg har ikke prøvd å ha innekatt, men etter å ha mistet flere av mine katter i trafikken vurderer jeg det faktisk sterkt neste gang jeg skal anskaffe katt. De to jeg har nå er vant til å være ute og ville sikkert vantrives med å være inne hele tiden, men en katt som alltid har vært innekatt og likevel virker harmonisk og tilfreds har det helt sikkert godt.

Om du skal takke ja til denne katten må du avgjøre ut fra om du virkelig ønsker deg en katt nå, og om du er villig til å ta det ekstra arbeidet det medfører å ha katten inne.

Ellers synes jeg venninnen din bør kunne jobbe litt mer aktivt for å omplassere katten hvis ikke du vil ha den. Å bare avlive den uten videre er alt for lettvint.

At en katt virker glad om den er inne hele tiden, betyr jo ikke at den ikke ville vært lykkelgere ute. En katt er jo et jaktdyr og det ligger i dens natur at den får være fri til å gjøre det den vil, ute som inne. Jeg synes ikke det er riktig å ha en innekatt, derfor er dette et lite dilemma for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge katten er vant til å være inne, så er det vel greit å overta den. Ellers så er jeg enig med deg, katter bør kjenne singel, sand, grus og gress under potene. Jage sommerfugler og trost. Ikke minst kunne kvesse klørne og klatre i trær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg er litt i tvil om i kva grad eg vil kalle dagens katt for naturlig i det heile tatt...den er da i veldig stor grad blitt tilpassa menneskene i løpet av tusener av år..

men anyway - dersom katten er vokst opp som innekatt, er det ikkje noko problem å ha den inne. og det er såklart heller ikkje noko problem å venne den til å være ute den dagen du flytter til eit sted der den kan det, dersom du vil det! men som prozak seier - ein innekatt lever lenger, fordi den lever beskytta...

hvis du ikkje vil ha denne katten, håper eg du får overtalt eieren til å omplassere den, heller enn avlive den...og lykke til med akkurat den biten... :/ *elsker katter og har 2 stk innekatter som eg fikk fra dyrebeskyttelsen i voksen alder, oppvokste sammen som innekatter :)*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest neineinei

Min erfaring sier at en katt kan være inne hvis den alltid har vært det. En innekatt trenger kanskje en kompis hvis den skal være alene om dagen når alle andre familiemedlemmer er borte, nemlig en katt til. Persere er roligere og flenger som regel ikke tapeter og møbler. Klipp gjerne klørne litt. Lag en fantasifull hus/tre/hulegreie med tepperester til å klatre i og klore på. Modeller finnes på nettet og i kattebøker. Lek kjappe jaktleker med katten en stund om kvelden når du kommer hjem, så den får litt stimuli.

Man skal ALDRI klippe klørne til en katt!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At en katt virker glad om den er inne hele tiden, betyr jo ikke at den ikke ville vært lykkelgere ute. En katt er jo et jaktdyr og det ligger i dens natur at den får være fri til å gjøre det den vil, ute som inne. Jeg synes ikke det er riktig å ha en innekatt, derfor er dette et lite dilemma for meg.

Enig i utgangspunktet,

Men, man innretter seg. Mennesker innretter seg, og det gjør dyr også. Om vi (de) ikke vet bedre, er det ingen grunn til å tro at de ikke er fornøyde. (litt anderledes med mennesker som kan reflektere og resonnere).

Om de hadde vært lykkeligere ute er ikke et relevant spørsmål. Vi kan anta at om katter har det godt, og blir tatt hånd om etter beste evne av eierene, vil den være så lykkelig som den har kjennskap til å være.

Var imot å tre halsband på katt. Helt til vi mistet kattungen. Vi lette og lette. Etter fire mnd. skaffet vi ny kattunge. Når den er ute, har den halsbånd. Vi er ute samtidig.

Vi har nå et dilemma med at vi har funnet den første kattungen. Den er blitt stor og gikk på egen hånd i flere dager da noen ringte. Halsbånd (uten adresse/tlf.nr.) og vi tok henne med hjem.

Har vært imot å ha to katter. "Hva om alle skal ha to (eller flere katter/hunder?). Men vi har to, og vi synes det er vanskelig å velge en bort.

Uansett, det er et annet dilemma. Det som er poenget, er at det kan være flott å oppdatere sine "prinsipper", ettersom hverdagen for både to- og fir-beinte endrer seg.

mvh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal ALDRI klippe klørne til en katt!!!

For noe tull. Klørne på en katt kan fint klippes dersom man a) vet hvordan man gjør det, slik at man ikke klipper for mye og B) bruker en klotang beregnet til katteklør.

Mange katter trenger ikke kloklipp, da de klarer å kvesse, bite (katter biter bed klørne på bakbeina) og slite ned klørne til passe lengde på egenhånd.

Men har man en katt som trenger kloklipp, er det verken farlig eller vondt forutsatt at det gjøres riktig og med riktig verktøy.

Kloklipping forhindrer _ikke_ at katten kvesser klørne. Dette er naturlig (bl.a. markerings-)atferd, og sees også hos katter med amputerte klør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morticia, har tre omplasseringskatter

"Men nå har det seg slik at noen vi kjenner må kvitte seg med sin innekatt, og om to uker blir den avlivet hvis ingen vil ha den. Vi har allerede sagt nei, men jeg synes liksom det er litt synd om den skal dø, det er jo ikke mer naturlig det enn å ha den inne."

Det kan du jo si, men så lenge katten har slått seg til ro med livet som innekatt og trives greit med det, er et fortsatt inneliv et langt bedre alternativ enn avliving.

"Så jeg vet ikke helt hva vi skal gjøre da... Jeg er veldig veldig glad i katter, men det strider jo bittelitt imot mine prinsipper når det er en innekatt, selv om det er ikke er meg som gjorde den til det."

Jeg skjønner at det er et dilemma for deg så lenge du har en prinsipiell holdning om at innekatthold ikke er riktig, men jeg synes du skal legge prinsippene til side og heller forholde deg til realitetene. Denne katten _er_ allerede innekatt, og den kommer til å bli avlivet dersom noen ikke overtar den. Legg innekattspørsmålet til side, og tenk over følgende:

* ønsker jeg å anskaffe katt nå?

* passer livssituasjonen min til å anskaffe katt nå? har jeg tid, lyst og økonomi til å følge opp skikkelig?

* ønsker jeg å overta _denne_ katten?

Slik jeg forstår deg har du ikke tenkt å bli boende der du bor nå for alltid, og det betyr jo faktisk at denne katten er så heldig at den med tid og stunder vil få utemuligheter.

"Hva ville dere gjort?"

Hvis jeg var deg, og kunne svare ja på spørsmålene over om tid, lyst osv., ville jeg overtatt katten.

Du skal naturligvis ikke anskaffe katt om du egentlig ikke har lyst på katt, men hvis det bare er bosituasjonen som stopper deg, og denne katten trives med å være inne, synes jeg du skal redde livet dens.

Jeg ville også skaffet en lekekamerat til den. Pluss at den trenger et skikkelig klatre-/klorestativ og noen leker, selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i utgangspunktet,

Men, man innretter seg. Mennesker innretter seg, og det gjør dyr også. Om vi (de) ikke vet bedre, er det ingen grunn til å tro at de ikke er fornøyde. (litt anderledes med mennesker som kan reflektere og resonnere).

Om de hadde vært lykkeligere ute er ikke et relevant spørsmål. Vi kan anta at om katter har det godt, og blir tatt hånd om etter beste evne av eierene, vil den være så lykkelig som den har kjennskap til å være.

Var imot å tre halsband på katt. Helt til vi mistet kattungen. Vi lette og lette. Etter fire mnd. skaffet vi ny kattunge. Når den er ute, har den halsbånd. Vi er ute samtidig.

Vi har nå et dilemma med at vi har funnet den første kattungen. Den er blitt stor og gikk på egen hånd i flere dager da noen ringte. Halsbånd (uten adresse/tlf.nr.) og vi tok henne med hjem.

Har vært imot å ha to katter. "Hva om alle skal ha to (eller flere katter/hunder?). Men vi har to, og vi synes det er vanskelig å velge en bort.

Uansett, det er et annet dilemma. Det som er poenget, er at det kan være flott å oppdatere sine "prinsipper", ettersom hverdagen for både to- og fir-beinte endrer seg.

mvh.

Tips: Øremerking er synlig, permanent og avlesbart uten spesielt utstyr.

Flott å høre at katten deres dukket opp igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Man skal ALDRI klippe klørne til en katt!!!

Nåja... når du har sett kostbare møbler og høyttalere gå fløyten, og valget står mellom å avlive katten og klippe klørne litt, så er valget enkelt. Å klippe klør er vanligvis ganske effektivt, og jeg ser ikke noen ulemper med det på en innekatt som ikke skal skaffe mat selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

For noe tull. Klørne på en katt kan fint klippes dersom man a) vet hvordan man gjør det, slik at man ikke klipper for mye og B) bruker en klotang beregnet til katteklør.

Mange katter trenger ikke kloklipp, da de klarer å kvesse, bite (katter biter bed klørne på bakbeina) og slite ned klørne til passe lengde på egenhånd.

Men har man en katt som trenger kloklipp, er det verken farlig eller vondt forutsatt at det gjøres riktig og med riktig verktøy.

Kloklipping forhindrer _ikke_ at katten kvesser klørne. Dette er naturlig (bl.a. markerings-)atferd, og sees også hos katter med amputerte klør.

I godt lys kan man, på katter, se "nerven" inne i kloa, og kloa stikker 5-8 mm utenfor denne. Treffer du nerven, får du deg et klor i trynet :-( og da blør det. Da kan du ikke regne med å få klippe klør mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Så lenge katten er vant til å være inne, så er det vel greit å overta den. Ellers så er jeg enig med deg, katter bør kjenne singel, sand, grus og gress under potene. Jage sommerfugler og trost. Ikke minst kunne kvesse klørne og klatre i trær.

Robbe fuglereir. Våre gjorde antagelig rent bord i området. Den skarpe hørselen og observasjonsevnen gjør katten til rene drapsmaskinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...