Gå til innhold

Katt eller ikke katt...


Gjest Arkana

Anbefalte innlegg

Gjest neineinei

Nåja... når du har sett kostbare møbler og høyttalere gå fløyten, og valget står mellom å avlive katten og klippe klørne litt, så er valget enkelt. Å klippe klør er vanligvis ganske effektivt, og jeg ser ikke noen ulemper med det på en innekatt som ikke skal skaffe mat selv.

Du har ikke IQ til å skjønne at katten går løs på møblene av mangel på noe annet å kvesse klørne på og av kjedsomhet da? Og ha katter inne uten at de har selskap er dyreplageri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ulv I Faarikaal

Du har ikke IQ til å skjønne at katten går løs på møblene av mangel på noe annet å kvesse klørne på og av kjedsomhet da? Og ha katter inne uten at de har selskap er dyreplageri.

IQ ?

Selvfølgelig kvesser den klørne på det den finner mest egnet, lager du et "lekeapparat" med løkkevevde tepperester, blir det mer fristende enn høyttalertrekk og møbler. En innekatt som er alene om dagen bør ha en kompis. Har aldri ment noe annet jeg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At en katt virker glad om den er inne hele tiden, betyr jo ikke at den ikke ville vært lykkelgere ute. En katt er jo et jaktdyr og det ligger i dens natur at den får være fri til å gjøre det den vil, ute som inne. Jeg synes ikke det er riktig å ha en innekatt, derfor er dette et lite dilemma for meg.

Det er vel ingen tvil om at det er mest naturlig for en katt å være ute, men når den ikke kjenner til noe annet alternativ så har den det ikke vondt som innekatt, slik jeg ser det. Satt på spissen må du vel i dette tilfellet velge mellom å tilby katten et liv som innekatt eller ikke noe liv i det hele tatt. Når det er sagt, mener jeg fortsatt at det ikke er ditt ansvar, og du skal ikke ha dårlig samvittighet hvis du velger å vente med katt til du har mulighet til å ha den utendørs. Hvis venninnen din velger å avlive katten i stedet for å gjøre et seriøst forsøk på omplassering, er det hennes ansvar. I så tilfelle burde hun i alle fall aldri mer anskaffe seg et dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåja... når du har sett kostbare møbler og høyttalere gå fløyten, og valget står mellom å avlive katten og klippe klørne litt, så er valget enkelt. Å klippe klør er vanligvis ganske effektivt, og jeg ser ikke noen ulemper med det på en innekatt som ikke skal skaffe mat selv.

Kloklipping vil sjelden ha som effekt at katten slutter å kvesse klørne.

For det første er kvesseritualet naturlig atferd hos katter, en kombinasjon av kvessing, markering og strekking.

For det andre består klørne hos katter av tynne skjellag som kontinuerlig skiftes ut.

At klørne holdes i passe lengde skyldes først og fremst slitasje (også fra kvessing dersom flaten som brukes er solid nok -- en vanlig sofa er ikke det :)), samt at katter, som nevnt, biter klørne på bakbeina i passe lengde.

Det er sjelden nødvendig å klippe klørne på en aktiv utekatt, men en del innekatter vil trenge en stuss innimellom.

For å forhindre kloring på møbler, høyttalere o.l. må man sørge for at katten har et alternativ i et skikkelig klatre-/klorestativ med god høyde (katter foretrekker å kunne strekke ryggen når de kvesser klørne). Hvis dette er på plass fra første dag vil innlæringen som regel gå lettere enn om man etterhvert skal avlære dårlige vaner, men det er slett ikke umulig å få en sofaslasher til å gå over til stativet ved hjelp av avleding og forsterking av gode vaner.

Stativet kan gnis inn regelmessig med Valerianantinktur (fås på apoteket) eller Catnipspray (fås i dyrebutikken). Sofaer o.l. kan om nødvendig skjermes i en overgangsperiode med Get Off-spray (fås i dyrebutikken), aluminiumsfolie e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I godt lys kan man, på katter, se "nerven" inne i kloa, og kloa stikker 5-8 mm utenfor denne. Treffer du nerven, får du deg et klor i trynet :-( og da blør det. Da kan du ikke regne med å få klippe klør mer.

Snakker du av personlig erfaring, Ulv i Faarikaal? :)

Det er helt riktig som du sier, at innerste delen av kloa har en blodfylt nerve innenfor skjellagene, og at den kan sees tydelig i godt lys.

Klipper man nerven har man uansett klippet _altfor_ langt inn. På en katt med normale klør er det ikke nødvendig å klippe mer enn et par millimeter med jevne mellomrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Snakker du av personlig erfaring, Ulv i Faarikaal? :)

Det er helt riktig som du sier, at innerste delen av kloa har en blodfylt nerve innenfor skjellagene, og at den kan sees tydelig i godt lys.

Klipper man nerven har man uansett klippet _altfor_ langt inn. På en katt med normale klør er det ikke nødvendig å klippe mer enn et par millimeter med jevne mellomrom.

Ulver har også klør, men der kan man ikke se nerven. Klørne kan ikke trekkes inn og er kraftigere, de brukes bare for å få litt bedre grep i stor fart på visse underlag. Jakt på sauer i ulendt skogterreng f eks.

Spøk til side, jeg/vi har klipt mange katteklør, ja. Og vil påstå at det har en viss målbar effekt. Som du sier har klorestativet den beste effekten. Et enkelt stativ lages av en 2x2 tom lekt, 1 meter lang, og en sponplate større enn 60x60. Lekten skrus fast med vilkeljern midt på plata så den står rett opp som en stolpe. Både lekten og sponplaten kles med LØKKEVEVD tepperest. Fest teppet med s k 15 mm tacks, spiker med stort hode. Katten vil nå kunne få feste med bakpotene i plata og strekke seg og feste kløra rundt stolpen. Etter en stund må teppet byttes, da det blir lange løse tråder og helt fillete. Jeg ser med skrekk på at det hadde skjedd med sofaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ulver har også klør, men der kan man ikke se nerven. Klørne kan ikke trekkes inn og er kraftigere, de brukes bare for å få litt bedre grep i stor fart på visse underlag. Jakt på sauer i ulendt skogterreng f eks.

Spøk til side, jeg/vi har klipt mange katteklør, ja. Og vil påstå at det har en viss målbar effekt. Som du sier har klorestativet den beste effekten. Et enkelt stativ lages av en 2x2 tom lekt, 1 meter lang, og en sponplate større enn 60x60. Lekten skrus fast med vilkeljern midt på plata så den står rett opp som en stolpe. Både lekten og sponplaten kles med LØKKEVEVD tepperest. Fest teppet med s k 15 mm tacks, spiker med stort hode. Katten vil nå kunne få feste med bakpotene i plata og strekke seg og feste kløra rundt stolpen. Etter en stund må teppet byttes, da det blir lange løse tråder og helt fillete. Jeg ser med skrekk på at det hadde skjedd med sofaen.

Jøss, så flink du er, og takk for ideen.

Hittil har jeg tatt den late utveien når jeg trenger stativer (øh, "trenger" er et ganske vidt begrep, her i huset er det fullt opp), men heldigvis har jeg en pusher med snille priser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...