Gå til innhold

er virkningen på p-sprøyta allerede borte?

Anbefalte innlegg

Gjest kvitsymra

Tok den siste sprøyta i slutten av mars.

Har småblødd i ei uke, med murrende "småsmerte" i magen de første dagene. Synes det er vanskelig å avgjøre om dette er mens eller en blødningsforstyrrelse. Mens jeg brukte p-sprøyte kunne jeg få småblødning som varet max 2 dager, etter mentale pressituasjoner. (som under eksamen)

Denne uken har blødningene hatt mer mengde, og varte i ei uke.

Da jeg hadde mens som tenåring var blødningene mye sterkere og det var "klumper"... og den varte opp mot ei uke.

Er virkingen på p-sprøyta allerede borte, slik at jeg kan bli gravid nå?

Hvis dette var mens. Hvorfor var blødningene mindre enn hva jeg hadde som tenåring?

Vet ikke om alderen er en avgjørende faktor... jeg er 29 år.

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Virkningen av p-sprøyten kan sitte i kroppen mange måneder, i noen tilfeller i et helt år. Det er ikke til å forutsi når du får eggløsning og kan bli gravid, men husk at eggløsning kommer to uker før mensen, så i du kan bli gravid før du har fått skikkelig menstruasjon. Med hensyn til regelmessighet i blødningene kan det endre seg med alderen, og du har tilsynelatende brukt p-sprøyte i mange og da kan mye ha endret seg. Du må være tålmodig og vente, men kan trøste deg med at ca 80% blir gravide innen et år etter de har sluttet med p-sprøyte. Lykke til.

Gjest kvitsymra

Virkningen av p-sprøyten kan sitte i kroppen mange måneder, i noen tilfeller i et helt år. Det er ikke til å forutsi når du får eggløsning og kan bli gravid, men husk at eggløsning kommer to uker før mensen, så i du kan bli gravid før du har fått skikkelig menstruasjon. Med hensyn til regelmessighet i blødningene kan det endre seg med alderen, og du har tilsynelatende brukt p-sprøyte i mange og da kan mye ha endret seg. Du må være tålmodig og vente, men kan trøste deg med at ca 80% blir gravide innen et år etter de har sluttet med p-sprøyte. Lykke til.

Det virker som om du lagrer svarene dine og bruker dem og om og igjen på spørsmål som ligner på hverandre. Synes ikke du svarte på spørmålet mitt ut fra de opplysningene jeg gav.

Gjest byhuldra

Det virker som om du lagrer svarene dine og bruker dem og om og igjen på spørsmål som ligner på hverandre. Synes ikke du svarte på spørmålet mitt ut fra de opplysningene jeg gav.

Ja, dette var tynt hvis det er så at du betalte for dette svaret!

• 2 uker senere...
Mette Moen, Gynekolog

Jeg beklager at du ikke var fornøyd med svaret på "er virkningen på p-sprøyta allerede borte? ". Det var ikke noe standard-svar, men mer presist er det ikke mulig å komme, men jeg skal utdype det punkt for punkt:

Tok den siste sprøyta i slutten av mars.

Har småblødd i ei uke, med murrende "småsmerte" i

magen de første dagene. Synes det er vanskelig å

avgjøre om dette er mens eller en blødningsforstyrrelse.

Svar: Det er ikke mulig å si om en slik blødning er en vanlig mens som kommer etter en eggløsning eller om det er en blødning som følge av p-sprøyten.

Mens jeg brukte p-sprøyte kunne jeg få småblødning

som varet max 2 dager, etter mentale pressituasjoner.

(som under eksamen) Denne uken har blødningene hatt

mer mengde, og varte i ei uke.

Svar: Det er ikke noe mønster i hvordan blødninger er under p-sprøyten. Noen er svake, noen varer kort tid, andre kan være lange og sterke.

Da jeg hadde mens som

tenåring var blødningene mye sterkere og det var

"klumper"... og den varte opp mot ei uke.

Svar: Med årene endrer blødninger seg hos noen kvinner. Du opplyser ikke hvor lenge du har brukt p-sprøyten? Men muligens i mer enn ti år.

Er virkingen på p-sprøyta allerede borte, slik at jeg kan

bli gravid nå?

Svar: det kan man ikke si noe om, men som jeg svarte tidligere kommer eggløsningen to uker før menstruasjonen blir normal, så man kan bli gravid før det hele er kommet i system igjen.

Hvis dette var mens. Hvorfor var

blødningene mindre enn hva jeg hadde som tenåring?

Svar: som anført kan mye endre seg med årene.

Jeg håper det var svar på dine spørsmål, men mer presist er det ikke mulig å svare da intet følger fast system med p-sprøyte.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...