Gå til innhold

Begynnende overgangsalder?

Anbefalte innlegg

Gjest 1965 modell

Hei!

Jeg lurer på om jeg har kommet i overgangsalderen.

Jeg er en kvinne på 36 år. Har ingen barn, men flere mislykkede ivf-forsøk, det siste for 2 år siden, der jeg trengte høyere og høyere dose hormoner for hvert forsøk, og eggenes kvalitet hele tiden falt.

Jeg har hatt regelmessig menstruasjon siden jeg var 13 år, (25-28 dagers syklus) bortsett fra det siste halvåret. Nå har den kommet litt i hytt og vær, noen ganger for tett og noen ganger med for stort mellomrom. Nå har det ikke vært antydning til blødning på 2 måneder.

Har ellers ikke noe symptomer av noe slag, er nogenlunde normalvektig og ellers frisk og rask. Eneste er at stoffskiftet lå litt i overkant av normalen ved sist sjekk for ca 1/2 år siden, men ikke så galt at jeg måtte ta noen medisiner.

Det jeg lurer på, er om dette kan være noe annet, så jeg bør gå til legen og få sjekket det opp?

Og ellers, jeg bryr meg ikke om fruktbarheten min mer (adopterer!!) og blødningene kan jeg for all del klare meg foruten, men jeg vil jo ikke bli gammel før tiden. Det er jo tidlig å få overgangsalder, og ikke likt noen av mine formødre, som alle har vært rundt 50 år. Vil jeg bli rynket og gråhåret tidligere enn jeg ellers hadde blitt det?

Hva med beinskjørhet? Kreftfare? Bør jeg ta noe tilskudd?

Takk for svar! :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/63147-begynnende-overgangsalder/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Hos noen få prosent av kvinner kommer overgangsalderen før 40 år. Det kan man sjekke med blodprøve som vil vise lavt østrogennivå, høyt nivå av FSH og LH. Ved så tidlig overgangsalder vil man anbefale hormontilførsel for å forebygge benskjørhet og symptomer (hetetokter og nattesøvn)frem til 'normal overgangsalder'. Det er ikke større risiko for kreft ved tidlig overgangsalder, men muligens større risiko for hjerte-kar sykdommer.

Jeg vil anbefale deg å snakke med din lege om hormonbehandling.

'

Gjest 1965 modell

Hos noen få prosent av kvinner kommer overgangsalderen før 40 år. Det kan man sjekke med blodprøve som vil vise lavt østrogennivå, høyt nivå av FSH og LH. Ved så tidlig overgangsalder vil man anbefale hormontilførsel for å forebygge benskjørhet og symptomer (hetetokter og nattesøvn)frem til 'normal overgangsalder'. Det er ikke større risiko for kreft ved tidlig overgangsalder, men muligens større risiko for hjerte-kar sykdommer.

Jeg vil anbefale deg å snakke med din lege om hormonbehandling.

'

Hei igjen!

Så du mener at det er sannsynlig at dette faktisk *er* begynnende overgangsalder og ikke noe annet? Det er ikke noe annet "skummelt" med sånne symptomer?

Når du sier at jeg burde begynne på hormoner, mener du da østrogen? Det har stått så mye negativt om det i avisene i det siste, så det er jeg ærlig talt skeptisk til...

MVH

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...