Gå til innhold

FU: Bøker


kie

Anbefalte innlegg

Singularity

Technothrillere, av f.eks. Tom Clancy, Clive Cussler, Dale Brown, Stephen Coonts m.fl.

Videre litt her og litt der. Gjerne romaner satt inn i en historisk/forhistorisk sammenheng, f.eks. Jan Guilleus bøker fra korsfarertiden og Jean M. Auels bøker fra adskillig lenger tilbake i tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 52
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Wulfi

    6

  • Amiga

    3

  • Babette

    3

  • favn

    3

Mest aktive i denne tråden

Selv var jeg for et par dager siden på det loftet som han skrev "Vildanden" ......Anden var borte, men det var ok å være der for det lixom......

Vildanden, ja.

For veldig mange år siden var en liten Babette i teater og så Anne Marit Jakobsen som en betagende Hedvig. Det satte seg fast i henne.

Det var noe annet enn Play Station, skal jeg si deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny skjønnlitteratur (les: fra dette - eller heter det kanskje forrige nå? - århundret), gjerne europeisk/

indisk/ nordafrikansk/ latinamerikansk. Camus, Mahfouz, Saramago, Cela, Seth, Desai, Céline, Vargas Llosa, Garcia Marquez etc.

Enkelte rykk med krim-, agent- og spenningsbøker, som Mankell, Deaver og Ludlum(!).

Leser du Saramago? Jeg er hektet og skal hvert fall få med meg alt oversatt (har etpar igjen). Utrolige bøker. De gir alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Filosofi, europeisk skjønnlitterær kanon, noen norske klassikere, antikkens dramaer, en og annen ny roman av gudvethvem, en og annen krim, litt om emner jeg liker (foto, kunst, seiling...).

Kort sagt: Mindre og mindre skjønnlitteratur (DESSVERRE), mer og mer fagstoff og annet.

Glemte jeg barnebøker? Litt for de små også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ahh.... Norsk og svensk krim! Slekts-romaner (Elstads Innhaugfolket, Wassmos Dina-trilogi, Viks Elsi Lund-trilogi, Fredrikssons Anna, Hanna og Johanna...!) og morsomme romaner (har akkurat lest Sophie Kinsella "En shoppoholikers hemmelige drømmeverden" og "En shoppoholikers uimotståelige nye verden" og de var morsomme, den andre var faktisk bedre enn den første, selv om ingen av dem var direkte dyyype saker.

I tillegg sørger husets to små for at Ludde, Albert Åberg og Thomas og Emma stadig leses. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen favoritter, men er generelt ikke veldig glad i krim.

Akkurat nå leser jeg "Norsk litteraturhistorie fritt etter hukommelsen" av Knut Nærum, "Polpulærmusikk fra Vittula" av Mikael Niemi og Ole Brumm-boka "Huset på Bjørnehjørnet"

Mitt eksemplar av Nærum er lest i fillebiter. Jeg ler like mye hver gang. Som bibliotekar har jeg nok peiling på norsk litteraturhistorie til å ta poenger og kryssreferanser og jeg må si den boken er dyktig utført. Til og med layouten er parodi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappa Bjørn

Er en hund etter kriminalromaner. Liker best de norske med norske navn og steder.. Er litt merkelig sånn. Det har derfor blitt alt av AnneHolt i det siste (Bortsett fra Mea Culpa. Jeg liker jo øl og tipping også*L*) og Unni Lindell. Siste boken jeg fullførte nå var Rødstrupe av Jo Nesbø. En gripende bok! Tjukke, skjeggete mannen jeg gråt litt, hoppet i stolen og leste til 04.15. Jeg MÅTTE ha slutten der og da. Anbefales på det mest kokende. Noe som har lest den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en hund etter kriminalromaner. Liker best de norske med norske navn og steder.. Er litt merkelig sånn. Det har derfor blitt alt av AnneHolt i det siste (Bortsett fra Mea Culpa. Jeg liker jo øl og tipping også*L*) og Unni Lindell. Siste boken jeg fullførte nå var Rødstrupe av Jo Nesbø. En gripende bok! Tjukke, skjeggete mannen jeg gråt litt, hoppet i stolen og leste til 04.15. Jeg MÅTTE ha slutten der og da. Anbefales på det mest kokende. Noe som har lest den?

Jeg har!!! Jo Nesbø skriver fantastisk bra, synes jeg, og boka er veldig god! Holder nå på med "Ett skritt etter" av Henning Mankell. Den anbefales også!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tassmus

Leser litt av alt mulig jeg, men nylig leste jeg Trist som faen bare så jeg hadde gjordt det. Den gikk på en kort ettermiddag uten dopauser eller telefoner. Den var rett og slett for kort til at den rakk noen som helst innvirkning av hverdagen.

Den samlingen av fullstendig talentløse skolestiler fra barneskolen har jeg aldri vært borti!! "Historier" på helt ned i 100-110 ord uten mening, uten poeng, uten engasjement og ikke minst uten noen som helst form for innlevelse fra forfatterens side. En samling med totalt intetsigende historier. De slutter i det de begynner og har aldri et poeng. Det er en drøss med begynnelser til et mulig førstekapittel til en mulig påtenkt bok............en gang.

Hva er det kritikerne liker med denne boken? Hva er det som gjør at denne rare rusmisbrukeren av en horekunde får den oppmerksomheten etter å ha gitt ut et hefte som kunne vært skrevet som ledd i undervisning og praksis ved en vernet bedrift? Jeg kan bare ikke forstå det............Kritikerne oppfattet trolig boken slik som jeg gjorde. De skjønte ikke en dritt! Men det kan de ikke innrømme, så fremfor å spørre om poenget genierklærer de fyren!

Noen kommentarer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappa Bjørn

Jeg har!!! Jo Nesbø skriver fantastisk bra, synes jeg, og boka er veldig god! Holder nå på med "Ett skritt etter" av Henning Mankell. Den anbefales også!!

Takk for tipset. Skal på biblioteket å se om jeg kan finne hele Staalesen triologien og vil nok ta med denne da. Alltid spennende med ting du ikke kjenner til.*S*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest retvizan

Takk for tipset. Skal på biblioteket å se om jeg kan finne hele Staalesen triologien og vil nok ta med denne da. Alltid spennende med ting du ikke kjenner til.*S*

Gled deg til Staalesen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...