Gå til innhold

Hvem er ansvarlig her?


Solsikke

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hvem som er ansvarlig i denne situasjonen. Vil først understreke at jeg har påtatt meg all skyld og forsøker ikke å unngå den heller men...

Her er situasjonen.

Jeg er på tur til bilen vår, hunden vår har fulgt etter meg. Dette har ikke jeg lagt merke til og han var løs. Så kommer det en sykkelist med en hund i springer. Hunden min springer bort til hunden og sykkelisten ramler av sykkelen. Sykkelisten hadde rimelig stor fart, dette er i en bakke. Sykkelistens egne ord var hadde ikke jeg hatt hjelm hadde dette blitt mye,mye værre. Sykkelisten lå lang flat på bakken og hunden til sykkelisten sprang ut med sykkelen etter seg. Jeg ser at sykkelisten kravler seg opp så jeg springer etter den vettskremte hunden. Min hund gir jeg blanke i. Jeg får tak i sykkelen og sykkelistens hund og får roet ned hunden. Sambo kommer ut å ser til sykkelisten. Det gikk bra med begge både hunden og sykkelisten. Historien blir kanskje litt vel lang nå og det er mere i historien, men jeg slutter av her.

Jeg lurer på hvem som er ansvarlig i dette tilfelle? Sykkelisten, jeg eller begge?

Vil bare understreke at jeg har tatt på meg all skyld. Sjokktilstand og det at min hund var løs gjorde det. Men nå sier alle at det var sykkelisten som hadde det hele og fulle ansvar.

Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 48
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Solsikke

    16

  • spirito

    7

  • Wulfi

    3

  • Reg@l

    3

Mest aktive i denne tråden

Gjest ikke undertegnet

Jeg vil tro at siden det er båndtvang på hunder, er det hundeeiers ansvar dersom den blir løs.....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at siden det er båndtvang på hunder, er det hundeeiers ansvar dersom den blir løs.....?

Uten tvil, ansvaret ligger hos hundeier som ikke har sikret sin hund:-( Det skal være mulig for en hver å gå, springe, sykle, leke eller utøve idrett uten å bli plaget av en løshund. Uansett hvor snill den er , ifølge hundeier:-8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det samme skjedde her også for et par år siden. Hunde-eier ble dømt til å betale sykkelisten et visst beløp i erstatning. (sykkelen ble ødelagt.) Må legge til at i dette tilfellet ville hunde-eier ha DELT skyld. Endte opp med et forlik eller noe greier...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det samme skjedde her også for et par år siden. Hunde-eier ble dømt til å betale sykkelisten et visst beløp i erstatning. (sykkelen ble ødelagt.) Må legge til at i dette tilfellet ville hunde-eier ha DELT skyld. Endte opp med et forlik eller noe greier...

De eneste synlige skadene var på buksa til sykkelisten. Noe jeg umiddelbart sa jeg skulle betale. Jeg la meg langflat og påtok meg som sagt all skyld. Men nå sies det at sykkelisten blir beregnet som kjøretøy og at disse skal vise spesiell aktsomhet. Det kunne vært andre ting som sprang ut i veien, en katt, en annen løshund ett barn. Dette er ikke ting jeg sier for å frata meg noen form for skyld. Den har jeg nemlig allerede påtatt meg.

Noen skremte meg også med at vedkommende kom til å kreve masse for dette. Vi kunne ende opp med utgifter til vetrinær,lege, bukse,jakke,hjelm, briller ja alt vedkommende hadde på seg.

Jeg tror jo ikke at denne sykkelisten kan være så utspekulert da, men så er jo jeg rimelig naiv også da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uten tvil, ansvaret ligger hos hundeier som ikke har sikret sin hund:-( Det skal være mulig for en hver å gå, springe, sykle, leke eller utøve idrett uten å bli plaget av en løshund. Uansett hvor snill den er , ifølge hundeier:-8

Helt klart Spenning og jeg bruker ikke ha hunden min løs på denne måten. Den hadde bare gått ut i ett uoppmerksomt øyeblikk. Og jeg prøver ikke å fraskrive meg noen form for skyld. Har allerde lagt meg langflat og påtatt meg all skyld. Prakket på sykkelisten, navn og telefonnummer selv om sykkelisten ikke ba om det.

Se for øvrig innlegget jeg skrev 20:27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er selvfølgelig ditt ansvar. Du hadde ikke kontroll over hunden din.

Helt klart mitt ansvar at jeg ikke hadde kontroll på min hund. Men nå kunne det jo like gjerne vært sykkelistens hund som forårsaket fallet, det vet jeg ingenting om. Og jeg ante ikke en gang at hunden min var der.

Men som sagt fortsatt er det min feil og jeg har tatt det hele og fulle ansvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at siden det er båndtvang på hunder, er det hundeeiers ansvar dersom den blir løs.....?

Vil tro det hadde vært mitt ansvar om hunden hadde vært i bånd også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart mitt ansvar at jeg ikke hadde kontroll på min hund. Men nå kunne det jo like gjerne vært sykkelistens hund som forårsaket fallet, det vet jeg ingenting om. Og jeg ante ikke en gang at hunden min var der.

Men som sagt fortsatt er det min feil og jeg har tatt det hele og fulle ansvar.

Du gjentar stadig at du har tatt all skyld. Hvorfor spør du oss da ,når du vet at det var ditt ansvar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart Spenning og jeg bruker ikke ha hunden min løs på denne måten. Den hadde bare gått ut i ett uoppmerksomt øyeblikk. Og jeg prøver ikke å fraskrive meg noen form for skyld. Har allerde lagt meg langflat og påtatt meg all skyld. Prakket på sykkelisten, navn og telefonnummer selv om sykkelisten ikke ba om det.

Se for øvrig innlegget jeg skrev 20:27

Hvis du mener du har skylden, hvorfor skriver du da innlegg her i håp om at noen skal si det motsatte??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest retvizan

Helt klart mitt ansvar at jeg ikke hadde kontroll på min hund. Men nå kunne det jo like gjerne vært sykkelistens hund som forårsaket fallet, det vet jeg ingenting om. Og jeg ante ikke en gang at hunden min var der.

Men som sagt fortsatt er det min feil og jeg har tatt det hele og fulle ansvar.

"Men nå kunne det jo like gjerne vært sykkelistens hund som forårsaket fallet, det vet jeg ingenting om."

Det kunne ha vært, men det var det ikke. Dessuten så du vel hva som skjedde?:

"Hunden min springer bort til hunden og sykkelisten ramler av sykkelen."

Klart hunden til syklisten - som attpå til er i bånd - reagerer når hunden din kommer byksende mot den.

Tips: Hvis du ikke allerede har, så tegn en forsikring som sikrer deg i sånne tilfeller. Det vil alltid dukke opp situasjoner hvor hunden kommer seg løs, ev at du mister kontrollen over den på andre måter, og da ligger ansvaret hos deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gjentar stadig at du har tatt all skyld. Hvorfor spør du oss da ,når du vet at det var ditt ansvar?

Fordi jeg fikk høre i ettertid at jeg hadde vært litt vel stormunnet. Tre forskjellige personer mente at det ikke var jeg men sykkelisten som var ansvarlig. Selv synes jeg hele episoden var ekkel og ufyselig. Ble sjokka og er kanskje det litt ennå. Derfor jeg gjentar meg selv hele tiden. Men i alle fall fikk jeg høre at sykkelisten må ha slike farer i hodet sitt og sykkle deretter. Slik at han/hun umiddelbart kan stoppe om slike farer oppstår. Det kunne vært andre ting som sprang ut i veien rett foran sykkelisten. Den ene personen jeg snakket med sa også at det kunne like gjerne vært sykkelistens hund som forårsaket fallet. Denne personen mente dette var mest sansynlig siden sykkelisten hadde falt over styret når hunden min kom fra siden. Dette skjedde så fort at jeg ikke fikk med meg hvor hunden kom fra. Men i følge sykkelisten kom den tre meter fra der sykkelisten falt. Og den kom mot sykkelisten forfra.

Og det som skremmer meg litt nå er at jeg siden jeg har påtatt meg all skyld har lagt meg i en litt sårbar situasjon. Vedkommende kan forlange absolutt alt vedkommende hadde på seg erstattet. Selv om jeg så at det bare buksa som ble revet hull i. Dette kan bli svært så dyrt for meg. Det er vel kanskje dit jeg vil med innlegget mitt. Hvor mye kan jeg ende opp med å betale for? Vetrinærregnin,legeregning,klær, briller o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du hadde jo hunden din løs, men jeg vet ikke hvor langt utenfor tomten deres du var? Det er vel båndtvang nå uansett.

Men syklisten må jo så klart selv ta ansvaret for at hans egen hund ikke springer ut! Det er jo ikke alle andre på hans vei sitt ansvar å sørge for at de to sykler sikkert! Han får kjøre strengere dressur på sin egen hund, sørge for å ikke råsykle så fort med hunden på slep der. Han skal jo alltid passe på å sykle i en avpasset fart slika at han rekker å bremse for ting, mennesker og dyr han møter.

Jeg synes egentlig det var syklisten som skulle tatt mesteparten av skylda. Sykler man med hund, så får man regne med økt risiko, særlig om hunden ikke er skarpt dressert.

Alt i alt er det vel fifty-fifty, delt skyld. Din hund var løs, men det var syklisten som råsyklet så fort at han ikke greide å stoppe eller bremse og kontrollere sin egen hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du mener du har skylden, hvorfor skriver du da innlegg her i håp om at noen skal si det motsatte??

Hei maiken!

Tror nok sjokket henger litt i fortsatt siden jeg ikke får forklart meg slik at dere forstår meg.

Det jeg egentlig er ute etter er å vite hvor mye jeg kan ende opp med å måtte betale.Kan sykkelisten finne ut at jeg skal betale for alt vedkommende hadde på seg, samt lege og vetrinærregninger. Jeg har påtatt meg all skyld ja.Og jeg skal helt klart betale for det som ble ødelagt. Men vedkommende kan jo finne på å forlange erstatning for ting som ikke ble ødelagt under fallet.

Det var dit jeg egentlig ville med mitt innlegg.Hvordan står jeg i forhold til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg fikk høre i ettertid at jeg hadde vært litt vel stormunnet. Tre forskjellige personer mente at det ikke var jeg men sykkelisten som var ansvarlig. Selv synes jeg hele episoden var ekkel og ufyselig. Ble sjokka og er kanskje det litt ennå. Derfor jeg gjentar meg selv hele tiden. Men i alle fall fikk jeg høre at sykkelisten må ha slike farer i hodet sitt og sykkle deretter. Slik at han/hun umiddelbart kan stoppe om slike farer oppstår. Det kunne vært andre ting som sprang ut i veien rett foran sykkelisten. Den ene personen jeg snakket med sa også at det kunne like gjerne vært sykkelistens hund som forårsaket fallet. Denne personen mente dette var mest sansynlig siden sykkelisten hadde falt over styret når hunden min kom fra siden. Dette skjedde så fort at jeg ikke fikk med meg hvor hunden kom fra. Men i følge sykkelisten kom den tre meter fra der sykkelisten falt. Og den kom mot sykkelisten forfra.

Og det som skremmer meg litt nå er at jeg siden jeg har påtatt meg all skyld har lagt meg i en litt sårbar situasjon. Vedkommende kan forlange absolutt alt vedkommende hadde på seg erstattet. Selv om jeg så at det bare buksa som ble revet hull i. Dette kan bli svært så dyrt for meg. Det er vel kanskje dit jeg vil med innlegget mitt. Hvor mye kan jeg ende opp med å betale for? Vetrinærregnin,legeregning,klær, briller o.l.

At du har påtatt deg skylda overfor fyren som ramla av, har vel ingenting å si seinere. Du har vel ikke skrevet under på noe, har du vel? Så at du muntlig har tatt på deg skylda, har man jo bare syklistens ord for. Det kan du trekke tilbake, og skylde på sjokk! Sånt gjør folk i avhør hos purken hele tiden! He-he! :-) !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg fikk høre i ettertid at jeg hadde vært litt vel stormunnet. Tre forskjellige personer mente at det ikke var jeg men sykkelisten som var ansvarlig. Selv synes jeg hele episoden var ekkel og ufyselig. Ble sjokka og er kanskje det litt ennå. Derfor jeg gjentar meg selv hele tiden. Men i alle fall fikk jeg høre at sykkelisten må ha slike farer i hodet sitt og sykkle deretter. Slik at han/hun umiddelbart kan stoppe om slike farer oppstår. Det kunne vært andre ting som sprang ut i veien rett foran sykkelisten. Den ene personen jeg snakket med sa også at det kunne like gjerne vært sykkelistens hund som forårsaket fallet. Denne personen mente dette var mest sansynlig siden sykkelisten hadde falt over styret når hunden min kom fra siden. Dette skjedde så fort at jeg ikke fikk med meg hvor hunden kom fra. Men i følge sykkelisten kom den tre meter fra der sykkelisten falt. Og den kom mot sykkelisten forfra.

Og det som skremmer meg litt nå er at jeg siden jeg har påtatt meg all skyld har lagt meg i en litt sårbar situasjon. Vedkommende kan forlange absolutt alt vedkommende hadde på seg erstattet. Selv om jeg så at det bare buksa som ble revet hull i. Dette kan bli svært så dyrt for meg. Det er vel kanskje dit jeg vil med innlegget mitt. Hvor mye kan jeg ende opp med å betale for? Vetrinærregnin,legeregning,klær, briller o.l.

Ok.Det er ikke lett å ALLTID ha kontroll på hunden sin ,det vet jeg. Ikke sikkert du må betale for ALT hvis det bare var buksa som ble ødelagt. Si at du vil SE det som er ødelagt ,o ta en tur i en sportsbutikk og sjekk ut prisen på det. Og du... En forsikring som "redder deg" i slike situasjoiner er greit å ha :-)

Lykke til :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Men nå kunne det jo like gjerne vært sykkelistens hund som forårsaket fallet, det vet jeg ingenting om."

Det kunne ha vært, men det var det ikke. Dessuten så du vel hva som skjedde?:

"Hunden min springer bort til hunden og sykkelisten ramler av sykkelen."

Klart hunden til syklisten - som attpå til er i bånd - reagerer når hunden din kommer byksende mot den.

Tips: Hvis du ikke allerede har, så tegn en forsikring som sikrer deg i sånne tilfeller. Det vil alltid dukke opp situasjoner hvor hunden kommer seg løs, ev at du mister kontrollen over den på andre måter, og da ligger ansvaret hos deg.

Jeg så ikke hva som skjedde nei. Alt gikk så fort og jeg viste som sagt ikke at hunden var der.

Hvilken forsikring er det du snakker om her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du har påtatt deg skylda overfor fyren som ramla av, har vel ingenting å si seinere. Du har vel ikke skrevet under på noe, har du vel? Så at du muntlig har tatt på deg skylda, har man jo bare syklistens ord for. Det kan du trekke tilbake, og skylde på sjokk! Sånt gjør folk i avhør hos purken hele tiden! He-he! :-) !

ehh jeg er nok blitt litt vel ærlig og stormunnet på mine gamle dager. Har jeg påtatt meg skylden så har jeg påtatt meg skylden. Får overlate det til sambo om det blir for mye styr av dette,

er litt nummen i hele kroppen etter den opplevelsen jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...