Gå til innhold

Kan jeg sole meg?-10 dager igjen til termin!

Anbefalte innlegg

Gjest ikke undertegnet

Hei!

Har 10 dager igjen til termin. Er i kjempegod form og skal nå bare kose meg hjemme til det store skal skje. Av ulike grunner har jeg ikke solt meg i år, men i dag, så kom lysten til å få litt farge. Satte meg ute med en god bok og med bar mage... (Og selvfölgelig godt med solfaktor).

Mitt spörsmål til deg/dere er: Kan jeg ved å sitte ute i solen og varmen skade barnet mitt?? Bör jeg unngå å sole meg? Legge noe over magen??

Nå finner jeg ikke roen, så takk for et svar.

Fortsetter under...

Gjest Uglemor

Jeg satt masse i sola rett før termin da jeg gikk med minsten! Bare du passer på å ikke bli for varm er det ikke farlig. Du bør dekke til magen litt så barnet ikke får det så varmt der inne, det gjorde jeg. Jeg ble forresten mye fortere brun enn vanlig også:-)

Tror du skal være litt forsiktig med det. Lyset fra solen kan treffe barnets øyne.Blir du veldig varm, kan kanskje fostervannet bli for varmt.

Hva?

For det første er hun neppe gjennomsiktig nok til at sol kommer "inn i magen". (Gravide kvinner over hele verden går med bar mage!)

Og for at "fostervannet skulle bli varmt" måtte jo hele kroppen hennes få feber, hvilket ikke skjer.

Enig i at ingen behøver å drive med ekstrem-soling, men "varmt fostervann" er nok neppe noen "fare", men en morsom spøk.

Med vennlig hilsen

Sol deg så mye du ønsker, du! :-)

Det er ingen fare for barnet, forstervannet regulerer selv varmen, og det skal veeeeldig mye til før det begynner å koke.

Det som derimot_kan_skje, er hvis du blir veldig brun på magen, kan denne ved senere somre bli litt mørkere og misfarget enn resten av kroppen, i og med at huden nå er godt spent og forhåpentligvis ikke er det senere.

Selv fødte jeg 10. juli i fjor, etter en meget varm helg som ble tilbrakt på stranden. Har aldri vært så brun, jeg. Og magen, den har heldigvis samme farge i år som årene før :-)

Annonse

Det skader ikke! Tenk på alle andre land i verden, da. Som har sol omtrent hele året, og langt høyere temperaturer enn oss. Bare se på f.eks. Australia.

Babyene i magen tåler vanlig sol godt, men en generell regel er å unngå overdrivelser og overoppheting. Det kjenner du jo selv best, når det egentlig er nok.

Trine Endsjø, jordmor

Det er ingen ting i veien for at du kan sole deg i finværet. Håper solen ikke har forsvunnet i løpet av de dagene som har gått siden du skrev ditt innlegg. Barnet har det trygt og godt i fostervannet som omgir den i magen. Husk at fostervannet har en temperatur på 37 grader og for at denne skal øke, må det adskillig mer varme til enn det som solen klarer å varme opp. Når de gjelder soling i svangerskapet, er det største problemet at den gravide er mer følsom for høye temperaturer og føler raskere ubehag i sterk solvarme. Det er også store sjanser for å få pigmentflekker i svangerskapet, noe som ikke er farlig, men som kan oppleves litt skjemmende, spes. i ansiktet. Dette går imidlertid tilbake før neste solsesong. Det er lurt å være raus med solfaktoren. Ellers vil jeg anbefale deg å drikke rikelig i sola, ha gjerne en kald klut e.l. som du iblant legger på magen for å kjøle deg ned litt. Hvis du har muligheten for å dyppe deg litt i sjøen e.l., så anbefaler jeg det. Det er ingen grunn til at du ikke skal kunne bade i sjøen så lenge det ikke er mistanke om fostervannslekkasje. Hvis slimproppen har gått, bør du også være litt forsiktig, kanskje lurest å holde seg til vassing.

Ønsker deg til lykke med fødselen. Beklager at det tok så lang tid før du fikk svar, men i innkjøringsfasen av det nye systemet her på forumet, har det vært litt kluss i systemet.

Gjest ikke undertegnet

Tror jeg ler meg halvt i hjæl...."Lyset fra solen kan treffe barnets øyne"...*hehehe* Den var ny. :-)

Hva er det som er så morsomt med det da? Vet jeg har lest det et sted at man bør være forsiktig (tror det var i ei bok om graviditet) med soling nettopp p.g.a øynene til fosteret og oppvarming av fostervannet.

Hva er det som er så morsomt med det da? Vet jeg har lest det et sted at man bør være forsiktig (tror det var i ei bok om graviditet) med soling nettopp p.g.a øynene til fosteret og oppvarming av fostervannet.

Jasså, så det har du lest. Hvilken årgang var det på den boka da?

Da jeg gikk høygravid sommeren 1999, spurte jeg min jordmor om dette. Hun sa jeg kunne sole meg så mye jeg orket. Det er ikke skadelig for barnet i det hele tatt (det er bare mor som kan føle ubehag ved soling).

Dette med overoppheting av fostervann er gammel overtro. Og det der tullet med at solen kan treffe øynene til fosteret, og skade det har jeg aldri hørt om før. Helt utrolig at folk kan tro på sånt svada.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...