Gå til innhold

katten går på do i sandkassen


Gjest katteeier

Anbefalte innlegg

Gjest katteeier

Hva gjør jeg med katten min som går på do i sandkassen til barna? Den er renslig og går på do i kassen sin inne + alle steder ute hvor den får gravet, og nå da den oppdaget sandkassen ute er det blitt favoritten. Hvordan skal jeg få slutt på det? Hvordan ville du reagert hvis nabokatten kom i din sandkasse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er klart at jeg ville reagert - barna våre sitter og spiser den sanden ...

Nå vet jeg ikke om du bor i borettslag, men der jeg har bodd så skiftet de ut sanden i lekekassene (annethvert år tror jeg det var). Jeg lurer på om ikke borettslag plikter å gjøre dette med jevne mellomrom. Annethvert år er for sjelden hvis det er mange katter i området og alle bruker sandkassen til å pisse i.

Det kan være en ganske dyr gesjeft for store borettslag, så jeg vet at noen har løst det med å har lokk som dem legger over lekekassene fordi de er så plaget med katter.

Jeg vet ikke helt hva du skal gjøre. Jeg personlig synes det er sykt at katter og hunder konstant skal gå i bånd når dem er ute - selv om jeg vet at det er båndtvang og mange er redd for hunder. Hunder og katter er født til å løpe og jakte/leke (så fremt det ikke er innekatter) - jeg synes det grenser opp til dyreplageri og aldri la dyr løpe løse.

Men i dette tilfelle så må du ta hensyn til barna. Det er helsefarlig å spise sand som det er kattepiss i (det har iallefall jeg_hørt_ ) og da blir det noe annet.

Hvis du bor i borettslag forhør deg med styret. Ellers håper jeg du får mange gode råd her for tiltak du kan gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest katteeier

Den hadde ikke kommet til i min sandkasse for den blir dekket til når den ikke er i bruk.

Det var smart. Pressening eller hva bruker du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest katteeier

Det er klart at jeg ville reagert - barna våre sitter og spiser den sanden ...

Nå vet jeg ikke om du bor i borettslag, men der jeg har bodd så skiftet de ut sanden i lekekassene (annethvert år tror jeg det var). Jeg lurer på om ikke borettslag plikter å gjøre dette med jevne mellomrom. Annethvert år er for sjelden hvis det er mange katter i området og alle bruker sandkassen til å pisse i.

Det kan være en ganske dyr gesjeft for store borettslag, så jeg vet at noen har løst det med å har lokk som dem legger over lekekassene fordi de er så plaget med katter.

Jeg vet ikke helt hva du skal gjøre. Jeg personlig synes det er sykt at katter og hunder konstant skal gå i bånd når dem er ute - selv om jeg vet at det er båndtvang og mange er redd for hunder. Hunder og katter er født til å løpe og jakte/leke (så fremt det ikke er innekatter) - jeg synes det grenser opp til dyreplageri og aldri la dyr løpe løse.

Men i dette tilfelle så må du ta hensyn til barna. Det er helsefarlig å spise sand som det er kattepiss i (det har iallefall jeg_hørt_ ) og da blir det noe annet.

Hvis du bor i borettslag forhør deg med styret. Ellers håper jeg du får mange gode råd her for tiltak du kan gjøre.

Takk for svar:) Tror neppe det er mer skadelig å spise sand med kattepiss på enn uten, hehe...Det er vel mere snakk om hva som er "koselig" å tenke på... Katten får markkur ofte så det er ikke noe problem sånn sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar:) Tror neppe det er mer skadelig å spise sand med kattepiss på enn uten, hehe...Det er vel mere snakk om hva som er "koselig" å tenke på... Katten får markkur ofte så det er ikke noe problem sånn sett.

Jentene mine har spist et helt grustak opp gjennom årene, så ren sand er nå ikke skadelig å spise. Jenny er 7 år nå og kunne like gjerne fortsatt med sand - det er sikkert mer næringsrikt enn Nugatti :)

Jo, men altså - jeg har hørt no om kattepiss i sand, det er ikke direkte skadelig å spise - usunt er vel også et galt ord å bruke, men at barna kan få ganske store plager.

.... vel, jeg regner med at du får høre det her om dette er tilfelle - vær ikke redd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var smart. Pressening eller hva bruker du?

Vi har presenning. Naboen har en slags netting og på lekeplassen er den en slags tykk filt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest katteeier

Søk på zoonose ®

Eller kontakt veterinærinstituttet.

Det er verre enn du tror.

Zoonoser dreier seg om sykdommer overført fra dyr til mennesker. Dreier seg for det meste om campylobacter og salmonella osv fra kjøtt vi spiser. Jeg har ikke hørt om noen sykdommer som blir overført fra katt til menneske bortsett fra toksoplasmose som kun er skadelig for foster (hvis moren er smittet). Det største problemer ved dette er det hygiensike i den forstand at det ikke er hyggelig med katteeksrementer i sandkassen. Farlig er det derimot ikke. Ikke farligere enn alle de andre mikroorganismene som finnes i sandkassen fra før...

Spørsmålet mitt var hva jeg kan gjøre for å få katten til å slutte med dette...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre sier er det ingenting du kan gjøre med _katten_ din for å få slutt på dette, derfor er det sandkassa det må gjøres noe med. Presenning over er den enkleste løsningen -- den holder kattene ute, og er samtidig lett å ta av og på.

Maxbo og lignende butikker må da ha noe slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte selv pressenning over sandkassen tidligere, men syntes det var litt tungvint, spesielt når det blåste. Har nå fått en kamerat av meg til å lage en ramme med hønsenetting på som jeg bare kan løfte bort når kassen skal brukes.....mye enklere!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde blitt svært irritert, men svært lite jeg kunne ha gjort med det. Derfor ville jeg nok lagt presening over sandkassen. I vår kommune står det faktisk at katteeire også er pliktig til å ta opp etter katten sin på lik linje med hunden. Men er det noen som gjør det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest alven

Jeg hadde blitt svært irritert, men svært lite jeg kunne ha gjort med det. Derfor ville jeg nok lagt presening over sandkassen. I vår kommune står det faktisk at katteeire også er pliktig til å ta opp etter katten sin på lik linje med hunden. Men er det noen som gjør det?

Hehe. Litt vanskelig å finne ut hvor katten GRAVER ned bæsjen...

Syns ikke hunder som markerer seg overalt er så kult..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Zoonoser dreier seg om sykdommer overført fra dyr til mennesker. Dreier seg for det meste om campylobacter og salmonella osv fra kjøtt vi spiser. Jeg har ikke hørt om noen sykdommer som blir overført fra katt til menneske bortsett fra toksoplasmose som kun er skadelig for foster (hvis moren er smittet). Det største problemer ved dette er det hygiensike i den forstand at det ikke er hyggelig med katteeksrementer i sandkassen. Farlig er det derimot ikke. Ikke farligere enn alle de andre mikroorganismene som finnes i sandkassen fra før...

Spørsmålet mitt var hva jeg kan gjøre for å få katten til å slutte med dette...?

OK. Jeg lar det med helserisikoen falle, da jeg har hatt den uendelige diskusjonen som styremedlem i et større sameie med 4 store borettslag og 750 husstander OG ca 20 katteeiere, omtalt i aviser i en evighet. En gang for alle: Løsningen er å kvitte seg med alle kattene, men det er visst ikke noen løsning for katteeiere. Jeg tror hele Norge blanda seg oppi det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Jeg lar det med helserisikoen falle, da jeg har hatt den uendelige diskusjonen som styremedlem i et større sameie med 4 store borettslag og 750 husstander OG ca 20 katteeiere, omtalt i aviser i en evighet. En gang for alle: Løsningen er å kvitte seg med alle kattene, men det er visst ikke noen løsning for katteeiere. Jeg tror hele Norge blanda seg oppi det.

Etterstad i Oslo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Etterstad i Oslo?

He-he, vil ikke en haug sinna kjerringer etter meg igjen. Ting endra seg litt etter at jeg sa jeg hadde katt selv, og litt etter sa jeg at det var innekatt, og da starta bråket igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

OK. Jeg lar det med helserisikoen falle, da jeg har hatt den uendelige diskusjonen som styremedlem i et større sameie med 4 store borettslag og 750 husstander OG ca 20 katteeiere, omtalt i aviser i en evighet. En gang for alle: Løsningen er å kvitte seg med alle kattene, men det er visst ikke noen løsning for katteeiere. Jeg tror hele Norge blanda seg oppi det.

Kvitte seg med alle UTEkattene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He-he, vil ikke en haug sinna kjerringer etter meg igjen. Ting endra seg litt etter at jeg sa jeg hadde katt selv, og litt etter sa jeg at det var innekatt, og da starta bråket igjen.

Du kan trygt si det til meg - jeg har verken katt eller hund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...