Gå til innhold

katten går på do i sandkassen


Gjest katteeier

Anbefalte innlegg

Ulv I Faarikaal

Du kan trygt si det til meg - jeg har verken katt eller hund :)

Jeg vil ikke si hverken ja eller nei, for det er ikke så mange slike tilfeller her i landet.

Å bagatellisere helsefaren er å ignorere fakta. Ring vet'ene, de vet. Det er stor forskjell på bruken og risikobildet fra den sanda som brukes under husker og apparater, og den som brukes i sandkassa hvor de minste leker. De minstes kasser må dekkes til med trelokk eller egnet materiale når de ikke brukes, ellers kan de minste få store helseproblemer, det er ikke uten grunn at man bytter sanda. Vi snakker ikke om at alle vil få problemer, men noen få av de minste vil få store problemer, hvis de er uheldige og adferden deres er uheldig i forhold til risikoen zoonose utgjør. Mengden barn, hvor små de er, hvor mange katter, kattenes adferd, barnas adferd osv vil selvsagt spille inn.

Jeg har personlig vært med og gravd ut sandkasser fulle av kattemøkk og kjent dritlukta i nesa fra fersk kattemøkk. Nesten ingen har sett kattene, men møkka er der, den kommer om kvelden og natta, og da er alle katter grå og usynlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hehe. Litt vanskelig å finne ut hvor katten GRAVER ned bæsjen...

Syns ikke hunder som markerer seg overalt er så kult..

Vel hundens markering stinker i alle fall ikke like mye som hankattens markering. Og katter markerer, det kan jeg skrive under på. Her hvor jeg bor stinker det så ille av monskattpess at jeg vurderer å anskaffe meg en mons selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke si hverken ja eller nei, for det er ikke så mange slike tilfeller her i landet.

Å bagatellisere helsefaren er å ignorere fakta. Ring vet'ene, de vet. Det er stor forskjell på bruken og risikobildet fra den sanda som brukes under husker og apparater, og den som brukes i sandkassa hvor de minste leker. De minstes kasser må dekkes til med trelokk eller egnet materiale når de ikke brukes, ellers kan de minste få store helseproblemer, det er ikke uten grunn at man bytter sanda. Vi snakker ikke om at alle vil få problemer, men noen få av de minste vil få store problemer, hvis de er uheldige og adferden deres er uheldig i forhold til risikoen zoonose utgjør. Mengden barn, hvor små de er, hvor mange katter, kattenes adferd, barnas adferd osv vil selvsagt spille inn.

Jeg har personlig vært med og gravd ut sandkasser fulle av kattemøkk og kjent dritlukta i nesa fra fersk kattemøkk. Nesten ingen har sett kattene, men møkka er der, den kommer om kvelden og natta, og da er alle katter grå og usynlige.

Ja, jeg mente jeg hadde hørt no ala det før - og for alt vi vet så er det kanskje du som har fortalt meg det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Vel hundens markering stinker i alle fall ikke like mye som hankattens markering. Og katter markerer, det kan jeg skrive under på. Her hvor jeg bor stinker det så ille av monskattpess at jeg vurderer å anskaffe meg en mons selv.

Kattepiss: hvis du vet hvor det er, kan du tynne ut litt klorin i vann og spørøyte på, det tar vekk lukta men hindrer ikke katta å pisse der. Noe eff middel mot at katta ikke skal pisse der finnes visst ikke ? Snakka med folk som har prøv ALT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest er det det

OK. Jeg lar det med helserisikoen falle, da jeg har hatt den uendelige diskusjonen som styremedlem i et større sameie med 4 store borettslag og 750 husstander OG ca 20 katteeiere, omtalt i aviser i en evighet. En gang for alle: Løsningen er å kvitte seg med alle kattene, men det er visst ikke noen løsning for katteeiere. Jeg tror hele Norge blanda seg oppi det.

Hamar, snekkersveen borettslag eller noe sånt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest alven

Vel hundens markering stinker i alle fall ikke like mye som hankattens markering. Og katter markerer, det kan jeg skrive under på. Her hvor jeg bor stinker det så ille av monskattpess at jeg vurderer å anskaffe meg en mons selv.

Kastrerte hannkatter markerer ikke, eller lukter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kastrerte hannkatter markerer ikke, eller lukter..

Joda, min kastrerte hannkatt markerer så jeg kjenner det. Det lukter ikke så sterkt som fra en som ikke er kastrert, men det kjennes, dessverre.

Det eneste rådet jeg har ang. katter som gjør fra seg i sandkasser, er å dekke til kassen når den ikke er i bruk. Det er klin umulig å holde en utegående katt under kontroll slik man kan gjøre med hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Hamar, snekkersveen borettslag eller noe sånt?

Tja.. det blei så mye oppstyr at folk holdt kattene inne for ikke å få dem forgifta med frostvæske f eks. Frostvæske (glykol) smaker søtt og godt og blandes i kattemat. Dyret dør etter 2-3 dager. Problemet er at gifta ville havne i magen på pinnsvin, grevlinger og mye annet av naturlig fauna som reka rundt om natta og gjerne spiste kattemat. Noen vifta med minkfeller av springfjærfjærgarott-typen og annet skremselsgreier, Unødig og grusomt mot et uskyldig dyr og eiere som bare ikke tok hensyn, til naboers klager på demonisk hyling om natta og pissing på hagemøbler og driting i sandkasser. I følge katteeierne var det dyreplageri å ha katter inne og å kastrere dem.

Ingen ble forgiftet, og ingen prøvde egentlig å forgifte eller skade kattene, men det ble færre katter ute, hensikten oppnådd. Publisitet og fokus har alltid virkning, selv om ingen av truslene settes ut i livet og ingen gjør en katt fortred. All omtale er god omtale i slike saker. Interessant. Mange gliste godt av denne prosessen og fyrte oppunder på faenskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kastrerte hannkatter markerer ikke, eller lukter..

Nei du det vet jeg, men svært få som bruker så mye penger på kattene sine. Det koster desverre å få kattene kastrert. Har svært lyst til å fange tre monser for å ta dem til dyrelegen. Men har faktisk ikke råd til det:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...