Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg (26 år) og min samboer (30)har en datter som ble to år i mai. Da jeg ble gravid med henne var det på første forsøk. P-pillene hadde jeg sluttet med minst et år i forveien, kanskje mer også, jeg husker ikke. Grunnen til det er at jeg har vært så plaget med soppinfeksjon i underlivet. Jeg trodde kanskje det hadde noe med p-pillene å gjøre. Tror ikke det nå lenger, for jeg er fremdeles like plaget. Gidder ikke gjøre noe med det lenger.

Jeg har ikke gått på p-piller siden den gangen. Prevansjonen vi har brukt er å hoppe av i svingen.

I april/mai begynte vi å "slurve" litt for vi syntes det passet å bli gravid igjen. 13.mai var det 14 dager siden jeg skulle hatt mensen. Da var jeg sikker på at jeg var gravid. Tok en graviditetstest som var negativ. Toppen en time etterpå fikk jeg mensen.

Vi fortsatte å prøve, og var spesielt aktive rundt tiden for eggløsning. Neste gang slapp jeg å vente på mensen, den kom to dager for tidlig.

Neste periode hadde vi sex enda oftere. Den 11. juli, når det hadde gått seks dager over dagen jeg skulle hatt mens fikk jeg en rosa-farget utflod. Jeg tok to graviditetstester i løpet av disse seks dagene som begge var negative. Den 15.juli fikk jeg mensen.

Vanligvis går det nøyaktid 28 dager mellom hver første mens-dag. Den har aldri vært så uregelmessig som nå.

Nå lurer jeg på hvorfor jeg ikke blir gravid. Kan det være noe galt? Bør jeg oppsøke lege?

Kan vi gjøre noe spesielt for å lettere bli gravid? Jeg har ikke lyst til at det skal være så veldig stor aldersforskjell på barna mine.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/63986-blir-ikke-gravid/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Det er ikke uvanlig at menssyklus kan endre seg og bli uregelmessig i perioder av vår fertile alder. Det er ingen innlysende forklaring for hvorfor dette har skjedd deg nå. Man vet at psykiske årsaker kan forkludre menssyklus, men det kan også ligge klare fysiske årsaker bak slike uregelmessigheter. F.eks. vet man at kvinner som er undervektige eller trener svært mye, kan i perioder få enten uregelmessig mens eller fullstendig fravær av denne. Jeg synes imidlertid ikke at det er noen større grunn til bekymring ennå i ditt tilfelle. Du får blødninger, og har høyst sansynlig eggløsning ca 14 dager før denne inntreffer. Dere har ennå ikke holdt på så lenge med aktive forsøk at jeg vil kalle det en problem. Hvis dere ikke har lykkes med å bli gravid innen et år fra dere startet å prøve aktivt, synes jeg dere kan oppsøke lege for en evt. utredning.

Ellers vil jeg i mellomtiden anbefale deg å leve sunt og regelmessig. Røyker du, bør du absolutt slutte. Man vet at røykende kvinner får redusert sin fertilitet kraftig. Er du enten undervektig eller overvektig, bør du prøve å oppnå en mer normal vekt. Går du på faste medisiner, bør du få vurdert hos lege hvorvidt disse kan påvirke fertiliteten din (dette gjelder også din mann). Du kan godt begynne å ta folattilskudd allerede nå (0,4 mg daglig), noe man vet kan ha sammmenheng med både misdannelser hos fosteret, men også i forhold til abortrisiko. Du bør også være veldig moderat på alkoholfronten.

Jeg har hørt at enkelte har hatt glede av alternativ behandling, som akupunktur, i sitt forsøk på å bli gravid.

Ønsker dere lykke til videre.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/63986-blir-ikke-gravid/#findComment-283779
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...