Gå til innhold

Visdomstenner og gammel rotfylling


Gjest Tannlegepysen med visdomstannen

Anbefalte innlegg

Gjest Tannlegepysen med visdomstannen

I løpet av dette året har jeg som 30-åring fått en visdomstann i overmunnen. Men rett som det er har det falt av mindre biter av den slik at ca halvparten står igjen nå. Egenlig er det ikke noe ondt, men det er av og til litt ømt under der bitene har falt av når jeg kommer borti med tannbørsten og slikt.

Kommer resten av tanna til å smuldre bort av seg selv, eller er jeg nødt til å gå til tannlegen? (Jeg har forferdelig tannlegeskrekk og har ikke vært hos han på nesten 10 år..., og skrekken er ikke noe mindre av at jeg vet at både mor, onkel og to søstre har så store røtter at tannlegen måtte operere dem...)

(og et annet spørsmål til tannlegen med det samme: Som 12-åring fikk jeg rotfylt og bleket en tann etter en sykkelvelt. Nå holder tanna på å bli gulbrun igjen. Hva skal jeg gjøre med det?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Erik Johannessen, Tannlege

Når tannen din er slik den er skyldes dette nok at den er omfattende skadet av tannråte.

Tannfragmenter brekker og faller ut.

Før eller siden vil tannen bli vond og bør trekkes.

Visdomstenner har et dårlig rykte, men en visdomstann i overkjeven er som oftest lett å trekke. Dersom du venter kan det bli vanskeligere å gjennomføre dette på en enkel måte. At slektninger har kompliserte røtter betyr ikke at du har det.

Prøv å overvinne angsten og gjennomfør dette nå. nformasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av medisinske problemstillinger, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...