Gå til innhold

Hjelp jeg er på jobbjakt igjen:)


Solsikke

Anbefalte innlegg

Etter noen år som hjemmeværende er jeg igjen på jobbjakt. Noe som medfører at jeg må skrive jobbsøknader. Har aldri likt å skrive søknader og har ikke gjort det på svært mange år. Hvordan skriver jeg en søknad? Jeg som ikke har noe fantastisk utdannelse å slå i bordet med. Ei heller noe veldig relevant erfaring.

Hva gjør jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hos aetat finner du tips;

http://www.aetat.no/arbeidssoker/arbsoker_jobbsokertips_hva.shtml

Så du skal ut å søke jobb nå:o)

Noe spesielt du har i sikte?

Har skrevet ut en masse sider derfra. Nei ikke noe spesielt. Bare det er en kontorjobb. Vi får se... er jo så lenge siden jeg har vært i jobb at jeg neppe er kvalifisert til så mye,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du må lage er en CV. Det er en oversikt over all utdanning , jobbpraksis , kurs og ellers erfaring du har fra organisasjoner o.l.

Har du vært hjemmeværende i mange år må du få fram det - da har du jo organisert og stelt for en hel familie.

Den PC erfaringen du har må du få fram.

Du må melde deg ledig hos aetat . Får du ingen jobb hos de spør om de har noen kurs du kan ta imellomtiden - feks. PC kurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest skriv en fin cv

Har skrevet ut en masse sider derfra. Nei ikke noe spesielt. Bare det er en kontorjobb. Vi får se... er jo så lenge siden jeg har vært i jobb at jeg neppe er kvalifisert til så mye,

Du må ihvertfall ikke skrive det! (at du ikke har erfaring osv).

Skriv en kort søknad, vedlagt en kort og oversiktlig CV.

Bruker du en mal (i word, for eksempel) til å skrive CV, bruk bare de overskriftene som passer for deg, og som er relevante for stillingen. Bedre med litt knapp cv enn en som inneholder mye irrelevant.

Lag f.eks en overskrift som heter datakunnskap, og list opp hvilke verktøy du kan og skriv at du bruker dette daglig (dersom du gjør det) At du er komfortabel med internett, e-post, word og andre dokumentbehandlingssystemer, har _masse_ å si, og skriv også at du gjerne setter deg inn i / lærer nye verktøy / systemer. Tror den store forskjellen mellom en god og en dårlig ansatt til en kontorjobb, er om vedkommende har dataskrekk eller ikke. Det er mange som har vært hjemmeværende en del år som ikke vet opp og ned på en datamaskin! Har du laget hjemmesider osv, skriv det! (men ikke legg ved linker til veldig personlige sider).

Få noen som er minst like god på ortografi og gramatikk som deg selv til å lese gjennom cv og søknad før du sender den. Skrivefeil, orddelingsfeil osv må ikke forekomme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du må lage er en CV. Det er en oversikt over all utdanning , jobbpraksis , kurs og ellers erfaring du har fra organisasjoner o.l.

Har du vært hjemmeværende i mange år må du få fram det - da har du jo organisert og stelt for en hel familie.

Den PC erfaringen du har må du få fram.

Du må melde deg ledig hos aetat . Får du ingen jobb hos de spør om de har noen kurs du kan ta imellomtiden - feks. PC kurs.

har vært meldt hos aetat siden i 99 men har ikke akkurat vært nedrendt av stillinger. Aetat har aldri gjort jobben sin særlig bra desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ihvertfall ikke skrive det! (at du ikke har erfaring osv).

Skriv en kort søknad, vedlagt en kort og oversiktlig CV.

Bruker du en mal (i word, for eksempel) til å skrive CV, bruk bare de overskriftene som passer for deg, og som er relevante for stillingen. Bedre med litt knapp cv enn en som inneholder mye irrelevant.

Lag f.eks en overskrift som heter datakunnskap, og list opp hvilke verktøy du kan og skriv at du bruker dette daglig (dersom du gjør det) At du er komfortabel med internett, e-post, word og andre dokumentbehandlingssystemer, har _masse_ å si, og skriv også at du gjerne setter deg inn i / lærer nye verktøy / systemer. Tror den store forskjellen mellom en god og en dårlig ansatt til en kontorjobb, er om vedkommende har dataskrekk eller ikke. Det er mange som har vært hjemmeværende en del år som ikke vet opp og ned på en datamaskin! Har du laget hjemmesider osv, skriv det! (men ikke legg ved linker til veldig personlige sider).

Få noen som er minst like god på ortografi og gramatikk som deg selv til å lese gjennom cv og søknad før du sender den. Skrivefeil, orddelingsfeil osv må ikke forekomme.

Oj da ligger jo jeg langt nede allerde:) Skriver alt for mye feil og slurver alt for mye der. Men lurt det der med at noen andre leser igjennom før den blir sendt.

Og data kan jeg. Ikke mye kanskje men en god del. Hjemmeside har jeg men en svært enkel en og vil ikke akkurat si at jeg er noen ekspert på den siden. Data har jeg aldri fryktet og har lært meg svært mye på egenhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har vært meldt hos aetat siden i 99 men har ikke akkurat vært nedrendt av stillinger. Aetat har aldri gjort jobben sin særlig bra desverre.

Sjekk om du kan ta noen kurs via de da - hvis du ikke har det allerede. Da tenker jeg på kurs som kan være relevante ifht. jobber du kan tenke deg.

Du kan jo gå på firma direkte også og spørre om de har jobber.

Vikarbyrå er jo et bra sted å starte - får du først en fot innenfor et sted er det lettere å få fast jobb derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan enten velge å være lite aktiv engasjert ved å sende søknader og vente på en avgjørelse eller du kan være mye mer aktiv ute hos potensielle arbeidsgivere.

Kanskje jeg skulle ta meg tid til å hjelpe deg? Hmmmm,....vi får se hvis du vil:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk om du kan ta noen kurs via de da - hvis du ikke har det allerede. Da tenker jeg på kurs som kan være relevante ifht. jobber du kan tenke deg.

Du kan jo gå på firma direkte også og spørre om de har jobber.

Vikarbyrå er jo et bra sted å starte - får du først en fot innenfor et sted er det lettere å få fast jobb derfra.

Jeg har sjekka opp kursene og det er ingen relevante. Aetat er vel delvis sluttet med slike kurs etter all kritikken de fikk.

Om jeg ikke har fått meg jobb før skolen starter kontakter jeg vikarbyråene. Ingen problem for meg å få en kiosk eller butikkjobb etter selv å ha drevet en kiosk i noen år. Men det er ikke akkurat drømmejobben da. Også tviler jeg på at det blir så lenge før sykemeldingene hagler om jeg tar en slik jobb, siden hoftene mine er blitt svært kranglete de siste årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan enten velge å være lite aktiv engasjert ved å sende søknader og vente på en avgjørelse eller du kan være mye mer aktiv ute hos potensielle arbeidsgivere.

Kanskje jeg skulle ta meg tid til å hjelpe deg? Hmmmm,....vi får se hvis du vil:-)

Er du min skinnende ridder på sin hvite hest kanskje? Eller er du bare en reddende engel? Jeg tar i mot all hjelp jeg kan få:o) Har funnet to jobber jeg SKAL søke på. Begge er hos staten. Den ene er sekretær, den andre konsulent. Konsulentstillingen er egentlig en resepsjons/sentralbordstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du min skinnende ridder på sin hvite hest kanskje? Eller er du bare en reddende engel? Jeg tar i mot all hjelp jeg kan få:o) Har funnet to jobber jeg SKAL søke på. Begge er hos staten. Den ene er sekretær, den andre konsulent. Konsulentstillingen er egentlig en resepsjons/sentralbordstilling.

Tja si det du, er vel kanskje ingen av delene, men jeg kan noen knep som kanskje kan skaffe deg jobb. Dette er metoder som konsulenter bruke for å hjelpe andre til å få jobb. Noe de selvsagt tar seg rått betalt for:-)))

Men det krever jo litt av deg også da:-))

Men jeg vet ikke hvor mye tid jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har vært meldt hos aetat siden i 99 men har ikke akkurat vært nedrendt av stillinger. Aetat har aldri gjort jobben sin særlig bra desverre.

"har vært meldt hos aetat siden i 99 men har ikke akkurat vært nedrendt av stillinger. Aetat har aldri gjort jobben sin særlig bra desverre. "

Vel, uten utdannelse og uten erfaring er det vel begrenset hvem som vil ansette deg. Du må nok heller tenke i retning kassadame, vaskehjelp, hjemmehjelp osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja si det du, er vel kanskje ingen av delene, men jeg kan noen knep som kanskje kan skaffe deg jobb. Dette er metoder som konsulenter bruke for å hjelpe andre til å få jobb. Noe de selvsagt tar seg rått betalt for:-)))

Men det krever jo litt av deg også da:-))

Men jeg vet ikke hvor mye tid jeg har.

Du får se om du får tid til å hjelpe meg da :)Når jeg er ferdig å skrive søknadene kan jeg jo sende deg dem også kan du se på dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"har vært meldt hos aetat siden i 99 men har ikke akkurat vært nedrendt av stillinger. Aetat har aldri gjort jobben sin særlig bra desverre. "

Vel, uten utdannelse og uten erfaring er det vel begrenset hvem som vil ansette deg. Du må nok heller tenke i retning kassadame, vaskehjelp, hjemmehjelp osv.

Jeg er da ikke fri for utdannelse, har bare ikke noen høyere utdannelse. Og den begynner nok å bli litt gammel. Men jeg har gått Handel og Kontor samt reiselivslinja har faktisk en ås fin tittel som reiselivskoordinator. Har også en haug med datakurs. Har jobbet som litt av hvert. På turistkontor, annonseselger, servitør, barneklesbutikk, barnehageassistent, daglig leder i kiosk (3 år), kiosk, førstesekretær på forværelse til en avdelingssjef), resepsjon/sentralbord og jeg har t.o.m jobbet på forværelset som sekretær hos en advokat. Så en del erfaring har jeg og jeg vil mene mye nok til å slippe en kiosk,bensinstasjon,vaske eller butikkjobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får se om du får tid til å hjelpe meg da :)Når jeg er ferdig å skrive søknadene kan jeg jo sende deg dem også kan du se på dem?

Det kan jeg gjerne gjøre:-))

Skal jeg ellers gi deg noen tips, så kreves det litt mer av deg som sagt og det vil ta litt tid. Men muigheten for at du får jobb kan være større også:-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jeg gjerne gjøre:-))

Skal jeg ellers gi deg noen tips, så kreves det litt mer av deg som sagt og det vil ta litt tid. Men muigheten for at du får jobb kan være større også:-))

Hehehe hva vil det kreve da? Jeg er ikke av typen som liker å stikke meg fram og er vel svært lite pågående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...