Gå til innhold

Har klimaet noe å si på tempramentet vårt?


Solsikke

Anbefalte innlegg

Er de som bor i varmere strøk mer tempramentsfull enn vi som bor i kalde strøk? Og da tenker jeg selvsagt på alle mulige måter. Og er de som kommer fra varmere strøk veldig forskjellige fra oss som kommer fra kaldere strøk?

Samtidig kan jeg jo hive på ett til spm er vi som bor i Nord Norge annerledes i tempramentet og væremåte enn de som bor i Sør Norge?

Fikk mange svar på da jeg spurte om det samme for noen dager siden. Men de fleste som svarte hadde glemt hva jeg egentlig spurte om når de svarte. Derfor spør jeg igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hehe, det tror jeg! - men bare sånn generelt - unntak finnes det alltid!

Stereotyper må jo komme fra et sted! *s*

Oj det glemte jeg selvsagt, skulle hadt med generelt.

Så du mener at jeg som er fra nord er annerledes i tempramentet og væremåte enn deg som er litt lenger sør fra? Du er kanksje litt rundere i kantene enn jeg er*s*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mente selvsagt generelt, så det ikke skulle være noen tvil om det. Unntak finnes det bestandig, som flisa sier :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj det glemte jeg selvsagt, skulle hadt med generelt.

Så du mener at jeg som er fra nord er annerledes i tempramentet og væremåte enn deg som er litt lenger sør fra? Du er kanksje litt rundere i kantene enn jeg er*s*

Jeg kommer fra Trøndelag - og mener at døra til huset mitt er mer åpent enn de som er "ekte" Mossinger. Østfoldinger er STORT SETT mer tilknappet og private enn de lenger nord fra...er mitt inntrykk, så det er kultur/miljøavhengig - helt klart! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer fra Trøndelag - og mener at døra til huset mitt er mer åpent enn de som er "ekte" Mossinger. Østfoldinger er STORT SETT mer tilknappet og private enn de lenger nord fra...er mitt inntrykk, så det er kultur/miljøavhengig - helt klart! :)

Ikke stedsavhengig da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmmm.... Jeg er halvt fransk, altså skulle jeg være temperamentsfull. Men faren min er fra Nord-Norge hvor jeg også er født og oppvokst, altså skulle dette "nøytralisere" temperamentet mitt fordi det er kaldere i nord? Jeg vil nå ikke si at det stemmer helt, og det tror jeg ikke de som kjenner meg ville si heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm.... Jeg er halvt fransk, altså skulle jeg være temperamentsfull. Men faren min er fra Nord-Norge hvor jeg også er født og oppvokst, altså skulle dette "nøytralisere" temperamentet mitt fordi det er kaldere i nord? Jeg vil nå ikke si at det stemmer helt, og det tror jeg ikke de som kjenner meg ville si heller.

Jeg sier jo ikke at det stemmer, jeg spør om det er slik. Du er kanskje ett unntak fra regelen. Eller foresten du er halvt fransk og halvt nordnorsk? Farlig kombinasjon det, du må være svært tempramentsfull da :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj det glemte jeg selvsagt, skulle hadt med generelt.

Så du mener at jeg som er fra nord er annerledes i tempramentet og væremåte enn deg som er litt lenger sør fra? Du er kanksje litt rundere i kantene enn jeg er*s*

Det er stor forskjell, dere nordpå har det med å syte og klage dagen lang hele vintern over hvor fælt, kalt, mørkt og dyrt dere har det og når dere kommer til sommern skryter dere av hvor varmt, lyst, vakkert dere har det med fest, musikk og liv døgnet rundt. Dere har jo den fordelen nordpå at drere ikke er blyge, fester å har orgier døgnet rundt selv om det ikke er mørkt. Og om vintren gjemmer dere dere innendørs under dynene med kosestavene deres å venter på skattelette, fritak for strømavgift, flere tuneller, bredere veier og annen luksus vi i de tettere strøk bare kan drømme om:-)) Så Solsikke som man spør får man svar:-)) *lol*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke, men jeg tror de samme menneskene forandrer seg litt etter årstid. Mer utadvendte om sommeren enn om vinteren. Ellers tror jeg miljøet/kulturen har mye å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oslofolk kjører jo som gærne og blir kjempehissige i trafikken når det er hete dager. Det skulle jo tyde på at varmen hadde noe å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tror at de som har klima som gjør at de kan være mye ute, for eksempel blir annerledes enn de som må holde seg innendørs halve året og hvor det er mørkt halve året og man bare hilser på naboene på sommeren..

Kulde og mørke gjør ihvertfall meg mer stille, og jeg blir mer utadvent om sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier jo ikke at det stemmer, jeg spør om det er slik. Du er kanskje ett unntak fra regelen. Eller foresten du er halvt fransk og halvt nordnorsk? Farlig kombinasjon det, du må være svært tempramentsfull da :o)

Svært og svært.... Jeg har temperament da, men ikke dobbelt opp! Men etter teorien din skulle jeg jo ikke ha noe siden Frankrike er varmt og Nord-Norge kaldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Svært og svært.... Jeg har temperament da, men ikke dobbelt opp! Men etter teorien din skulle jeg jo ikke ha noe siden Frankrike er varmt og Nord-Norge kaldt.

Hehe, det er jo ikke min teori da:o) Å at nordlenningene har temprament det vet jeg da. E næmlig så nordnorsk som de går ann å bli sjøl :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rusle

Noen blir jo såkalt værsyke når det er vær de misliker, altså de blir sure eller nedfor.

En del får også depresjoner i forbindelse med mørketiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket temperament tror du indianerene i (det varme) Amazonas har? (Siden du åpenbart tror du kan generalisere.)

Hva med indianerene i de kalde Andres-fjellene?

Folk som bor nær Andes-fjellene?

====

Tror du det er vesentlig forskjell mellom folk som bor i høyden (kaldt) mellom Myanmar (Burma) og Thailand, og de som bor litt lengre nede i varmen?

===

Ble folk som flyttet fra England til Australia plutselig temperamentsfulle?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest indianermamma

Hvilket temperament tror du indianerene i (det varme) Amazonas har? (Siden du åpenbart tror du kan generalisere.)

Hva med indianerene i de kalde Andres-fjellene?

Folk som bor nær Andes-fjellene?

====

Tror du det er vesentlig forskjell mellom folk som bor i høyden (kaldt) mellom Myanmar (Burma) og Thailand, og de som bor litt lengre nede i varmen?

===

Ble folk som flyttet fra England til Australia plutselig temperamentsfulle?

Med vennlig hilsen

....er født i de kalde Andes fjellene, og det skal mye til å matche h*ns temprament;-)..........men så er hans fødested ganske nær ekvator.....kanskje det er der grensen for temerament går?;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket temperament tror du indianerene i (det varme) Amazonas har? (Siden du åpenbart tror du kan generalisere.)

Hva med indianerene i de kalde Andres-fjellene?

Folk som bor nær Andes-fjellene?

====

Tror du det er vesentlig forskjell mellom folk som bor i høyden (kaldt) mellom Myanmar (Burma) og Thailand, og de som bor litt lengre nede i varmen?

===

Ble folk som flyttet fra England til Australia plutselig temperamentsfulle?

Med vennlig hilsen

Nei jeg vet ikke det er jo derfor jeg spør. Jeg har da til stadighet fått høre at varmen har noe å si på tempramentet. Men ikke bare tempramentet. Har også hørt og opplevd selv at spaniolene er utrolig høfflige og varme. Jeg har f.eks aldri opplevd at en kelner her i Norge har vært like varm og imøtekommende som en kelner på Kanariøyene. Eller jo foresten på den restauranten vi bruker å gå på her i byen. Den er drevet av noen utlendinger, usikker på hvor de kommer fra. Men der er maten excelent og de ansatte svært hyggelig og servicmeinded.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg vet ikke det er jo derfor jeg spør. Jeg har da til stadighet fått høre at varmen har noe å si på tempramentet. Men ikke bare tempramentet. Har også hørt og opplevd selv at spaniolene er utrolig høfflige og varme. Jeg har f.eks aldri opplevd at en kelner her i Norge har vært like varm og imøtekommende som en kelner på Kanariøyene. Eller jo foresten på den restauranten vi bruker å gå på her i byen. Den er drevet av noen utlendinger, usikker på hvor de kommer fra. Men der er maten excelent og de ansatte svært hyggelig og servicmeinded.

Hei,

Men kan du ikke se (også fra det du akkurat skrev i innlegget ditt) at ting som "temperament" er individuelt?

For alle de menneskene du møter (enten de har skostørrelse 39 eller 44, og enten de har lys eller mørk hud) er individer, og ikke en "folkegruppe"! Du møter jo aldre en "folkegruppe"!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Men kan du ikke se (også fra det du akkurat skrev i innlegget ditt) at ting som "temperament" er individuelt?

For alle de menneskene du møter (enten de har skostørrelse 39 eller 44, og enten de har lys eller mørk hud) er individer, og ikke en "folkegruppe"! Du møter jo aldre en "folkegruppe"!

Med vennlig hilsen

Men det finnes prototyper sør. Det finnes generelle trekk i ett hvert land også Norge.

Men vet du hva Sør, i kveld gidder jeg ikke diskutere dette med deg. Du har bestemt deg for at uansett hva jeg sier så er det galt, eller så finner du noe feil i det. I kveld skal du få den ære av å plage noen andre. For jeg gidder ikke diskutere det med deg :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...