Gå til innhold

astmamedisin og tannhelse hos barn


Gjest aa.k.

Anbefalte innlegg

Gjest aa.k.

Vi har en sønn på 7 år som har hatt mange hull i melketennene sine (en del har blitt behandlet og en del har fått "gått sin gang" til tanna har falt ut). Dette har medført mange plager for gutten, og frustrasjoner og sorger for oss voksne. (Et par traumatiske opplevelser hos upedagogiske tannleger har i tillegg ført til tannlegeskrekk, noe som ikke gjør saken enklere).

Fluor har han tatt siden han var ca 3 år (før dette anbefalte hesestasj. oss å ikke gi fluor). Vi har vært nøye med tannpuss hele tiden (to ganger daglig). Vi har et sunt kosthold med lite småspising/saft/brus og godterier til lørdagsbruk.

Selv har jeg hatt problemfrie tenner (ett hull i løpet av mine snart 30 år...) mens pappaen til gutten er plaget med utrolig mye hull og tannproblemer helt siden han var barn.

Pr. i dag består "tannregimet" vårt av tannpuss morra og kveld (m. voksentannkrem), fluortablett (0,25) morra og kveld samt tanntråd en gang om dagen. Vi voksne hjelper til med pussinga.

Jeg har prøvd å ta opp problemet med guttens skoletannelge, men synes ikke jeg har fått noe hjelp derifra. Hennes budskap var kosthold, noe jeg mener jeg er svært godt informert om allerede. (jeg er oppvokst med svært kostholdsbevisst helsesøster som mor...)

Gutten er astmatiker og har gått på Flutide inhalasjonsspray 2 ganger daglig i drøyt to år (sporadisk bruk før dette). I tillegg har han i kortere perioder brukt ventoline spray. Kan dette ha negativ invirkning på tannhelsa hans?

Er det spesielle tiltak vi kan sette i verk (skyllinger el.lign) som kan hjelpe?

Vi håper indelig at vi kan gjøre noe som forhindrer at "voksentennene" blir like problematiske som melketennene!

På forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Erik Johannessen, Tannlege

Ut fra det du skriver ser det ut som om alt legges til rette for en god tannhelse hos sønnen deres. Hygienetiltakene er førsteklasses og fluorterapien er slik den bør være.

Det er ikke noe spising eller noe annet å drikke enn vann mellom måltidene ? Det høres jo grusomt ut at det skal være så strengt, men når situasjoen synes å være ute av kontroll må man ta alle midler i bruk. Det er naturlig å se på astaplagene og medikamentene. Noen medikamenter gir munntørrhet som igjen kan gi øket tannråtefrekvens.

Men i felleskatalogen er ikke munntørrhet oppgitt som slik bivirkning for noen av disse medikamentene.

Jeg vil likevel ikke utelukke at summen av sykdom og bruk av medikamenter til sammen kan ha slik negativ effekt. Kan du ikke prøve å observere om han virker tørr i munnen. Drikker han ofte ? Slikker han seg ofte rundt leppene ? Dersom astmaplagen gjør at han puster gjennom munnen kan dette også ha negativ effekt. Hyppig skylling med vann kan hjelpe.

Du forteller at din mann har unormalt mye hull i tennene og da er det naturlig å tenke på en arvelig faktor. Det kan selvfølgelig dreie seg om en arvelig deffekt/svakhet i tannemaljen, og spyttets sammenseting kan ha betydning. Dette må undersøkes på en spesialklinikk. (UiO - UiB)

Til sist vil jeg minne om at vi av og til ikke ser feil vi gjør selv om de ligger oppe i dagen. Gå igjennom rutinene og vanene en gang til.

Dersom dere fremdeles ikke finner ut av dette så kan barneavdelingene på instituttene for klinisk odontologi i Bergen eller Oslo (UiB - UiO ) være til god hjelp med sin spesialkompetanse, men da bør dere bo slik til at man kan ta en tur dit uten for mye vanskeligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...