Gå til innhold

Er vi stinne av gryn her til lands??

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest ikke undertegnet

Er det gjennomsnitt av de som tjener mest og de som er trygda, samt alle oss i midten?

Er det tatt med utbytter, overtidstillegg og andre tillegg?

Den 'dårlige' lønna lærere og sykepleiere klager over feks, er en lønn som ikke så mange a dem har i virkeligheten. Legg til alle tillegg de har så blir den ikke så dårlig allikevel.

Det er verre stilt med oss som ikke har mulighet for tillegg i det hele tatt.

Annonse

Er det gjennomsnitt av de som tjener mest og de som er trygda, samt alle oss i midten?

Den 'dårlige' lønna lærere og sykepleiere klager over feks, er en lønn som ikke så mange a dem har i virkeligheten. Legg til alle tillegg de har så blir den ikke så dårlig allikevel.

Tør jeg spørre om hvilke tillegg lærere har?

Risikotillegg er vel enda ikke innført i grunnskolen...

Gjest Seline

Nei, overtidstillegg osv er nok ikke regnet med i lønnen sykepleiere og lærere klager over, som du sier. Å ta med det hadde vel ikke vært særlig rettferdig for dem som ikke _kan_ jobbe ekstra p.g.a barn og familie, f.eks, eller simpelthen ikke har lyst til å jobbe ekstra fordi vi i Norge har 37,5 timers arbeidsuke.

At folk med minst fire-seks års utdannelse tjener like mye som en butikkekspeditør (jada, jeg vet det også er et hardt yrke, men de har tross alt ikke studiegjeld...) synes jeg er direkte flaut.

Trygdeordningene i Norge er noen av de beste i verden, så jeg skjønner ikke helt hva du klager over...

Tør jeg spørre om hvilke tillegg lærere har?

Risikotillegg er vel enda ikke innført i grunnskolen...

Det kan selvsagt jeg fortelle deg.

Klassestyrere har et klassestyrertillegg. Har du i tillegg 26 elever eller flere, får du et ekstra tillegg for det.

Du får også tillegg for alle skriftlige fag hvor du har flere enn 26 elever (norsk, engelsk, matte).

Ellers får man tillegg for ekstrafunksjoner. Dette kan være it-ansvarlig, bibliotekansvarlig, trinnleder, fagansvarlig, innkjøpsansvarlig i enkelte fag, rådgiver - og sikkert et par til.

I fjor utgjorde mine tillegg ca 2100 i måneden.

Det kan selvsagt jeg fortelle deg.

Klassestyrere har et klassestyrertillegg. Har du i tillegg 26 elever eller flere, får du et ekstra tillegg for det.

Du får også tillegg for alle skriftlige fag hvor du har flere enn 26 elever (norsk, engelsk, matte).

Ellers får man tillegg for ekstrafunksjoner. Dette kan være it-ansvarlig, bibliotekansvarlig, trinnleder, fagansvarlig, innkjøpsansvarlig i enkelte fag, rådgiver - og sikkert et par til.

I fjor utgjorde mine tillegg ca 2100 i måneden.

Hmmm oki.. det ante jeg ikke...

Fadern var lærer og hadde ganske god lønn, tror jeg... Rundt 270 000 + i året, og det er vel faktisk godt over 12 år siden nå, og jeg forsto aldri i ettertid hvorfor han hadde så mye..

Men det var kanskje fordi han var adjunkt og det får man vel tillegg for, kanskje...

Annonse

"Prisene i Norge er høyere enn i EU - landene. Det viser tall fra en europeisk kjøpekraftsundersøkelse.

Norske priser ligger 29 prosent over gjennomsnittet i EU. Samtidig er Norges inntekter høyere.

Bruttonasjonalproduktet vårt er nest høyest i Europa. Det er 43 pst over gennomsnittet.

Tallene fra kjøpekraftsundersøkelsen viser imidlertid at nordmenn i 2000 hadde et forbruk som lå så vidt under gjennomsnittet i EU."

Vi maktar altså det kunstykkje å ha større BNP enn dei fleste, men ei kjøpekraft under gjennomsnittet i EU. Dette skjer fordi vi held med så ufatteleg uproduktiv offentleg sektor og har så inni helvete store overføringar til kreti og pleti...med dertil høyrande effektivitetstap.

Tenk på det: oljenasjonen Norge med eit nasjonalprodukt heilt på toppen i verda, har altså kjøpekraft under EU-gjennomsnittet. Det skal fan meg godt gjerast å få det til, men dugløysa til norske politikarar kjenner jo ingen grenser.

Gjest ikke undertegnet

Nei, overtidstillegg osv er nok ikke regnet med i lønnen sykepleiere og lærere klager over, som du sier. Å ta med det hadde vel ikke vært særlig rettferdig for dem som ikke _kan_ jobbe ekstra p.g.a barn og familie, f.eks, eller simpelthen ikke har lyst til å jobbe ekstra fordi vi i Norge har 37,5 timers arbeidsuke.

At folk med minst fire-seks års utdannelse tjener like mye som en butikkekspeditør (jada, jeg vet det også er et hardt yrke, men de har tross alt ikke studiegjeld...) synes jeg er direkte flaut.

Trygdeordningene i Norge er noen av de beste i verden, så jeg skjønner ikke helt hva du klager over...

For det første, ER det virkelig mange butikkekspeditører som tjener 250000 i året ?

Jeg har i alle år, som kontoransatt, hatt en lønn som for meg (men ikke for sykepleierer og lærere!) har vært helt ok. Har greid meg bra og ikke klaget. NÅ som jeg er på attføring derimot, skjønner jeg at det er JEG som har hatt dårlig betalt; og ikke alle dem som klager ved hvert lønnsoppgjør.

På 100% attføring har jeg utbetalt litt over 6500 pr mnd.

Sjekk med en sykepleier eller lærer, så vil du se at fra begge disse gruppene så ville attføringen vært høyere.

Nei, de er noen sutredokker. Mye vil ha mer. Får de ETT bra tillegg, mener de det skal fortsette år etter år. De VISSTE da for svarte når de tok utdannelsen, at dette var et lavtlønnsyrke. De kunne valgt noe annet.

Samtidig er jeg ikke imponert over arbeidsinnsatsen verken hos lærere eller sykepleiere. Det er mange bra, men som i alle andre yrker, er det noen som ikke har så høy arbeidsmoral. Noen vil heller prate med kolleger, helst over en røyk, enn å ta seg av pasientene. Mange av dem har ikke den respekt for klientellet (pasienter og elever) som de burde ha.

Selv har jeg hatt den arbeidsmoralen i alle år, at ER jeg på jobb, så jobber jeg mens jeg er der. DET burde disse yrkesgruppene gjøre også.

Det er DET de får lønn for.

Har jo hørt om lærere som ville 'prøve lykken' i det private næringsliv, men som kom seg faderlig fort tilbake til korte arbeidsdager og lang ferie. Det VAR ikke så fett på 'utsida' allikevel. Spør andre arbeidstagere, de fleste vil ha nettopp mer fritid istedenfor mer lønn. Så LÆRERENE burde ihvertfall ikke klage. De er en favorisert gruppe. De mister i tillegg veldig sjelden jobben selv om den blir elendig utført.

Alt i alt synes jeg sutrekoret i Norge når deg gjelder lønn er latterlig etterhvert. Opp i gjennom årene har jeg hatt venner og familie som har klaget noe utrolig over hvor dårlig råd de har. Har selv trodd at vi har hatt mye bedre råd. MEN når vi har tatt en gjennomgang, så er det alltid VI som er de som har MINST inntekter. Men VI har aldri klaget.

Nei, gjør det beste ut av det du har. Eller ta deg et kurs i økonomistyring...

ELLER ta deg en tur ut i verden og se hvordan andre lever, så kanskje du ville få noe annet å tenke på.

For det første, ER det virkelig mange butikkekspeditører som tjener 250000 i året ?

Jeg har i alle år, som kontoransatt, hatt en lønn som for meg (men ikke for sykepleierer og lærere!) har vært helt ok. Har greid meg bra og ikke klaget. NÅ som jeg er på attføring derimot, skjønner jeg at det er JEG som har hatt dårlig betalt; og ikke alle dem som klager ved hvert lønnsoppgjør.

På 100% attføring har jeg utbetalt litt over 6500 pr mnd.

Sjekk med en sykepleier eller lærer, så vil du se at fra begge disse gruppene så ville attføringen vært høyere.

Nei, de er noen sutredokker. Mye vil ha mer. Får de ETT bra tillegg, mener de det skal fortsette år etter år. De VISSTE da for svarte når de tok utdannelsen, at dette var et lavtlønnsyrke. De kunne valgt noe annet.

Samtidig er jeg ikke imponert over arbeidsinnsatsen verken hos lærere eller sykepleiere. Det er mange bra, men som i alle andre yrker, er det noen som ikke har så høy arbeidsmoral. Noen vil heller prate med kolleger, helst over en røyk, enn å ta seg av pasientene. Mange av dem har ikke den respekt for klientellet (pasienter og elever) som de burde ha.

Selv har jeg hatt den arbeidsmoralen i alle år, at ER jeg på jobb, så jobber jeg mens jeg er der. DET burde disse yrkesgruppene gjøre også.

Det er DET de får lønn for.

Har jo hørt om lærere som ville 'prøve lykken' i det private næringsliv, men som kom seg faderlig fort tilbake til korte arbeidsdager og lang ferie. Det VAR ikke så fett på 'utsida' allikevel. Spør andre arbeidstagere, de fleste vil ha nettopp mer fritid istedenfor mer lønn. Så LÆRERENE burde ihvertfall ikke klage. De er en favorisert gruppe. De mister i tillegg veldig sjelden jobben selv om den blir elendig utført.

Alt i alt synes jeg sutrekoret i Norge når deg gjelder lønn er latterlig etterhvert. Opp i gjennom årene har jeg hatt venner og familie som har klaget noe utrolig over hvor dårlig råd de har. Har selv trodd at vi har hatt mye bedre råd. MEN når vi har tatt en gjennomgang, så er det alltid VI som er de som har MINST inntekter. Men VI har aldri klaget.

Nei, gjør det beste ut av det du har. Eller ta deg et kurs i økonomistyring...

ELLER ta deg en tur ut i verden og se hvordan andre lever, så kanskje du ville få noe annet å tenke på.

"De er en favorisert gruppe. De mister i tillegg veldig sjelden jobben selv om den blir elendig utført."

Du kan nok ta bort ordene "veldig sjelden" her, da lærere ikke mister jobben sin med mindre de feier over en mindreårig elev.

Jeg er for øvrig enig i alt du skriver her. Jeg fatter ikke hva i helvete lærere og sykepleiere klager over.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...