Gå til innhold

Reker


Gjest Pricilla

Anbefalte innlegg

Gjest Pricilla

Dumt spørsmål på vei... Lureer på om reker inneholder de samme næringsstoffene som fisk? Jeg spiser ikke fisk, men prøver å få i meg alle næingsstoffene mennesket trenger. kan jeg estatte fisken med reker? Eller blir ikke det det samme? Er forresten reker sundt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Pricilla

Jødene spiser ikke skalldyr, for det er urein mat.

Reker spiser lik (åtsel-etere).

Men det er sikkert grei mat likevel.

Spurte ikke om jødene spiser det...

Spurte om det inneholder de samme næringsstoffene som fisk!

Det er vel en del næringsstoffer i lik? ; )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Næringstoffene er vel ikke helt de samme, siden jeg har høyt kolesterol kan jeg spise så mye fisk jeg vil men være forsiktig med reker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jødene spiser ikke skalldyr, for det er urein mat.

Reker spiser lik (åtsel-etere).

Men det er sikkert grei mat likevel.

Det er ikke fordi de er likspisere de ikke spiser dem. Da burde ikke spise fisk heller. Det har vel heller noe med at reker og skalldyr lett blir bedervet og at man faktisk kan bli syk av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Næringstoffene er vel ikke helt de samme, siden jeg har høyt kolesterol kan jeg spise så mye fisk jeg vil men være forsiktig med reker!

Jeg har også høyt kolestrol (arvelig belastet). Var vel på litt over 7 da jeg fant det ut for et års tid siden. Har ikke sjekket senere. Hvor høyt er ditt?

Hva gjør du for å holde det nede? Har ikke giddet å ta noen forbehold enda jeg, men bør kanskje gjøre det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også høyt kolestrol (arvelig belastet). Var vel på litt over 7 da jeg fant det ut for et års tid siden. Har ikke sjekket senere. Hvor høyt er ditt?

Hva gjør du for å holde det nede? Har ikke giddet å ta noen forbehold enda jeg, men bør kanskje gjøre det?

Mitt var 7,3 i april, jeg har målt det på nytt igjen nå men siden fastlegen har ferie har jeg ikke giddet å få vite resultatet enda. Etter nesten 3 måneder med trim og diett (dvs. det som er godt) er jeg spent på om det har gjort noen forskjell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Seline

Reker har egentlig ikke så mye til felles med fisk sånn næringsmessig. F.eks er det beste med fisken fettet -det fins det lite av i reker. Reker har derimot mye selen som er bra. Reker er derimot tungt fordøyelig, man kan få diverse problemer i magen av det, som forstoppelse.

Reker er mager og god mat man likevel kan kose seg med med god samvittighet -om man ikke har høyt kolesterolinnhold da. Men det er vel andre ting man egentlig bør passe seg for da, enn litt reker sånn på sommeren, tror jeg.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt var 7,3 i april, jeg har målt det på nytt igjen nå men siden fastlegen har ferie har jeg ikke giddet å få vite resultatet enda. Etter nesten 3 måneder med trim og diett (dvs. det som er godt) er jeg spent på om det har gjort noen forskjell!

Jeg mente selvfølgelig diett uten eller lite av alt som er godt! (Sjokolade, margarin på brødskiva, pizza, egg, kaviar, reker, ostesmørbrød,pålegg med fett i, fløte i sauser og supper osv.)

Jeg har også byttet ut margarin med olje til steking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt var 7,3 i april, jeg har målt det på nytt igjen nå men siden fastlegen har ferie har jeg ikke giddet å få vite resultatet enda. Etter nesten 3 måneder med trim og diett (dvs. det som er godt) er jeg spent på om det har gjort noen forskjell!

Blir spennende å se da! Irriterende det der! Før trodde jeg liksom at kun overvektige hadde høyt kolesterol. Men jeg er ikke overvektig, og heller ikke faren min, som jeg har arvet kolesterolet av... Du er vel heller ikke overvektig, har jeg forstått.

Blir jeg gravid snart, så regner jeg med at kolesterolet mitt også blir målt? Gidder ikke måle det før evt. da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blir spennende å se da! Irriterende det der! Før trodde jeg liksom at kun overvektige hadde høyt kolesterol. Men jeg er ikke overvektig, og heller ikke faren min, som jeg har arvet kolesterolet av... Du er vel heller ikke overvektig, har jeg forstått.

Blir jeg gravid snart, så regner jeg med at kolesterolet mitt også blir målt? Gidder ikke måle det før evt. da.

Det jeg vet er at moren min og søskene hennes har høyt kolesterol og bruker kolesterolsenkende tabletter. Faren min hadde høyt, men fikk det ned med diett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg vet er at moren min og søskene hennes har høyt kolesterol og bruker kolesterolsenkende tabletter. Faren min hadde høyt, men fikk det ned med diett!

Ja, pokkers foreldre, som gjør dette mot oss! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spurte ikke om jødene spiser det...

Spurte om det inneholder de samme næringsstoffene som fisk!

Det er vel en del næringsstoffer i lik? ; )

Du spurte om reker er sunt. Jeg vil bare gjøre oppmerksom på at det ihvertfall er ureint.

*blunke*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nettopp. Men årsaken til kashrut (og islamske spiseregler) skyldes vel mest sannsynlig hygiene og sykdomsforebyggelse.

Jo, og så kan det vel neppe være sunt, hvis det ikke er kosher?

Eller burde hele mosebøkene skrives om for det moderne kjøkken med kjøleskap, fryseboks og klor?

Skjellfisk kan spises, forresten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, og så kan det vel neppe være sunt, hvis det ikke er kosher?

Eller burde hele mosebøkene skrives om for det moderne kjøkken med kjøleskap, fryseboks og klor?

Skjellfisk kan spises, forresten!

Hvorfor er det ikke sunt fordi det ikke er kosher? Vi _har_ jo kjølekap og fryseboks og alt det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pricilla

Du spurte om reker er sunt. Jeg vil bare gjøre oppmerksom på at det ihvertfall er ureint.

*blunke*

Urent? Det sier jo muslimene om svinekjøtt også, bør jeg slutte å spise det og da?

Tror ikke det er så urent. Er ikke mer urent enn den kjøttdeigen du kjøper på rema tror jeg..

Så lenge ikke rekene er gamle og dårlige er de etanes! ; ) men det jeg lurte på egentlig var om jeg kan erstatte fisk med reker, men det går visst ikke..

Fikk ikke svar på det av noen da, bare opplysninger om kolestolet til amiga og luska - akkuratt som om det har noe med saken å gjøre. kan dere ikke bruke meldinger ellermail hvis dere skal diskutere sånne ting? Er så kjedelige at det blir en hel tråd som er samtale mellom dere to som ikke omhandler det første innlegget! Synes det er tull.. Gjelder ikke bare her, men mange andre innlegg også. Folk bare sporer av og begynner å fortelle om seg selv, og så glemmer de hele spørsmålet! Ikke gjør det! : ( KJipinger.... : Þ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...