Gå til innhold

Groper i munnhulen


Gjest Stranded

Anbefalte innlegg

Gjest Stranded

Tidligere har jeg hostet/harket opp hvite/lyse gule klumper som kan minne om hasselnøtt biter. De er ganske myke, men porøse.

Etter nærmere innspeksjoner har jeg funnet ut at klumpene har sitt opphav fra bak i ganen. Klumpene sitter fast i groper bakerst i ganen ved siden av drøvelen, og kan pirkes ut med en spiss gjennstand.

Kjæresten min klager på dårlig ånde. Klumpene lukter kraftig! Hva skylles gropene og hva er egentlig opphavet til klumpene?

PS til legen: Du har svart på spørmålet før, men har kun nevnt årsaker til den dårlige ånden. Vær så snill å svar på hva som forårsaker gropene, og hva klumpene betår av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Erik Johannessen, Tannlege

Hei Stranded.

Bak i svelget, på hver sin side av drøvelen sitter tonsillene, eller mandlene. De kan ha en anatomisk struktur med dype groper og furer. I disse utskilles sekret, bakterier trives her og klumper av slim og bakteriematriale avstøtes.

En eventuell behandling av dette er en sak for legen din.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av medisinske problemstillinger, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...